Ik snap wat je bedoeld, het is iniedergeval niet mijn bedoeling dat gevoel te geven. Ik denk dat een deel daarvan ook ligt bij dat in dit topic veel personen zijn die zich al jaren met het onderwerp bezig houden. Ik zeg bijvoorbeeld dingen die in principe een mening zijn, maar wel de mening zijn van veel mensen voortkomend uit voortschrijdend inzicht. Ik kan bijvoorbeeld een hoop van wat ik hierboven heb gezegd onderbouwen met bronnen. Is het dan een mening: ja, maar wel de mening van een expert, hoogleraar, activist die die mening weer onderbouwd met geschiedenis, onderzoek, actuele voorbeelden. Dat maakt het nog geen feit, maar als je in een topic als dit die mening niet meer mag herhalen als zijnde feit weet ik echt niet meer hoe we naar een prettigere samenleving toe gaan werken. Ik sta echt open voor andere ideeën of dingen die mij inzicht kunnen brengen anders dan de heersende mening, maar vind het wel belangrijk dat het dan geen anekdotisch bewijs of losse flodder is waarmee gepoogd wordt discussies te starten die die anderen allang voor ons gevoerd hebben. Dan denk ik inderdaad als ik heel eerlijk moet zijn wel een beetje: die weet niet beter.
Edit: extra toelichting met een voorbeeld: met bovenstaande bedoel ik bijvoorbeeld dat we steeds breder gaan erkennen dat wit een betere benaming is dan blank. Er is onderzoek naar gedaan, belangrijke denkers in dit veld erkennen de ontwikkeling en stimuleren die. Zelfs kranten en nieuwswebsites en overheidsorganen nemen de nieuwe term aan. Geloof me; dat doen ze niet zomaar, maar omdat er logische redening achter zit. Dan heb ik doorgaans geen zin om 10 jaar terug de tijd in te gaan om te discussiëren over waarom de term niet acceptabel is. Ik wil het best uitleggen en verwijzen naar artikelen die het nog uitgebreider uitleggen, maar de discussie is achterhaald. Ik wil ook best lezen wat een ander er voor idee over heeft als iemand zegt: dat moet echt anders, maar dat moet dan wel van goede huize komen.