Haha, geen probleem, ik was al panisch mijn post aan het nalezen op iets wat een onbedoelde wtf uit kon lokken
Dit vond ik wel een goed artikel er over.
Ik ben Indonesisch en zo zie ik er ook uit, maar wat ik juist zo apart vind om te zien is dat Indoās nooit echt worden geschaard onder āde buitenlandersā.
moet @anon69702710 nou helemaal verantwoorden hoe buitenlands ze is of is het oprechte nieuwsgierigheid?
Misschien ligt het aan hoe ik dit lees, maar ik krijg een hele negatieve vibe van jouw reactie. Om maar op kleine dingen te reageren: Jongeren van welke afkomst dan ook die massaal geweigerd worden in clubs terwijl Jan-Pieter en Thijs wel binnenkomen is gewoon discriminatie in zijn puurste vorm. Dat valt niet goed te praten. Tuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar met woorden als āzo iemandā en ādan ben je meteen racistā vang ik eigenlijk op dat je zoān beetje iedere niet etnische Nederlander als rotte appel bestempeld. Racisme en discriminatie spelen een intens grote rol in de huidige samenleving. Ik ben modelburger #1, houd me keurig aan regels, goede baan, netjes afgestudeerd, leuke vriend en toch kan ik zo tientallen voorbeelden geven van momenten waarin ik zo slecht behandeld ben (huidskleur of cultuurgerelateerd) dat ik er thuis later over heb liggen janken. Met een post als deze bagetalliseer je het grotere probleem door superknullige en onnodige voorbeelden te geven.
Daarbij ken ik weinig āminderhedenā die ontkennen dat ook zij wel eens slechte dingen doen. In mijn familie krijg je er iniedergeval behoorlijk van langs als je niet opstaat voor een oma in de trein
Ik denk dat het heel correct, maar niet realistisch is om de term allochtoon volgens de CBS definities te gebruiken wanneer mensen negatiece dingen zeggen over mensen met een migratieachtergrond. Wanneer er negatieve dingen gezegd worden doelen ze op mensen die er niet westers uitziet. Als jij bij wijze van gisteren uit Zweden komt wordt jij niet er mee bedoeld, maar als je grootouders als gastarbeider naar Nederland kwamen en je volgens de definitie geen allochtoon bent maar er nog wel zo uitziet dan wordt je er mee bedoeld.
En het argument dat je niet beledigd moet zijn omdat jij er niet mee wordt bedoeld, slaat natuurlijk nergens op.
?
het viel me gewoon op, ze had het ook zelf kunnen vragen ja maar ik was toevallig ook benieuwd
Ik denk zelf dat er zeker voorbeelden zijn waarin etnische minderheden zich beter zouden kunnen gedragen. Zo vind ik bijvoorbeeld best wat van mensen die hun stemrecht in het thuisland gebruiken om slechte leiders te ondersteunen, al zijn dat andere discussies want ook daar zit meer achter. Wat jij aangeeft (bijv de situatie waarin iemand niet wilde opstaan) had ook met een Anna of Sophie kunnen gebeuren. In je post breng je het alsof het iets is wat bij personen met een migratieachtergrond hoort. Dat vind ik zonde want daarmee schuif je het grote probleem weg achter relatief kleine voorbeelden.
Jouw reactie is echt van het niveau Trump nadat neonaziās een vrouw hadden gedood en hij zei there are fine people on both sides.
Snap je wat white privilege betekent? Want als je dat concept snapt zou je echt niet zeggen wat je nu zegt. Dit is zo ultiem kwetsend voor niet-witte mensen dat je alles zo op een hoop gooit.
@anon78346544 & @Magnum Dit is een beetje de discussie tussen Black Lives Matter en All Lives Matter heb ik het gevoel! En Magnum, wat de BLM-kant dan dwarszit is ja, inderdaad, racisme is een probleem tussen heel veel bevolkingsgroepen en heel veel mensen van andere afkomsten krijgen er ook mee te maken. Maar dat neemt niet weg dat het juist de mensen met een donkere huid zijn die er zo veel meer mee te maken krijgen, ook op institutioneel niveau en dat er DAAROM specifiek meer aandacht moet komen op die ene soort racisme. Ik snap ook wat je bedoelt hoor, maar dat soort uitspraken is best wel kwetsend voor sommige mensen omdat zij al zo lang vechten zodat het erkend wordt dat het voor zwarte mensen wƩl erger is.
Dit is het uitgelegd in een tekening:
@anon69702710 dat heb ik inderdaad al vaker gehoord, van mensen die andere roots hebben maar toch āpassenā voor wit. Veel mensen voelen dan schuldgevoel, omdat zij dan bijvoorbeeld mee kunnen profiteren van white privilege en hun naasten niet. Maar wat jij zegt kan ik ook heel goed begrijpen, het moet heel frustrerend zijn om erkend te willen worden als cultureel anders terwijl iedereen je in een hokje duwt omwille van je uiterlijk, alsof dat je cultuur ongedaan maakt ofzo?
PS: sorry voor de terminologie hier, ik vind het heel moeilijk om over BLM te praten in het Nederlands omwille van de verschillende toon en associatie die woorden als black, white, zwart, wit, blank etc in verschillende culturen hebben!
Ik denk dat wij elkaar niet gaan begrijpen. Ik probeer enkel te zeggen dat je een groot probleem bagetalliseert met een veel kleiner incident (daarbij benadruk ik: niet opstaan is asociaal) wat niet huidskleur gerelateerd is. Want het is niet zo dat āZo iemandā niet opstaat, maar dat er nou eenmaal asociale mensen bestaan die niet opstaan. Dat je dat zo ziet vind ik jammer, reden dat dat jammer is, is hierboven al aardig vaak genoemd dus daar ga ik niet op in. Zie dit trouwens niet als een aanval, ook met een andere mening moet je je prima in de discussie kunnen mengen. Ik ben het er alleen totaal niet mee ens
@Magnum en wat ik ook nog wilde zeggen is dat het misschien lijkt alsof hier alleen maar een eenzijdige discussie gevoerd wordt en dat het hier nogal (forgive the choice of words) zwart-wit is, en ik begrijp dat je dat gevoel misschien ook zou kunnen hebben, maar in de post waar jij op reageerde zei ik zelfs nog dat het slachtoffer hier ook racistische tweets had verstuurd en er is niemand die daarop gereageerd heeft dat dat niet kan omdat alleen witte mensen racistisch kunnen zijn. Waar iedereen het hier wel over eens is, is dat institutioneel racisme alleen kan komen van mensen met een zekere machtspositie en daarom wordt er in andere gevallen wel gezegd dat bepaalde bevolkingsgroepen niet op die manier racisme kunnen hanteren. Ik hoop trouwens dat de enorme hoeveelheid aan reacties je niet helemaal doet afkeren van dit onderwerp, want dat is natuurlijk niet de bedoeling! Mijn visie kwam vroeger ook meer overeen met die van jou, maar nadat ik me verdiept heb in het onderwerp ben ik wel van mening veranderd
Ik vraag me altijd af wie bepaalt of iets al dan niet onnodig is. Voor een āslachtofferrolā zijn toch geen regels geschreven? Als iemand ervaart dat hij wordt gediscrimineerd dan is dat toch heel erg? Waar ligt de grens van nodig of onnodig is?
Ik ga nu weer uit dit topic want ik kan mijn standpunten nooit zo goed verdedigen als de meerderheid in dit topic maar ik vind dit altijd zoān dooddoener
Oprechte vraag: maak je dat vaak mee? Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt!
Heb je het idee dat dat veel gebeurt dan? Ik heb op veel plekken gewoond in Nederland maar dit echt nog nooit meegemaakt
Ik merk dat soms wel met uitgaan hoor, dat als je een jongen afwijst ze dan roepen is het omdat ik zwart ben. Geen idee hoe serieus ze het dan ook bedoelen.
Totaal irrelevant, maar de āhet is omdat je zwart bentā afwijzing komt best vaak voor. Ik heb een keer of drie van goede vrienden gehoord: je bent lief, mega tof, maar ik date geen zwarte meisjes. Een jongen mocht er niet mee thuiskomen. Toppunt: āals je blank was had ik je gedaanā. Dat zijn natuurlijk inmiddels geen goede vrienden meer.
Ah dat begrijp ik! Maar denk je niet dat die jongeren dat roepen omdat het soms wƩl echt zo is? Dat zij meer aangesproken worden op fout gedrag en dat het bij witte jongeren minder gebeurt door white privilige? En dan bedoel ik niet bij jou in de klas, maar gewoon echt in het leven. Want als dat zo is, dan snap ik dat je je na een tijdje sneller aangevallen gaat voelen.
Bv die jongens op pukkelpop, dat is voor mij puur white privilege dat mensen dat gaan goedpraten door te zeggen āja maar ze zijn zat en jong en ze lachen er maar meeā. Ik denk dat een groepje niet-witte jongeren dat liedjes zingt om meisjes te pesten daar minder snel mee weg zouden komen.
Dat mensen dat soort opmerkingen uit hun strot krijgen, walgelijk.
Dat heb ik andersom meegemaakt, wat ik echt shockerend vond. Ik was aan het daten met een jongen met Congolese roots, en hij vroeg me serieus of mijn ouders hem wel zouden willen ontmoeten. Ik snapte niet waarom ze dat niet zouden willen, en toen zei hij dat de ouders van zijn ex hem niet hadden willen ontmoeten omdat hij een donkere huid heeft. Dat was ook echt een wake-up call voor mij, dat ik daar nog nooit bij stil had gestaan dat dat iets is waar sommige mensen rekening mee moeten houden.