“Heeft de kat al kleffe hap gehad?”
Dat is dus blikvoer/natvoer uit zo’n zakje.
“Heeft de kat al kleffe hap gehad?”
Dat is dus blikvoer/natvoer uit zo’n zakje.
Mijn broer noemde onze vader altijd Pinda ipv papa of ouwe. Ik noemde hem pindafant
Bliepert = computer, bliepen is computeren
Zappert = afstandsbediening
Vulles = vuilnisbak
Palenstampert = heimachine
Als mijn zusjes en ik iets intens dom vinden is het als het een meisje/vrouw betreft ‘snuty’ en als het een jongen/man betreft ‘fluty’ en als het dieren betreft ‘mnur’. Die jongen daar is echt een ‘fluty’, dat was me weer een snutyactie etc
wij zeggen ook het kastje! vonden vriendinnen altijd heel raar
en foeks(andijvie) is bij ons stampot andijvie met spekjes. “eten we vanavond foeks?” geen idee waar dat vandaag komt haha.
en huch is in een bepaalde setting adem. als ik vroeger op vakantie in één bed moest slapen met m’n zusje was dat altijd drama want dan voelde ze mijn huch!!! “wil je je even omdraaien want ik voel je huch tegen mn hoofd!” kan ook als werkwoord gebruikt worden “je hucht in m’n gezicht!” komt volgens mij van het geluid dat je maakt als je uitademt in je slaap
Oja
Vudelen is schelden/foeteren
We hadden een probleempoes die alleen maar gromde en ‘vudelde’, aka vuvuvuvvuvuvuvuuu schreeuwen naar anderen
Stempelen = als een kat zijn reet niet goed heeft afgeveegd en met zijn vieze anus op jouw schoot gaat zitten. Afkomstig van Mo die zo enthousiast aan het kroelen was dat er na verloop van tijd allemaal anusafdrukken op mijn deken zat
Borrelen = frituren
Krek = graffiti > ‘ff naar de krekketie’ = naar de plaatselijke Hall of Fame
Oja oja ik weet nog een; wij gebruiken “MAND!!” als iemand gewoon een te langdradig verhaal heeft en gewoon to the point moet komen ( naar het mandje van Tichelaar).
Geweldig topic dit.
Had net overigens wel een beetje kots in mijn mond toen ik las over ‘stempelen’ van @Gast. No offence naar jouw kat specifiek maar dit is dus weer een bevestiging waarom ik niets maar dan ook helemaal níets met katten heb.
Wij zeiden altijd zappette in plaats van afstandbediening!
Vroeger las mijn vader elke dag een verhaaltje voor en halverwege het verhaaltje riep hij altijd Annemarie koekoek en toen klom mijn broer en ik altijd in z’n nek.
Ik word door mijn vader nog altijd ‘truuj’ genoemd. Geen idee of anderen dit ook gebruiken.
De sandwichspread noemden wij altijd de Heinz. Als in ‘wil jij de Heinz even aangeven’. Duurde ook erg lang voordat ik doorhad dat dat gewoon het merk was.
En verder zeggen we thuis ‘ajú’ als we weggaan. Maar dat wordt op wel meer plekken gebruikt volgens mij (hoewel niet in de omgeving hier).
Hahaha of truuj ruuzel (geen idee hoe je het schrijft). Als ik me niet vergis is Truuj de Limburgse variant van Geertruida.
Jukken gebruiken wij voor krabben als je jeuk hebt!
Dus: kun je effe op me rug jukke?
Het woord krauwen kan ook, maar dan eigenlijk alleen bij huisdieren.
Dus: ahh kijk dan dat meisje zit bij die kat lekker op dr koppie te krauwen
O, en jakken voor wild doen.
Als ik bv als kind naar bed moest en mn vader ging nog met me stoeien, riep mn moeder: NIET ZO JAKKEN DAT KIND MOET ZO NAAR BED
wat leuk dit!
wij zeggen ook vullis,=voor vuilnis.
rubbelig, = iets bubbelig/ribbelig/oneven etc. (het is duits geloof ik)
pruttelpeertjes met kielemedotjes!, =een zelf verzonnen gerecht zonder recept. was mijn moeder goed in (en lekker)
we benne d’r = we zijn gearriveerd
loofe poten = moeie benen.
Zondagsrijders is toch een gewoon Nederlands woord?
Staat ook in het woordenboek
ik riep altijd dat ik nooit mijn moeder zou worden maar ik hoor mezelf vaak haar uitspraken gebruiken tegenover mijn kinderen.
Als ze zeuren met ‘ik wil…’ dan gil ik regelmatig ‘en ik wil een paleis en dat krijg ik ook niet’. En op de vraag ‘wat eten we’ is het altijd ‘hutseflussen met je neus ertussen’
Ik weet het ook niet, ik kom uit een vreemde familie
Ja Truuj ruuzel word ik ook vaak genoemd! En Limburgerser den miene pap wurd het neejt, dus grappig om te weten waar het nu vandaan komt.
Haha, als ik ongesteld ben en ik moet m’n tampon verwisselen en ik wil m’n vriend weer even een vies gezicht laten trekken zeg ik altijd: ik ga even tamponeren op de vloer.
En ik bedank wel eens naar m’n vriend met “Merci!” en dan schreeuwt hij steevast terug: “NO MERCY!!!”
Haha ik vind dit echt leuk om van iedereen te lezen! Ik dacht eerst dat wij niets hadden, maar we hebben wel een andere rariteit. Er heeft een paar jaar een vissenkom gestaan op een bepaald tafeltje. Inmiddels is dat al 15 jaar geleden. Maar stel iets ligt op dat tafeltje en iemand vraagt ‘Waar zijn die brieven gebleven?’ dan is het antwoord nog wel standaard ‘Bij de vissenkom’ terwijl die er dus allang niet meer staat haha
Ohja! Mijn schoonmoeder roept dan altijd: “Jouw wil ligt onder een aardappelschil!”
Slaat helemaal nergens op, maar heb het toch van haar overgenomen.
Of als je zegt ‘de mijne’ dan zeggen ze hier: de mijnen liggen in limburg.
Mijn vader zegt ook altijd voor het eten “gaan we nog bidden of gaan we als een stelletje heidenen zitten eten”.
Nou dat tweede dus