Vrijwilligerswerk

Doe jij vrijwilligerswerk? Zo ja, wat? Hoe bevalt het en heb je wel eens hele rare dingen meegemaakt of juist mooie verhalen?

1 like

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij een asiel en nu werk ik als vrijwilliger bij een organisatie die bezig is met eerlijke lonen in derdewereldlanden.

Als je iets zoekt zou ik trouwens eens kijken of je gemeente er geen programma voor heeft. Zelfs mijn iniminidorpje heeft dat en je kan juist kleinschalig heel veel voor iemand betekenen! Als soort maatje van iemand die eenzaam is of een beperking heeft bv :slight_smile:

1 like

Ik heb bij een soort clubhuis voor mensen met een psychiatrische achtergrond vrijwilligerswerk gedaan. Gewoon bardienst draaien en soms spelletjes doen met de mensen. Daar kon iedereen in de avond een kopje koffie drinken of een spelletje doen/film kijken zonder alleen op de bank hoeven te zitten! En ik hm vrijwilligerswerk gedaan in het Ronald mcdonald huis :). Ik kan het je allemaal aanraden! En vaak zijn er ook in de gemeentes organisaties actief die vrijwilligerswerk bij verschillende stichtingen/organisaties stimuleren.

1 like

Heb bij vluchtelingenwerk vrijwilligerswerk gedaan. Wil graag weer wat gaan doen, maar ik krijg het in februari drukker omdat ik dan met mijn master begin dus kan ik mezelf niet voor langere tijd vastzetten helaas :(.

2 likes

Ik heb stage gelopen bij een atelier voor mensen met een beperking en ik wil daar echt terugkomen(op vrijwillige basis, duh) zodra m’n leven een beetje op orde is.

1 like

Hopelijk kom ik volgende week maandag in contact met iemand bij mijn oma’s verzorgingshuis die allerlei speciale evenementen organiseert. Zou graag eens in de zoveel tijd willen helpen met het eten maken.
Verder heb ik van een vriendin gehoord dat ze bij haar ook nog mensen nodig hebben om bijvoorbeeld bingo te organiseren.

Goed voornemen voor volgend jaar dus.

1 like

Ik doe vrijwilligerswerk bij een opvang voor gewonde en zieke vogels! In samenwerking met de dierenambulance. Het is vooral zomers erg tof want dan zorgen we voor uit het nest gevallen vogeltjes.

2 likes

Ik doe op flexibele basis vrijwilligerswerk via N.ederland C.ares (zonder punten), waarbij je je heel makkelijk voor activiteiten kunt inschrijven. Zo heb ik o.a. geholpen bij de voedselbank, een diner voor ouderen en een taalcafé. Eerder had ik wel maatjesprojecten, maar vond het toch te intensief in combinatie met werk om me daar wekelijks aan te committeren. Dit concept is voor mij dus ideaal!

1 like

Ik was taalmaatje voor vluchtelingjongeren. Alleen jammer dat hij steeds meer mijn gooische r begon over te nemen

5 likes

Ik doe al 2,5 jaar vrijwilligerswerk bij het dierenasiel, bij de katten. Ik zou ook nog graag taalmaatje zijn, maar geen tijd :frowning:

1 like

Ik doe vrijwilligerswerk op een activiteitencentrum voor mensen met een beperking. Wandel veel met hun en geef een soort van massages.

Buiten scouting heb ik alleen taallessen gegeven aan vluchtelingen, statushouders etc. Je mocht niet over geloof praten en andere kwesties die gevoelig kunnen liggen. Toch vroeg iemand mij of ik geloofde in een god en vervolgens waarom niet. Toen had ik dat uitgelegd hoe en wat en hoewel die moslimvrouw zei dat ze van huis uit had meegekregen o.i.d. dat je alleen een goed mens kon zijn en in de hemel kon komen als je o.a. een geloof aanhing vertelde ze mij dat ze door mijn kennismaking nu dacht dat ik als ongelovige ook een goed mens kan zijn en in de hemel terecht zou komen. (Ik ben mij ervan bewust dat niet iedere moslim denkt dat je alleen als gelovige in de hemel kom etc. maar dit was haar kijk.)

1 like

Ik werk sinds een maand 36 uur ipv >40 wat ik altijd gedaan heb omdat er bij mijn nieuwe werk geen contracten van 40 uur bestaan. Nu heb ik om de week de vrijdag vrij en dat is veel te veel vrije tijd dan ik kan handelen dus ik wil vrijwilligerswerk oppakken.
Er is alleen een groot probleem: ik kan niets met gehandicapten, zieken of dieren. Vind dat ook redelijk eng. Nu zag ik wel dat ze bij een stichting in mijn stad een notulist zoeken, dat zou ik op zich kunnen ondanks weinig ervaring. Bij een andere stichting zochten ze echt een bestuurslid. Dit lijkt mij heel tof om te doen en super leerzaam maar ik heb hier 0,0 ervaring in. Zouden jullie dan toch de gok wagen? Zo’n stichting rekent heel erg op je en als je t dan niet waar kan naken is bijna nog erger als wanneer je t verpest op je werk

Zijn er mensen die vrijwilligerswerk doen op gebied van duurzaamheid? Ik ben op zoek naar vrijwilligerswerk, het liefst in die richting, en ben benieuwd of mensen hier ervaringen mee hebben.

1 like

Er is in Utrecht zo’n initiatief waar je je voor een klusje kunt inschrijven, bijvoorbeeld 1 dagdeel helpen bij de voedselbank of gaan wandelen met kinderen met een beperking. Daar staat ook telkens bij hoeveel mensen ze totaal nodig hebben en hoeveel zich er al hebben opgegeven, superhandig. Zal misschien ook wel in andere plaatsen zijn? En anders gewoon een keer bellen of je af en toe langs kan komen? Volgens mij zijn ze vaak met alle hulp blij, ook als het niet elke week kan.

1 like

Als je in Utrecht , Rotterdam, Den Haag of Amsterdam woont, kun je eens kijken op Nederland cares. Daar kun je flexibel vrijwilliger zijn en jezelf inschrijven op een activiteit die je wilt doen. Zo heb ik lang bij de voedselbank in Amsterdam gewerkt.

2 likes

Ik ben op zoek naar vrijwilligerswerk, maar zou graag zelf ook iets opsteken er van. Ergens schaam ik me toch een beetje. Moet ik dan bellen met weet niet of ik het kan, maar wil het proberen.

Twijfel ook door dat het een jaar is. Voelt direct als zo een commitment en voel me dan zo hyper verantwoordelijk. Wat als wat als gedachten.

Wat voor vrijwilligerswerk gaat het over? En waarom denk je dat je het niet kan? Er zijn veel soorten vrijwilligerswerk en de meeste organisaties zijn heel blij met de hulp, van welke aard ook.

Waarom moet je je er een jaar aan binden?

Er staat dat je een jaarcontract aangaat. Ga hier nog over bellen morgen.

Het is een secretaris functie. Heb daar geen ervaring mee.

1 like

Hoe werd je taalmaatje?

@Fukaeri Wat heb je uiteindelijk gevonden?