White privilege / racisme

Interessant artikel! Ik gebruik persoonlijk altijd de gele emoji’s. Ik vind het een prettig idee om neutrale emoji’s te gebruiken (en ben daarnaast gewoon gehecht aan het feit dat emoji’s geel zijn), maar blijkbaar is dat niet zo’n uitmuntende beredenering als ik dacht: in het artikel komt namelijk de beredenering voor dat gele emoji’s hierdoor “van witte mensen” wordt, terwijl ze juist universeel zouden moeten zijn en blijven. Ik weet niet zozeer wat ik daarvan vind; als bruine of zwarte mensen zich daarover zouden uiten en het daarmee eens zouden blijken te zijn zou ik er uiteraard van afstappen, maar voor nu voelt het iets te meta. Ik gebruik bij antropomorfische emoji’s (:raising_hand_woman:t2: etc.) overigens wel gewoon wit met zwart haar, want zo zie ik eruit.
Ik vind het wel raar als witte mensen bruine of zwarte emoji’s gebruiken. Kom op: je bent geen zwarte mensen aan het representeren door middel van je whatsappberichtjes! Je vertegenwoordigd jezelf, dus gebruik gewoon wat bij jou hoort en laat de zwarte emoji’s aan zwarte mensen over.

1 like

Ik snap eigenlijk niet waarom er van alle huidskleuren iets moet zijn. Juist dat gele vond ik neutraal genoeg. Niemand wordt included maar ook niemand wordt excluded.

2 likes

Ik snap niet waarom het artikel over de politie hier wordt gepost? Ik zie Jean Paul Paula dit ook regelmatig doen op Instagram en recent was een hele hetze in België omdat er een kind gestorven is door politiekogel tijdens achtervolging omdat ze het land uitgezet waren en nu met een busje rond aan sjeezen waren. Krijg er echt het gevoel van dat mensen niet verder kunnen kijken naar de Amerikaanse toestanden waar er inderdaad veel problemen zijn met politiemensen en zwarte moorden maar daar zijn het ook gewoon cowboys die alles kunnen maken terwijl in onze omgeving er toch een stuk meer controle is. Of in ieder geval lijkt te zijn voor mij.

2 likes

Ik dacht dit precies maar ik durf dit dus eigenlijk niet te zeggen, uit angst dat ik een uitspraak doe over dingen die ik niet weet of iemands gevoelens kwets.
Ik kan gewoon niet begrijpen waarom je zou gaan rennen voor een politiehond.
*Aan de andere kant; ik ben ook niet bang voor de politie en sommige andere mensen moeten dat helaas wel zijn.

Over die emoji’s: ik gebruik altijd de gele omdat er niet echt eentje is die op mij lijkt, vind ik dan, want ik ben wit met bruin haar en niet met zwart haar. Ik vind het eigenlijk sowieso stom dat er meerdere kleuren zijn gekomen want daar kun je in mijn ogen meer kwaad mee doen dan met een neutraal geel poppetje. Ik weet alleen niet of ik dat ook zou vinden als ik een andere huidskleur had.
Het valt me wel op dat in mijn omgeving de donkere mensen de donkere emoji’s echt veel gebruiken en de witte mensen meer de dieren en het gele poppetje. Misschien juist uit een soort angst om intolerant over te komen? Ik merk dat heel veel mensen in mijn omgeving super erg overcompenseren met alles wat ze doen. (Ik soms ook, geef ik eerlijk toe.)

Is er iets meer politie veiligheid hier in NL tegenover poc vergeleken met Amerika? Sure! Alsnog merk je hier alsnog heeeeeel veel verschillen tussen de behandeling van zwarte mensen en witte mensen. Klein voorbeeld: mijn vader is een poosje terug aangehouden, omdat hij in een dure auto rijdt en ze het niet vertrouwde. Als dit een wit persoon zou zijn was die persoon sowieso niet staande gehouden

5 likes

Helemaal goed. Tnx!

Ok ja daar heb je wel gelijk in, goed voorbeeld

2 likes

Ik heb het gedeeld en in eerste instantie hier omdat dat het eerste was wat in me opkwam. Na een gesprek met @anon76889665 erover gisteren wilde ik er nog een disclaimer bijzetten dat het het helemaal niet hier past want het gaat voor mij over mn afkeer naar het politiesysteem en daar heeft huidskleur niets mee te maken. Maar dat vond ik ook weer zo mosterd na de maaltijd om nog te doen

Ik begrijp ergens wel waarom je wegrent voor een politiehond/als er onverwachts een hond met flinke snelheid op je af komt. Probleem hier is dat je de lezing van slachtoffer en politie hebt. Als de politie inderdaad heeft geroepen dat hij moest blijven staan en heeft aangekondigd dat de hond kwam is het idioot om weg te rennen. Alleen is dat wat de politie beweert (logisch ook want volgens de regels) en zijn er situaties genoeg waarin dat handelen toch niet zo nauw volgens de regels gebeurt. Waarbij huidskleur ( net als type delict etc) wel eens een rol speelt

Over de emoji’s: ik ben zelf donker en vind het intens ongemakkelijk als iemand een andere dan eigen huidskleur emoji gebruikt. Vaak is het dan ook de emoji met de donkerste huidskleur. Ik denk dan altijd: is dit om mij te zieken? Is dit grappig bedoeld? Hoezo doe je dit. Tuurlijk weet ik dat het niet altijd slecht bedoeld is, maar je gaat ook niet vragen waarom iemand dat doet & ik weet dat dat soort “grappige” grapjes nog bijzonder vaak gemaakt worden

10 likes

Ik mocht willen dat ik nog kon weg rennen als er een politiehond op me af kwam. Ik denk dat ik verlamd van angst in m’n broek zou piesen. Ik begrijp helemaal waarom hij het op een lopen heeft gezet.

1 like

Heb je referenties naar je onderzoek? Ben wel geïnteresseerd.

1 like

Ik vind het trouwens echt fijn dat we zonder problemen op een rustige en fijne manier kunnen discusseren in dit topic. Op EGF ging het op het soortgelijke topic nogal heftig er aan toe

13 likes

Da’s omdat ms slurpie niet is meegekomen, godzijdank.

13 likes

Precies dat voorbeeld dat je als laatste geeft ken ik ook.
Een kennis van me werd in elkaar geslagen, ging naar de politie om aangifte te doen en heeft daarna 3 maanden vastgezeten.
(dit is de short story uiteraard).

Ik zat ook in een gemengde klas en het is voor een wit iemand als mij niet voor te stellen om altijd gefouilleerd te worden en de toegang tot uitgaansgelegenheden ontzegd te worden op basis van niets. Ik vond dat die vrouw in wit is ook een kleur het goed uitlegde over op het verboden terrein lopen, volgens mij is dat filmpje ookal hier gedeeld.

Oh en ik heb echt 0 vertrouwen in de politie, maar dat is weer een andere discussie die misschien niet in dit topic past.

4 likes

Je hebt het stukje over de politie exact verwoord hoe ik er over dacht maar alleen niet goed wist te verwoorden.

3 likes

Ik werk als docent op een vmbo met leerlingen van veel verschillende afkomsten en geloven. Ik praat heel veel met hen over racisme en discriminatie (geef ook maatschappijleer). Het voorbeeld wat voor mij altijd het meest beeldend is dat ik vertelde in de klas dat ik mijn rijbewijs/ID na 10 jaar ging verlengen en dat ik me daardoor realiseerde dat ik dat ding in die 10 jaar nog nooit ergens had moeten laten zien. Gewoon nog nooit een blaastest, aangehouden, om gevraagd bij uitgaan - nooit. Veel van mijn allochtone leerlingen gaven aan hun ID élke week wel aan een agent oid te moeten laten zien. Ik vind dit - al is het vrees ik in NL heel normaal - zo bizar en erg?

5 likes

Ja! Alleen ben ik me wel bewust dat we hier in een behoorlijke bubbel zitten helaas… was de wereld maar zoals hier haha :flushed:

1 like

Bedankt voor je uitleg! En hetgeen je citeert is helemaal helder en daar krijg ik ook een nare bijsmaak van en dat snap ik helemaal, het woord neger gebruik ik zelf dan ook never.

Ik begrijp alleen nog steeds niet goed wat er dan naar is aan het woord negroïde (huid) (is negroïde net zo zwaar en naar als neger?) In dit geval omdat het over een negroïde huid ging waarbij werd verteld dat de huid ook zeker wel ingesmeerd moet worden met zonnebrand. Hierbij lijkt het woord negroïde wel een stukje toegevoegde waarde hebben aan informatie vanwege de context. Of gaat het daar al mis in mijn gedachtegang? Ik leer graag!

1 like

Wat is er in deze context mis met het woord zwart? De zwarte huid moet ook wel worden ingesmeerd met zonnebrand. Die zin is net zo effectief en zwart is een veel neutralere en voor de meeste mensen veel minder kwetsende term.

1 like

Persoonlijk vind ik zwart ook niet het juiste woord hoor? En dit is vaak ook een beladen term, mensen zijn namelijk niet zwart.

1 like