Ik wou de duizend poot wel iets beter tekenen, maar dan moest ik hem googlen en dat durfde ik niet.
Dat zeekraal niet uit de zee komt maar gewoon een groente is?!
Dat ‘varsity’ komt van ‘versity’ wat weer een verkorte versie is van ‘university’.
Ik ben bezig met een mini onderzoeksrapport over palmolie.
Nederland is de grootste importeur van ruwe palmolie in Europa! En omdat ze alles wat ze niet meer gebruiken weer exporteren, zijn ze ook weer de grootste exporteur van palmolie in Europa. Heftig joh.
Wat erg! Ik ben op Sumatra geweest en daar was echt zoveel jungle gekapt voor die plantages.
Ik heb ook totaal geen idee waar palmolie in zit of voor wordt gebruikt. Weet jij hoe je dat als consument kan vermijden?
Ik zou wel dit ook even lezen
De kern:
Palmolie is namelijk één van de meest effectieve en duurzame oliesoorten. Eén hectare oliepalmen levert elk jaar 3,7 ton palmolie op. Een hectare met zonnebloemen levert bijvoorbeeld maar 0,7 ton olie op. Als producenten door de boycot dus gedwongen worden om op alternatieven over te gaan en voor zonnebloemolie zouden kiezen, dan zou daardoor dus 5 keer meer grond nodig zijn dan voor dezelfde hoeveelheid palmolie. Dit komt ontbossing en het milieu niet ten goede. Daarnaast zijn veel andere soorten olie ook een stuk vervuilender omdat er veel meer kunstmest en pesticiden nodig zijn of omdat de productie zorgt voor een giftig bijproduct (zoals bij olijfolie).
@SissyThatWalk @Briseis er is idd geen goed alternatief; andere plantaardige oliën zoals koolzaadolie of soja-olie hebben nog meer grond nodig of meer energie/pesticiden wat allemaal nog veel slechter is.
Bovendien hebben veel mensen hun hele vermogen in die plantages gestopt, een algehele boycot zou ook betekenen dat zij geen werk en dus geen inkomen meer hebben.
Beter zou zijn als palmolie streng gereguleerd zou worden, zodat niet zomaar stukken oerwoud worden afgebrand voor nieuwe palmplantages. Er zijn op dit moment wel keurmerken, maar het is slecht te herleiden welke druppel olie nou duurzaam is en welke niet…
Dat het makkelijker te doen lijkt dan ik dacht om een roze versie van de interface te maken.
Ik word daar zo moedeloos van. Ik wil wel goeie beslissingen maken, maar het is vaak helemaal niet zo eenduidig wat goed is en wat niet of er zijn geen echte alternatieven voorhanden. Je moet je vaak ook echt al goed inlezen, voor je weet hoe het zit. En dan verval ik in een “wat maakt het ook uit”.
Hmm ja snap ik. Gewoon doen waarvan jij denkt dat het het beste is, tot de wereld en de wetenschap ons vertellen dat iets anders beter blijkt.
En daar ben ik weer hoor:
McIntosh is een appelras.
Heb ik ook vaak!
Iemand zei net dat 'ie “panne had met de auto”
WAT???
Blijkbaar betekent dat dat je autopech hebt. Nooit geweten joh
Panne is gewoon een algemeen woord voor pech/problemen (hoe ik het ken)
Dat tea tree olie letterlijk olie van de theeboom is? Wtf
Dat heb ik vroeger geleerd door Bert en Ernie haha. Die hadden een liedje, panne panne panne pech pech pech. Als we niet geholpen worden, komen we hier nooit meer weg.
Mijn vader vond het niet zo leuk toen ik dat ging zingen toen we een keer echt pech kregen met de auto
Maar dat is dan weer niet waar wij thee van maken, dat groeit aan een struik
Ja dat weet ik wel! Maar dat tea tree gewoon letterlijk theeboom is ipv een vage naam voor een ontsmettend goedje…
ik uit de Donald Duck, zijn Duckatti had altijd panne