Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

Daar ga je al :stuck_out_tongue_winking_eye:

Oh shit!

2 likes

Nee logisch dat je niet echt zin hebt in een halve ton schuld. Is toch ook niet normaal.
Ik hou niet van populistisch gebral, maar blijkbaar is studeren tegenwoordig echt alleen voor de rijken (en voor mensen die van jongs af aan een duidelijke toekomstvisie en geen tegenslagen hebben). Van een rijk westers land verwacht je toch beter.

Mijn broer heeft geluk. Hij is pas recent begonnen aan een hbo-opleiding, betaald door zijn werk. En hij gaat hierna een master doen, wat ook gewoon kan, omdat hij nu al de juiste vakken kiest die aansluiten.

Ik kan niet meer een hele andere richting op, want ik zit vast aan wat ik 14 jaar geleden heb gekozen. En zelfs dan zijn de mogelijkheden heel erg beperkt. En ik zal mijn werk niet zo gek krijgen om het te betalen.

3 likes

Ik ben het helemaal met je eens en daarnaast vind ik het ook belachelijk dat het instellingstarief ook geldt als je hiervoor een bachelor op een ander niveau hebt gedaan (dus dat een 2e hbo bachelor extra geld kost kan ik nog enigszins inkomen ook al zou dat niet moeten, maar dat daarna een wo bachelor ook voor instellingstarief gaat vind ik volkomen onlogisch en oneerlijk).

Mocht je een tweede opleiding in de zorg of het onderwijs overwegen: daar geldt altijd het normale collegegeldtarief voor (dus geen instellingstarief, ook als je al eerder een bachelor hebt gehaald)

2 likes

Dit klopt niet, het is wel zo dat er nu andere regels gelden voor het afbetalen (je mag er langer over doen om het terug te betalen). Er is ook een studieschuld afbetalen topic, daar worden de voor en na 2015 situaties beter en uitgebreider uitgelegd.

Edit: wat er wordt omgezet in een gift is bijv je ov kaart, en voorheen je uitwonende/thuiswonende beurs als je binnen 10 jaar na het begin van je studie afstudeerde.

1 like

Nee begrijp ik, het is ook niet makkelijk en er verandert ook nog wel eens wat. Neemt niet weg dat het moeilijk is om tijdens je puberteit een vakkenpakket te kiezen en voor je 20e een tiental k studieschuld aan te gaan. Dit was een ‘praktische’ reactie op de posts van jou, @Puzzelmeiske en @Willem maar blijft natuurlijk zuur.

1 like

@Puzzelmeiske Ja dat vind ik vooral zo raar, dat een hbo-bachelor ineens hetzelfde is als een wo-bachelor. Prima hoor, als ik ook hetzelfde zou verdienen nu. :’)

@Shenanigans Die 14 jaar geleden gaat bij mij over de hbo-opleiding die ik toen begonnen ben. En afgemaakt, inderdaad met kwijtschelding van het terugbetalen van de studiefinanciering. Dat is natuurlijk heel fijn. Maar wat Puzzelmeiske dus ook zegt, het is gewoon heel raar dat ik na die hbo nu niks anders meer kan doen.

Voor jou extra lastig ja, niemand die het voor je kan betalen. Ik vind het zelf trouwens ook niet zo fijn hoor. Bij ons moet je sowieso nog minstens 2 jaar in dienst blijven als je op kosten van de baas een studie doet. En dat wil ik dan juist niet natuurlijk.

Ik hoop echt dat er wat dingen gaan veranderen op dit gebied, vooral voor alle studenten die nu standaard een schuld hebben. Maar ook dat ze mensen wat minder tegenwerken die graag hogerop willen komen of een ander vak willen doen.

Kun je een premaster doen?

Dat ‘Qmusic’ waarschijnlijk bedoeld is als ‘cue music’, zo van: start de muziek.

18 likes

Er is er eentje waar ik misschien voor in aanmerking kom, daar moet ik nog wat dingen voor uitzoeken!

In jouw situatie sluit een traineeship misschien beter aan! Dan kun je vaak zonder opleiding in dat vakgebied een baan krijgen en word je binnen 1 tot 3 jaar (intern) opgeleid bij dat bedrijf. Er staat vaak een prima salaris tegenover en na afronding van je traineeship stroom je dan door naar een betere functie. Misschien is dat iets voor je?

Wat betreft bedrijven die je opleiding betalen, dat is iets wat meestal gebeurt door je nieuwe werkgever als jouw opleiding niet aansluit bij het bedrijf. De kans dat jouw huidige werkgever een opleiding voor je zal betalen zodat jij je kan laten omscholen is vrij klein. Mijn vriend werkte in een praktisch beroep en wilde daar les in gaan geven, hij heeft toen de instelling benaderd waar hij les wilde geven en zij hebben hem aangenomen en betalen nu zijn studie. Zoals @Puzzelmeiske al zei is dit wel gebruikelijk in het onderwijs en de zorg, want daar is een groot tekort aan werknemers.

3 likes

Ohja zo’n traineeship kan ik ook wel wat meer naar kijken!
Het is verder niet dat ik een bepaalde baan/ carrière wil hebben, ik wil gewoon meer mogelijkheden hebben. Onderwijs en zorg is helaas niks voor mij.

1 like

Zonde toch, zoveel potentieel dat dus maar een beetje aanmoddert. Het is sowieso compleet achterhaald dat je je hele leven dezelfde baan hebt, het moet toch mogelijk zijn om een keer wat anders te doen?!
Inderdaad, ook als ik het geld wel had zou ik dat nog niet doen.
Prima (nouja niet prima, maar okee) dat het hier niet zo perfect geregeld is als in sommige landen waar studeren gratis/goedkoop is, maar volledig kromliggen en jezelf diep in de schulden steken is echt het andere uiterste. Ik snap het niet.

Dat laatste klopt niet helemaal. Ik wil een 2e HBO opleiding in de zorg doen (HBO-V) en heb al HBO paramedische opleiding. Dan betaal je ook veel geld (weet even de juiste term niet).

Ja en bij Q-dance staat het daar waarschijnlijk ook voor.

1 like

Traineeship is wel vaak voor net afgestudeerden met weinig werkervaring (heb niks over je situatie zo snel gelezeb dus vandaar dat ik het zeg).

Waar ik pas heel laat achterkwam is dat er dus ook een subdiscussie friet/frieten is?!

1 like

Waarom typ je patat los van elkaar? :roll_eyes:

:rofl:

4 likes

image

But you do you, Kali.

11 likes

Niet heel laat, maar ik dacht dat Emily in Paris een oude serie was die werd opgehyped, maar blijkbaar is het een nieuwe serie.