White privilege / racisme

Als ze direct een forensisch arts erbij hadden gevraagd had ik niet geklaagd. Maar als je dat niet van plan bent kan je niet iemand 10uur lang gewond op een politiebureau laten zitten zonder dat er medische zorg geboden wordt. Ik weet genoeg van de medische wereld om te weten dat mensen die aangehouden zijn wel behandeld worden op de SEH of poli indien nodig.

Ook zou ik 13 bijtwonden en een gebroken arm ook niet wegzetten als een kleine verwonding. Als een forensisch arts een fractuur bij iemand vermoed dan was hij ook naar de SEH gestuurd. Die jongen is nu een week later kennelijk zo immobiel dat hij niet van Den Haag naar Rotterdam kan om aangifte te doen, dan waren de verwondingen kennelijk niet zo klein.

Jij denkt niet dat er iets mis is met het systeem als je 10 uur onschuldig gewond op een politiebureau kan zitten zonder dat je behandeld wordt? Ik heb huidskleur hier nooit bij benoemd, maar inadequate medische zorg en kennelijk ook gebrek aan empathie voor verdachten is het structurele probleem waar ik het over had.

8 likes

Artikel geeft aan dat hij pas ging rennen toen hij de hond opmerkte uit angst en niet omdat hij de politie zag.

Het probleem is dat die hond ook een ambtenaar in functie is voor de wet dus rennen voor een hond is hetzelfde als rennen voor de politie.

Overigens zal de politie nooit zomaar een hond loslaten, daar gaan wat stappen aan vooraf. Waaronder dat ze roepen dat de hond losgelaten wordt als hij niet stilstaat. Daarnaast worden die honden getraind op bijten voor immobilisatie, niet om schade te doen bij het slachtoffer, ze bijten ook niet door. Dat er 13 bijtwonden zijn betekent misschien/waarschijnlijk dat hij zich heeft verzet bij de aanhouding. Op dat moment was de politie er nog van overtuigd dat hij mogelijk betrokken was bij een schietpartij en dus gewapend was.

Ik denk dat er meer zit achter zijn verhaal van de aanhouding maar ik vind de manier hoe hij is behandeld erna inderdaad behoorlijk heftig. Dat gezegd hebbende weten we natuurlijk ook niet hoe hij zich heeft gedragen op het bureau en tijdens/na het verhoor.

6 likes

https://beta.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4350281/onschuldige-jordi-werd-13-keer-gebeten-door-politiehond-ik

Ik had dit artikel gelezen, waarin ook een reactie van de politie staat, daar zeggen ze dat ze hem gesommeerd hebben te stoppen en hij daarna wegrende en zich verstopte en dat in de cel de wonden verzorgd zijn, de waarheid zal daar ongetwijfeld ergens in het midden van liggen. Hij heeft een onderarmsgips op de foto, dat is ofwel een polsfractuur, ofwel een heel minimaal fractuurtje in je onderarm richting pols, een forensisch arts zou best kunnen besluiten dat dat enkele uren kan wachten.

Ik heb (blijkbaar onterecht) de assumptie over huidskleur gedaan omdat we hier in het white privilege-topic zitten, niet in het bespreek politienieuwtjes-topic.

Ik ga er fel tegenin en het kan mij ook best wel boos maken als mensen dit soort opmerkingen door de vingers zien.

Een vriendin van mij zit in een groepsapp met meiden, en het ging over een oude scharrel van één van die meiden. 1 meisje, laat ik haar Anne noemen maakte een spraakmemo om zijn naam belachelijk te maken en ze eindigde met “Vieze Nigger”, maar ook echt vol kracht en haat. Ik kan gewoon niet begrijpen hoe mensen dit soort dingen accepteren en er niet op reageren. Die vriendin van mij was ook gewoon niet voor die jongen op gekomen en dat maakt mij ook gewoon enorm boos?

3 likes

Eigenlijk vind ik het zo vreemd te begrijpen dat niemand dan iets zegt. Waar zou dat door komen? Meeloopgedrag, bang om zelf pispaaltje te worden, zijn ze het er stiekem wel mee eens, boeit het ze gewoon niks?!
Als je niks kritisch durft te zeggen kun je toch wel iets zeggen van ‘nou nou, moet dat zo?’ of ‘euhh zullen we het gezellig houden?’ of ‘Anne wat zeg je nou weer?! Dat kan echt niet hoor’. Dat lijken me hele milde reacties, daarna kun je altijd nog feller/inhoudelijker worden.

Maar ik denk dat ik dat voortaan ook ga vragen aan de niet-reageerders als het er weer racistisch aan toe gaat op mijn werk en ik de enige ben die er wat van zegt. Gewoon of zij dat okee vinden ofzo.

5 likes

Wat trouwens ook een goede manier is om te reageren op bijv racistische grapjes is om bloedserieus te vragen ‘hmm sorry ik snap ‘t niet, kun je de grap misschien uitleggen?’ Dat kunnen ze natuurlijk niet zonder een racist te zijn, et voila, opgelost :grin:

20 likes

Ja, dat is dus ook het gene wat ik mij afvraag. Ik had het nog nagevraagd aan die vriendin, ik was/ben echt teleurgesteld in die vriendin. Ze gaf later zelf ook toe dat ze een iets van had moeten zeggen.

Ik wil het liefste ook niks met dat soort racistische mensen te maken hebben en ik begrijp inderdaad niet zoals @ladygodiva al zei waarom A zo een opmerking zou maken. Het is totaal niet relevant en ook enorm kwetsend en discriminerend. Je kan mij ook echt niet wijsmaken dat je anno 2018 niet weet wat voor lading het n-woord heeft.

Even iets anders; wat vinden jullie hiervan?

Ik snap het plaatje niet :sweat_smile:

3 likes

Kan je misschien een artikel linken, want dit is alleen een plaatje.

Wat zijn de gedachten dan?

Ik heb een witte vriendin die de eennadonkerste vaak gebruikt. En als een collega of vriendin vraagt ‘huh, waarom doe je dat?’ Dan gebruikt ze de allerdonkerste daarna.

Een vriendin in ons appgroepje (we zitten daar met z’n drieën in) vroeg ook, he waarom gebruik je die? En toen zei m’n vriendin door mensen zoals jij, die er een vraag over stellen alsof het dus niet normaal/abnormaal is.

Haar reden is dat elke huidskleur dus ook emoji normaal is dus is het nou de witste of de donkerste is. Net zoals dat je in reclame meestal alleen witte mensen ziet en soms een donker iemand ertussen. Waarom niet andersom. Waarom altijd wit.

Ik kan me daar wel in vinden ja, dus dat mijn witte vriendin dit gebruikt. Benieuwd naar jullie gedachten.

5 likes

Ik heb deze afbeeldingen via instagram, dus is geen plaatje die erbij hoort. Ben benieuwd naar jullie meningen hierop!

Edit: artikel gevonden https://www.google.nl/amp/s/techcrunch.com/2017/10/01/thoughts-on-white-people-using-dark-skinned-emoji/amp/

1 like

Ik vind het lastig. Ik ben zelf bruin en heb meerdere keren meegemaakt dat een wit persoon de donkerste emoji kleur gebruikte. Ik heb dan altijd het gevoel niet serieus genomen te worden. Op de een of andere manier krijg ik er best wel een negatieve vibe van… niet dat ik het iemand zou verbieden maar ik kan gewoon niet begrijpen waarom je dat zou doen, zie het dan altijd meer als een grap

4 likes

Ah ok, dat is natuurlijk absoluut geen fijn gevoel. En er zullen vast ook idioten tussen zitten die het sarcastisch ofzo bedoelen.

En wat vind je van het voorbeeld over mijn vriendin?

Ik vind het voorbeeld van je vriendin een beetje vaag? Het komt onnodig confronterend over en het maakt niet echt een duidelijk punt. Natuurlijk zijn verschillende skintones normaal maar het gros van de mensen gebruikt het in de 1e persoon en dus in een tint waar zij zich mee identificeren. Als iemand haar er dan naar vraagt en zij dan met die reply komt… tja wat schiet je ermee op?

8 likes

Ik begrijp het argument over de reclames niet helemaal… dat is naar mijn mening een hele andere discussie namelijk het westerse (schoonheids)ideaal in de media. Hier bij deze discussie is het zo, dat je gewoon diversiteit blijft zien in emoji’s omdat er veel verschillende soorten huidskleuren zijn. Als iedereen gewoon zijn eigen tint gebruikt is er toch geen sprake van alleen maar witte huidskleuren?

3 likes

Hm. Wat schiet je ermee op. Nouja misschien dus om te laten zien dat een bruine emoji normaal is en dat het raar is als mensen er vragen over stellen?

Maar na jouw reactie gelezen te hebben en het artikel snap ik weer wel dat het dus toch als ongepast kan worden ervaren.

Ja, ik snap wat je bedoelt!

Nou precies dat gevoel alsof People of colour te kakken worden gezet krijg ik er ook bij als mensen het gebruiken.

Ik gebruik zelf altijd de gele omdat dat voor mij het meest gepast voelt

3 likes