Werk (algemeen topic)

Met iets van 3a 4 jaar werkervaring en nog een soort beroepsopleiding tot notarisklerk(?) (zoiets, weet het niet meer precies) € 2900 obv 40 uur. Randstad wel.

2 likes

Oei 70 km van huis is nogal wat! Is er geen advocatenkantoor dichter bij huis?

Ik heb hbo rechten gedaan. Ben nu bezig met mijn master. Maar ver onder de €2300? Dat is echt heel erg weinig. Ik dacht dat zo rond de €2500 normaal was voor afgestudeerd hbo rechten. Dat kun je elders makkelijk krijgen in ieder geval. Ik doe grotemensenwerk sinds de premaster en eerst iets waar ik obv 40 uur €2500 zou verdienen en wat ik nu doe zou obv 36 uur €2560 verdienen. En je hebt voor allebei hbo nodig. Nu weet ik wel dat het bij kleinere advocaten-/notariskantoren vaak lager ligt, maar dan zou ik lekker wat anders zoeken hoor. Een bekende van mij is na haar hbo voor een advocaat gaan werken en toen kreeg ze een contract waar doodleuk €9 per uur in stond. Ja sorry, maar dat vind ik echt niet normaal hoor, ongeschoold werk verdient nog meer dan dat. Toen heeft ze het naar €11 per uur weten te lullen, vind ik nog steeds niet normaal weinig. Het moet ook leuk zijn qua werk en collega’s uiteraard, maar met hbo rechten kun je echt veel leuke dingen doen binnen leuke bedrijven/organisaties. Wil je per se binnen het notariaat blijven trouwens? Of vind je meer dan dat leuk? Zou zeker verder kijken dan

Ik werk in een hele andere sector, bij mij is het wel normaal om als hbo afgestudeerde net boven minimumloon te verdienen, dus daar heb je niet zo veel aan. Ik heb in ieder geval wel gemerkt dat je goede argumenten moet hebben om een salarisverhoging hard te kunnen maken. Dus ik zou vooral voor jezelf op een rijtje zetten waarom jij onmisbaar bent voor het bedrijf, dan kun je dit tijdens het gesprek aankaarten. En vraag inderdaad een hoger bedrag dan je zou willen hebben, dan komen jullie hopelijk op het midden uit.

1 like

Niet helemaal vergelijkbaar denk maar ik heb een hbo gedaan met 1 van de laagste lonen gemiddeld en werk nu (9 maanden) als ondersteuner in het hoger onderwijs (met wat ervaring als 0-uren medewerker op de school) en verdien €2380 bruto per maand. Nu weet ik niet of ze super ruim zijn geweest of dat dat hoort, maar denk dat je met hbo rechten daar wel echt boven moet zitten. Ik doe nu ook een mbo functie met hbo diploma.

@Tamara Blijkbaar zijn ze dus tevreden over je als ze je een vast contract aan willen bieden. Dat is een fijne uitgangspositie! Ik zou zeker hoger inzetten dan waar je eigenlijk uit wil komen en dan vooral inhoudelijke argumenten aandragen die duidelijk maken waarom jij dat waard bent. Maar lastig hoor, als je geen vergelijkingsmateriaal hebt! Wij werken met vaste schalen/tredes, dus heb zelf geen ervaring met onderhandelingsruimte.

Ik wil volgend jaar 90% gaan werken, omdat ik de piekbelasting in mijn baan toch pittiger vind dan verwacht. Sommige weken werk ik 50 uur en andere weken werk ik 30 uur. Dat is helaas iets wat bij deze functie hoort.
Nu zeggen een aantal vrienden dat een halve dag minder werken geen enkele zin heeft en ik beter naar 80% kan, maar dan kan ik bijna niet sparen. Denken jullie dat 10% terug in uren voldoende zou zijn om wat meer rust te krijgen of iemand die misschien ervaring heeft met minder gaan werken en wat zou kunnen delen?

2 likes

Is 100% bij jou 40u? Ik heb er nog geen ervaring mee, maar dit wil ik binnenkort ook gaan doen! Wil starten met eens in de 2 weken een extra dag vrij, en mocht dat onvoldoende zijn, dan naar 4x8. Maar een zo’n dag extra vrij lijkt me al heerlijk joh. Is het anders geen mogelijkheid 4x9 te werken? Zelf zou ik halve dagen niet zo snel doen, dan ga je toch in werkmodus en werk je makkelijk wat langer door.

Thanks voor het meedenken!

Ik werk 38 op papier + 2 uur extra, waarmee ik verlof opbouw. In de praktijk bestaan mijn weken vaak uit 30 tot 55 uur.

Je mag bij ons in theorie niet meer dan 8 uur pd werken. In de praktijk bepaal je dit zelf, maar stel dat je meer dan 30.4 uur (4dagen) werkt, betekent dit dat je ook op dag 5 beschikbaar moet zijn. Daarom is 1 dag per 2 weken vrij niet mogelijk. Wat wel kan is 1 periode 5 dagen werken en 1 periode 4 dagen werken. Grote kans dat het met 90% daar wel op neerkomt, omdat je je uren grotendeels zelf in kan plannen. Maar ik twijfel dus of dit voldoende verschil gaat geven om meer tot rust te komen. Nu heb ik soms periodes dat ik aan het overleven ben ipv leven en daarvoor vind ik het leven te kort.

Ik wist dat er dingen op mijn werk gingen veranderen, maar vanmorgen sprak ik een directe collega (we zijn met 6 in totaal, zij is er het langst, de rest pas een half jaar) en zij is bezig met een andere baan. Nu was er mogelijk een nieuwe opdracht voor haar, en nu wil mijn ba.as dat ik die opdracht ga vervullen, naast de huidige projecten die ik doe. Dat betekent dat ik wel extra moet gaan epibreren (ik werk nu 32 uur).

Het lijkt me een nmsvpee opdracht en een hele nmsvpee organisatie… alleen zoveel ervaring heb ik nog niet dus ik hoop dat ik wel kan leveren wat zij vragen (zou een man dit ook hebben??). Het is wel een mooie kans en uitdaging. Ik denk wel dat ik het ga doen maar het is een beetje veel om te verepibreren in mijn hoofd :exploding_head:

1 like

Heb je het al verepibreert? Ben benieuwd, ik duim voor je dat het lukt

1 like

Ja! Ik heb gister gezegd dat ik wel verder in gesprek wil! Ben benieuwd.

Ben weer eens aan het onderzoeken wat ik wil doen met mn leven / carrière :pensive: Maar alles wat ik wil (= ook bijna alles) is zo´n enorm meerjarenplan en ik kan niet te kiezen. Heb ook echt een soort minderwaardigheidscomplex omdat ik nooit een studie heb kunnen afronden en daardoor durf ik ook niet echt weg van mn huidige job nu, want wie wil nu zo´n dropout aannemen. En die job is zeker OK, maar ben gewoon toe aan verandering.
Maar hoeeeee kom je erachter wat de juiste keuze is? Vind het ook moeilijk omdat aan de ene kant ik zoveel wil doen en alles me leuk lijkt, maar kan iets minder onbezonnen zomaar wat kiezen nu ik bijna 30 ben voor mn gevoel. Ook na eerdere mislukte opleidingen
Is hier toevallig iemand die in de bibliotheek / archiefsector of databeheer werkt? Of dpo is?

Ik ben dpo!

Oh tof! Mag ik vragen wat je studie/ werk achtergrond is? En doe je dit fulltime of kwam dat ergens bij als taak? En is het ook een beetje boeiend om te doen :sweat_smile:

Ik heb rechten gestudeerd en later nog een opleiding tot dpo (van een half jaar)

Ik heb een werkweek van 36 uur.
Zelf vind ik het werk echt super leuk om te doen. Elke dag is anders en je hebt echt de kans om er zelf iets leuks van te maken
Het ene moment adviseer je de directeuren van de organisatie, dan geef je een workshop voor een groep medewerkers en een ander moment ben je bezig met een beleidsstuk.

Is zoiets ook te doen denk je wanneer je totaal geen rechtenachtergrond hebt? Ik kom zelf meer vanuit de IT kant! Was een beetje bezig met onze dataopslag / backups ed, en onze mensen ook voorlichten hoe ze met hun data om moeten gaan, wat ik ook best leuk vind om te doen, vandaar dat ik in deze richting begon te denken! Wat voor opleiding heb je daarvoor gedaan?

Ja ik vind van wel. Ik ken ook genoeg dpo’s bij andere organisaties die geen rechten achtergrond hebben.

Rechten is mijn enige opleiding

1 like

Ik zit ook in dat vakgebied!

3 likes

Ik zit ook een beetje in die kant (wel meer richting data analyse, maar zeker ervaring met beheer) Heb zelf ook nooit een masteropleiding afgerond, en heb ook veel collega’s met ander soort achtergronden (dropouts, tot phd’s haha)

1 like

Ik zit sinds kort op een nieuwe afdeling en heb mijn leidinggevende nog helemaal niet gezien of gesproken. Weet dat ze druk is, dus haar mailen lijkt me handiger dan ineens bellen. Dus ik wil een soort van ‘even voorstellen’ mail sturen. Of is dat raar? En ik kom dan ook niet verder dan hoi ik ben Baron, 26 jaar en werk die en die dagen. Iemand tips?