White privilege / racisme

Hè? Als je niet wilt discussiëren dan moet je je niet in een discussie gaan mengen. Sterker nog, je mengde je in een discussie die al op zijn beloop was op het moment dat jij je post in het beutyblogtopic plaatste.

En als je geen reacties wenst dan moet je niet op een forum schrijven maar in je dagboek.

28 likes

Ik vind dat @Violoncello op een heel aardige manier je verbetert op de manier waarop je dingen benoemt. Juist bij iemand die aangeeft dat ze vindt dat iedereen gelijk is vind ik het raar dat je er niet op aangesproken wil worden als je (zoals in de post) niet iedereen als gelijk benaderd.
Ik vind het een enorm wit privilege dat je vindt dat je zelf mag bepalen waar je wel en niet op aangesproken wordt.

27 likes

Ik wil de reactie gewoon verwijderen oké?
Ik heb genoeg aan mijn hoofd op het moment en heb geen zin in een ruzie.

De rede dat ik het poste is juist omdat ik vind dat mensen niet moeten discrimineren.

En verder heb ik op dit moment geen zin in ruzie

Maar niemand zoekt toch ruzie of is boos op je? Er wordt naar mijn mening op een heel rustige manier op je gereageerd, vol begrip over dat je het goed bedoelt. Je bent juist heel welkom om erover na te denken, te reflecteren en te reageren.

Het is echt niet erg om onwetend te zijn of niet alles te snappen over dit onderwerp. Als ik voor mezelf als wit persoon spreek dan is dat ook vooral omdat ik de problemen zelf nooit ervaren heb. En wat er ook tegen je gezegd is: top, je bedoelt het heel goed en mooi dat je vindt dat iedereen gelijk is. Maar sommige woorden of zinnen die je gebruikt kunnen toch verkeerd vallen, en dát wordt uitgelegd.

Ik hoop dat je het op een later moment als je wat meer mental space ervoor hebt het nog eens door kunt lezen en het probeert te begrijpen :slight_smile: en dan is dit topic er altijd om vragen te stellen!

11 likes

@anon50122296 ik wil mijn excuses aanbieden voor mijn reactie net. Ik heb me niet gerealiseerd dat er op dit moment meer in je leven speelt terwijl ik je posts in het zwangertopic wel gevolgd heb.
Ik begrijp dat je hoofd op dit moment hier niet naar staat en je geen behoefte hebt aan alles wat tot een discussie kan leiden.
Ik sluit me aan bij @crazyplantlady en ik hoop dat als je wat meer mental space hebt je het door kan nemen en er wat uit kunt halen want ik zie dat je intenties goed zijn. Selfcare first :heart:

4 likes

Dankjulliewel… Ik zal als t wat beter gaat me eens goed in het onderwerp verdiepen

6 likes

Vanaf 3:10 praat Wendy van Dijk over haar typetjes (“ik speel een Japanse vrouw, ik speel een donkere vrouw, ik speel een Amsterdamse vrouw, dus ik discrimineer juist níet”)

1 like

Een prof. op mijn uni zei tegen een studiegenootje met een buitenlandse naam: “Ja kan ik je anders niet ‘Hollandse naam X’ noemen want je naam is zo moeilijk.” Zij reageerde gelukkig met: “Nou als je eenmaal weet hoe je het uit moet spreken dan is het vrij gemakkelijk hoor.” maar omg hoe kun je zo zijn. Als prof. op een universiteit nog wel.

16 likes

Ik denk dat je het hem ook niet echt kwalijk kan nemen. (Niet dat jij dat impliceert met je post.) Als mensen dingen normaliseren dan heb je soms denk ik niet eens door dat mensen discriminerend zijn, zelfs naar jouw eigen afkomst. Of je doet bijv. maar alsof je het ook grappig vindt om erbij te horen.

*Of wat jij hierna zegt inderdaad. Maar toch vind ik het dan anders als mensen lachen om zoiets over hun eigen cultuur i.p.v. wanner het de cultuur van iemand anders is.

2 likes

Ik vind het ook altijd wel anders als iemand een grapje maakt over zijn eigen afkomst, ook al is het een hele harde grap. Maar bij Ushi was het natuurlijk vooral Wendy.

1 like

Ik had over beide termen nooit nagedacht (het begon met blank en wit maar die wist ik al dus heb ik niet gescreenshot)

Terwijl ik dit artikel wel gelezen had.
Ik ben zo dankbaar dat ik zoveel mensen kan volgen die de moeite nemen mij meer te leren.

5 likes

het lijkt wel… alsof ik dit argument eerder heb gezien?

1 like

Eigenlijk klopt dit niet eens helemaal? De Antillen is een veel grotere eilandengroep. Het gaat hier om de voormalige Nederlandse Antillen. Ik ben wel verbaasd dat dit ook iets is wat ‘niet hoort’, ik snap het niet. Een aantal eilanden behoren nog steeds tot het Koninkrijk der Nederlanden of als autonoom land of als bijzondere gemeente, waarom is het gebruik van die term dan verkeerd? Ja het is geen bestaand land meer, maar het is de naam van een groep eilanden (als je Nederlandse weghaalt en alleen Antillen zegt dan erken je juist de onafhankelijkheid?) + de nog steeds verbondenheid met het Koninkrijk der Nederlanden is dan toch een beetje gek? Heeft het te maken met de kolonisatie etc.? Want het is toch krom dat ze hierover ophef creëren terwijl bijna al die eilanden nog connected zijn. Er mag geen Antillen meer gezegd worden maar als je wil studeren kan je altijd hier terecht, en als je een beetje goed kan sporten zetten we je in TeamNL. ???

Kan iemand het uitleggen aan deze leek?

Sorry voor deze domme vraag maar de Nederlandse Antillen bestaan toch ook niet meer sinds 2010? Ik vind dat een beetje het zelfde als mensen die nog Indië zeggen. Twijfel dan altijd of het expres/politiek is of gewoon per ongeluk omdat ze oud zijn.
*Ligt aan mij misschien hoor.

3 likes

Bij de Antillen staat ook master narrative. Zo wordt het vaak nog steeds genoemd. Het alternatief is dus om alle eilanden apart te benoemen; de counter narrative.

2 likes

Maar de vraag is (volgens mij) waarom is er een counter narrative nodig? Wat is er storend aan Antillen?

Haha ik vroeg me inderdaad hetzelfde af. Ik zat al helemaal te bedenken of Antillen van het Latijnse ancilla afkomt wat slavin betekent maar dat leek me ook wat vergezocht maar het enige wat ik kan bedenken is dat de Antillen de naam is die de kolonisten hebben gegeven aan een eilandengroep? Zou het ook graag weten.

3 likes

Nou ja ‘de Antillen’ (als in de Nederlandse Antillen) bestaan sinds 2010 niet meer zoals @Flamoes al zegt. Het zijn nu losse eilanden (wel nog individueel deel van het koninkrijk). De constructie ‘Nederlandse Antillen’ bestond sinds ergens in de jaren '50. Het is dus niet een gevalletje ‘oh zo heet het al 400 jaar waar hebben we het over’ (hoewel dat an sich altijd een zwaktebod argument is) maar iets wat is uitgevonden tijdens de dekolonisatie om de eilanden niet meer officieel kolonie te noemen maar er wel nog zeggenschap over te hebben. Verder hebben die eilanden niks bijzonders met elkaar te maken, ze zijn door Nederland bij elkaar genomen als verzameling. Niet zo gek toch dat mensen liever gewoon de namen van de eilanden zelf gebruiken nu?

Er bestaat nog wel zoiets als een eilandgroep die de Antillen heet maar dat zijn veel meer eilanden en is denk ik niet wat mensen bedoelen als ze het over ‘de Antillen’ hebben.

13 likes

Holy fuck… Gucci moet even door het stof, en terecht.

2 likes

Dan vraag je je toch af hoe het kan dat er niemand tijdens het ontwerpen en maken iets doorhad. Ik vraag me ook af of de trui wel had gekund als deze bijvoorbeeld blauw of paars was en de lippen anders ontworpen waren. Kan het dan wel? Gewoon een vraag, omdat ik benieuwd ben.
Ik vind de trui overigens sowieso iets wat niet gemaakt hoefde te worden, want ik vind hem afschuwelijk, maar dat is weer een andere discussie.