Werken in de zorg topic

Ik ga straks even uitgebreid reageren, hier in ieder geval een positief verhaal. Ik ben VIG’er en ga de taken van de verpleegkundige ook deels op me nemen vanaf komende maand.

1 like

Bedankt voor je reactie! Mooie uitdaging inderdaad, in de thuiszorg kom ik ook regelmatig dementerende mensen tegen en ik merk aan mezelf dat ik die mensen, vaak ook de leukste cliënten vind (klinkt zo gek).

Heb je niet het gevoel dat je zelf, tijdens je werk opgesloten zit? Dat lijkt mij echt wel een nadeel omdat ik nu ook veel vrijheid heb en veel zelfstandig werk. Ik trek nu natuurlijk een deur achter mij dicht en ik ben daar weg, dat heb je op een PG afdeling niet. Ik ben best bang dat ik mezelf ‘opgesloten’ voel.

@Cadeaupapier alvast bedankt, ben erg benieuwd naar je ervaringen en wat voor taken jij op je gaat nemen.

1 like

Nee ik voel me zelf nooit opgesloten maar je clienten zijn dat eigenlijk wel natuurlijk en dat vreet wel eens aan me als ik onderweg naar huis ben in de auto of in bed lig…

Dat vind ik soms lastig als ze dan vragen of ze naar buiten mogen of nog erger mag ik naar huis? :disappointed_relieved: Dat je dan als een gevangenisbewaarder moet zeggen nee dat kan niet! Al hoewel steeds meer afdelingen open worden zodat de mensen flink kunnen lopen

Maar ik vind PG ook veel leuker, begin binnenkort aan de verpleegkundige opleiding en hoop dan ook weer snel naar een pg afdeling te mogen!

2 likes

Ik ben geen verpleegkundige, wel verzorgende op een PG afdeling.
Bij ons zit er eigenlijk tussen een viger en verpleegkundige niet heel veel verschil op de afdeling, de verpleegkundige mag alleen wat verpleegtechnische handelingen meer. Echter komen er bij ons best weinig handelingen voor, dus daarin zit bij ons geen uitdaging.
Wel kan het wat anderen hier ook al zeggen, alleen al een uitdaging zijn om iemand medicatie te geven, of zorg te verlenen, juiste manier benaderen. Wat dat betreft is geen een dag hetzelfde.
Op je vraag of ik me opgesloten voel: zeker niet, ik ervaar dat niet zo. Maar ik kan er natuurlijk ook ten alle tijden uit (tenzij er norovirus of dergelijke op de afdeling is natuurlijk). Wel is het inderdaad soms lastig dat je uit moet leggen waarom iemand niet naar huis mag. Maar dat hoort er ook bij.
Werk zelf nu 5 jaar op PG, en zou voor nu echt niet anders willen. :heart:

Ik ben dus VIG’er, heb wel 3 jaar verpleegkunde opleiding gedaan, maar wegens omstandigheden toch nog overgestapt naar VIG.
Ik werk nu ruim 2,5 jaar in een kleinschalige woonvorm voor mensen met dementie, is een concept wat pas ruim 3 jaar bestaat. Wij zijn een open instelling, dus bewoners mogen eventueel naar buiten. Een bewoner fietst nog zelfstandig naar de kerk bijv. Er zijn een paar bewoners die een gps systeem bij zich dragen en de rest proberen we zoveel mogelijk onder begeleiding mee naar buiten te nemen.
Het verschil tussen vig en vpk is bij ons erg klein. De vpk is verantwoordelijk voor contact met de huisarts/fysio/ergo etc, contact met familie en heeft nauw contact met het zorgechtpaar (onze werkgevers zijn met elkaar getrouwd, allebei verpleegkundige, maar werken weinig in de zorg mee. Zij wonen wel in hetzelfde gebouw als de bewoners, dus zijn 24/7 beschikbaar. kijk eens op www.hetgastenhuis.nl
De vpk voert in principe de verpleegtechnische handelingen uit, maar die zijn er bij ons erg weinig. Het hoogtepunt is dat er nu iemand een katheter heeft :sweat_smile:.
Ik vind pg echt heerlijk om te werken, we werken ook echt belevingsgericht dus iedere bewoner heeft echt iets anders nodig. Momenteel ben ik met nog een collega aan de slag om van iedere bewoner een levensboek te maken, waarbij we ook op bezoek gaan bij familie van de bewoner, zodat we (het gedrag van) de bewoner beter kunnen begrijpen en hierop kunnen inspelen. Ik haal echt superveel energie uit mijn werk.

3 likes

Altijd als ik hier mee lees mis ik de zorg echt wel. Ik heb natuurlijk nu ook een beetje zorg, maar toch anders haha

1 like

Ja best wel, beetje saai soms en werken ook niet echt mee haha

1 like

Ohja, hier ben ik wel benieuwd naar voor degenen die in verzorgingshuizen etc werken; als bewoners/cliënten overlijden, doen jullie dan de laatste zorg?
Wij wel en ik vind dat altijd zo fijn en mooi om te doen. Veel collega’s vinden dat raar van mij.

Alleen als familie dat wilt! En mijn huidige collega’s houden er allemaal niet van terwijl op mijn vorige afdeling ze het juist wel allemaal graag wilde doen. Ik heb er zelf echt een afkeer tegen. Als collega’s van @GEEZ ze komen verzorgen vind ik het heel interessant om te zien (hoeveel watten gaan er in een neus???) maar heb er zelf niks mee.

3 likes

Heb ik een tijdje gedaan, en gaat in de toekomst weer 1 van mijn taken worden. Dat is inderdaad heel anders, maar wel ook heel leuk.

@Karl_Lagerfeld haha ja daar gaat soms veel in.

1 like

Wij doen geen laatste zorg ondanks aantal palliatieve bedden. We leggen eigenlijk alleen de cliënt goed, mond proberen dicht te maken met handdoeken en handen vouwen

2 likes

Bij ons wordt dat door de uitvaartmensen gedaan.
Heb wel een keer geholpen, toen kwam zo’n vrouw van uitvaartcentrum alleen, en familie wilde graag dat ik erbij bleef.
Kreeg later te horen dat dat eigenlijk niet de bedoeling was, maar ben blij dat ik er bij gebleven ben. Was toch de wens van de familie ook.

2 likes

Handdoeken in mond? Ik doe echt niks in de zorg dus ben nu wel benieuwd. Why?

Ik denk onder de kin zodat de mond niet open blijft staan?

1 like

Het lichaam wordt na een tijdje stijf dus beetje vervelend gezicht als de mond dan nog open staat.

1 like

Inderdaad zoals de rest zegt. Handdoeken oprollen en onder de kin leggen om ze mond zo goed mogelijk dicht te maken!

1 like

@Cadeaupapier Ik heb op de site gekeken, wat een onwijs mooi idee, dat kende ik helemaal niet. Fijn ook dat je veel energie uit je werk haalt! En wat betreft de verpleegtechnische handelingen, daar was ik al bang voor… vind dat echt wel een minpuntje. Al verschilt dat natuurlijk overal.

@OITNB ook bedankt voor jouw reactie! Vind het leuk om ervaringen van andere te lezen.

Ik ga binnenkort een dagje meekijken en dan zie ik wel wat ik doe. Gelukkig zijn er overal uitdagingen te vinden.

2 likes

Ik heb zojuist gesolliciteerd voor een functie achter de schermen, wat ik heel leuk vind en heel graag zou willen doen. Ben benieuwd hoe het voelt als ik straks niet meer aan bed sta

1 like

Gadver soms is het zo vervelend om aan een bepaalde tijd gebonden te zijn waarna je moet afsluiten omdat je volgende afspraak er is.
Soms ook wel fijn hoor, maar vandaag had ik het liever anders gezien.

welke schoenen dragen jullie? ik ben toe aan een nieuw paar. Ik ga niet op klompen lopen, dat heeft een podoloog mij eens afgeraden.