Werk (algemeen topic)

Edit: Sorry was even in de war met een ander bericht! Dacht dat jij een collega had die daar al werkte :grinning: maar dat was iemand anders.

Is dit een baan en die ander een stage of zijn het beide stages? En voor hoe lang, kun je ze niet achter elkaar doen bijvoorbeeld?

1 like

Allebei stages van drie maanden en dat zou kunnen, maar dan heb ik studievertraging (en dat gaat niet ivm geen lening + ov meer)

1 like

Ik mocht net een presentatie geven aan het MT en het ging goed, woei. :upside_down_face:

18 likes

Jeetje wat heb ik vandaag weinig motivatie zeg. Echt helemaal klaar met thuiswerken.

3 likes

Mijn werk is door Corona best wel erg veranderd. Voor mij waren het sociale contact (met interne klanten) en het dynamische karakter van deze baan (wisselende omgeving + reizen tussen locaties), twee belangrijke punten om te kiezen voor deze baan. Inmiddels werk ik al langer thuis dan dat ik bij deze baan op locatie heb gewerkt en het voelt best wel alsof ik gewoon een andere baan heb inmiddels. Ik heb altijd gezegd dat ik nooit voor een ‘standaard’ kantoorbaan zou kiezen waarbij je de hele werkdag achter je laptop zit te werken, en dat doe ik nu dus eigenlijk wel al meer dan een jaar elke werkdag.

Hoe gaan anderen hiermee om? Dus mensen waarvan het werk voor corona niet alleen maar achter een schermpje zitten was, en nu wel? Ik merk echt dat dit mentaal invloed op mij heeft…

1 like

Ik heb nu een week nieuw werk en het is zó fijn.

Ik merk dus vooral hoe kut mijn vorige werk eigenlijk was. Dat wist ik wel, maar nu ik zie hoe de groepsdynamiek, onderlinge verhouding, professionaliteit en waardering ook kunnen zijn, zie ik nog veel meer wat mijn vorige bazen fout deden. Zij waren ook echt een beetje ZZP’ers die uit hun voegen waren gebarst en het personeel was een moetje waar je vooral zoveel mogelijk de harde hand moest gebruiken en het liefst zo min mogelijk betalen. Ik herinner me een voorval waarin we in de groepsapp een bericht kregen van de baas omdat we twee minuten te lang pauze hadden.

Nouja kortom ik ben heel blij met mijn werk en extra blij na mijn vorige werk. Ik heb wel last van imposter syndrome dus ben zo bang dat ik m’n proeftijd niet doorkom.

Oh en het zit in een heel fijn gebouw met een fantastische lunch en een nog beter uitzicht. Maar ook thuiswerken mag wanneer je wil. Oja dat mocht bij het vorige bedrijf ook niet. Je moest naar kantoor want ze vertrouwden de mensen voor geen meter.

20 likes

De laatste tijd ga ik steeds vaker gestresst het weekend in en kan ik ook niet goed ontspannen. Het is een combinatie van werk en wat dingen die spelen in m’n privéleven. Zou zo graag even een half jaar willen stoppen met werken om me te focussen op m’n privéleven, maar dat is geen optie :frowning:. Gelukkig zijn de sportscholen wel weer open, want dat geeft afleiding

Wat vervelend, ontspannen is wel essentieel om de volgende werkweek ook weer met energie aan de slag te kunnen. Kan je hierover in gesprek met je leidinggevende? En dan eerst voor jezelf op een rijtje zetten waar de stress over gaat, heb je het idee dat je teveel taken hebt, ben je bang dat je iets niet goed hebt gedaan? Concrete voorbeelden geven helpt denk ik. Het is voor een werkgever van belang om een gezonde bedrijfscultuur te hebben, dus hopelijk kan je samen een constructieve oplossing bedenken.

1 like

Ik krijg gelukkig een nieuwe collega volgende maand. De bedoeling is dat er wat taken bij mij weggehaald worden, dus daar ben ik wel blij mee. Het helpt denk ik ook niet mee dat ik mijn werkmail op mijn telefoon heb gezet sinds corona. Ik ga wel even wat punten op papier zetten waar ik tegenaan loop inderdaad

1 like

Fijn dat je een nieuwe collega krijgt, zal al schelen waarschijnlijk!
Werkmail heb ik ook op mn telefoon omdat ik geen vaste werkplek heb maar ik schakel dat wel uit in het weekend (ook nog een andere app waarop werkberichten komen). Dan kijk je er niet zo makkelijk naar. Achteraf gezien heb ik me dan meestal ook alleen maar drukgemaakt en niet meteen actie ondernomen (want weekend) en kost het veel meer energie en tijd dan wanneer je er gewoon op maandag mee aan de slag was gegaan. Dus of echt werken bijv een uurtje en taken afronden zodat je het uit je hoofd kan zetten, of gewoon helemaal niet kijken.

2 likes

Ik heb hetzelfde! Ben inmiddels daardoor ook een klein beetje om me heen aan het kijken wat er voor vacatures zijn in mijn vakgebied. Aan de andere kant weet ik ook niet of dat nou de oplossing is want ik kan me voorstellen dat voor veel banen geldt dat ze minder afwisselend en saaier geworden zijn door corona. Ik zie het nu eigenlijk een beetje als doorbijten tot alles weer normaal wordt, maar hoop wel dat mijn werk dan ook weer helemaal als vanouds wordt en daar twijfel ik een beetje aan. Het gaat de laatste tijd al wel eens over ‘hoe verder na corona’ en veel mensen hebben toch wel zoiets van ‘Ja er kan eigenlijk veel via Zoom’. Maar ik vind het zoveel leuker om in real life vergaderingen en meetings te hebben dan altijd maar via Zoom.

1 like

Weet iemand of er een verplicht CAO geld voor webshops in kleding? Valt dit onder de retailCAO? Ik krijg het gewoon online niet gevonden.

Ik vind dit:
Cao Retail Non-Food - INretail - kleding webshop valt onder retail CAO zo te lezen
Cao Retail Non-Food algemeen bindend verklaard - retail CAO bindend verklaard

1 like

Zijn er vacatures in jouw vakgebied waarbij het minder om een kantoorbaan gaat? Ik ben bang dat het voor mijzelf lastig is om een niet-kantoorbaan te vinden. Voel me wel echt klote door te hele situatie; merk echt dat het mentaal veel invloed op mij heeft. Ik zit nu ook echt even in een negatieve spiraal wat betreft werk.

Ik herken wat je zegt over het werk na Corona. Veel collega’s lijken toch veel voordelen in te zien van het thuiswerken. Ik las laatst een artikel over dat het thuiswerken vooral ideaal wordt gevonden door 40 plussers (vaak met een eigen gezin), maar dat het door 20 ers en 30ers vaak heel anders wordt ervaren. Zij willen juist sociaal contact en dynamisch werk/een dynamische omgeving.

Niet helemaal hetzelfde als wat ik nu doe maar ik denk wel dat er vacatures te vinden zouden moeten zijn die aansluiten op mijn vaardigheden ik deze sector. Moet ook zeggen dat ik sowieso ook wel een beetje aan het kijken ben omdat ik inmiddels 2 jaar deze functie doe en er niet echt interessante doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf zijn. Ik zit er voor nu nog prima maar ik denk dat ik wel binnen nu en 2 jaar iets anders wil. Ik kijk alleen nu dus al wat eerder om me heen dan dat ik normaal gesproken zou doen, aangezien de inhoud van de functie veranderd is. Ik zie zelf ook wel de voordelen van deels thuiswerken (1-2 dagen) en vind dat ook fijn, maar wil de rest van de tijd wel echt gewoon naar kantoor. En ik ben er dus ook bang voor dat als de norm wordt dat iedereen deels thuiswerkt je dus alsnog de hele tijd aan het Zoomen bent omdat als jij er bent een ander weer thuis zit of (naar mijn idee nog erger) dat je hybride meetings krijgt waarbij de helft fysiek aanwezig is en de helft via Zoom, dat vind ik echt helemaal niks. Ik vind de toekomst dus ook maar onzeker en lastig op werkgebied. Merk net als jij dat ik het op dit moment mentaal best wel lastig vind en ook dus niet goed weet wat ik moet doen en of er iets aan te doen is. Bij vlagen denk ik dus ‘misschien een andere baan’ maar aan de andere kant weet ik ook niet of dat nou echt iets oplost. Ik herken wel wat jij ook aangeeft, dat je nooit voor een standaard kantoorbaan zou kiezen en die nu ineens wel hebt. Maar ik ben dus ook bang dat veel banen meer kantoorbaan geworden zijn en dat het niet duidelijk is of dat straks teruggedraaid wordt of zo zal blijven. Bij ons op kantoor hadden we ook chronisch ruimtegebrek en we gaan ook verhuizen, maar ik zie het helemaal gebeuren dat ze dit aangrijpen om kosten te besparen door te bezuinigen op het aantal werkplekken dat benodigd is op kantoor.

1 like

Nou ik heb morgen gesprek om te bespreken hoe we “mijn” traject tot teamcoach gaan aanpakken.
Ben benieuwd!

Had gesolliciteerd met dat ik interesse had maar de cursus / korte opleiding die perfect zou aansluiten pas in november start.
Lang verhaal kort, ze waren super enthousiast en willen een traject gaan opstellen.

Wat dus ook zou betekenen dat ik na 30 sept een contract bij het bedrijf zelf zou krijgen.
Ben benieuwd morgen!!! Zal je zien dat ze zich opeens bedacht hebben opeens hahah.

27 likes

Dan zou ik dus 2 / 3 afdelingen gaan coachen, soort teamleider maar dan meer gericht op de individuele behoefte van de medewerker.

En aangezien ik dit ga doen, zou dat gewoon echt super zijn. Zit echt op m’n plek daar dus hopelijk loopt het allemaal zoals ik in m’n hoofd heb.

8 likes

Leuk!! En helemaal leuk omdat je al weet welke mensen je zou gaan coachen, kun je direct al een reeële inschatting maken van het werk. Goed gedaan, jezelf laten horen :raised_hands:t2:

1 like

Heel herkenbaar! Heb er inmiddels iets meer vrede mee, maar zeker in het begin vond ik het echt heel lastig en werd er vaak heel somber van. Voelde alsof m’n werk alleen nog maar via bellen of de pc was, totaal geen menselijk contact meer. Terwijl ik voor corona elke week wel een externe afspraak had/een training/iets nieuws en leuks. Wat voor mij heeft gewerkt is iets zoeken wat ik naast m’n werk kon doen wat wel die nieuwe prikkels zou geven. Ik kon een soort vrijwilligerswerk vinden wat bij mijn vakgebied aansluit dus dat is heel fijn. En ik heb met m’n baas besproken dat ik na de zomer een opleiding mag gaan doen, waardoor ik ook weer iets heb om naar uit te kijken. Én uiteindelijk ook maar gewoon denken: het gaat weer voorbij, deze situatie is niet voor altijd.

2 likes