Spannend en wat ontzettend stoer dat je dat in je eentje gedaan hebt! Ik denk dat het scheelt dat ik mijn partner meeneem, maar alsnog. Verwacht wel leuke contacten op mijn werk te kunnen leggen maar vind het zo lastig om echt vriendschap met collega’s op te bouwen… en dat is in eerste instantie natuurlijk wel waar je je contacten uithaalt
Ik ben net uitgenodigd voor een bezichtiging voor een appartement in Nieuwegein (buurt Batau-Noord). Ben 5e van de 1993 geworden met loting. Het is een appartement van 73.31 m2, met 2 slaapkamers. Bruto huurprijs is 755 euro per maand.
Maar… het is best ver van mijn familie en vrienden nu (Almere), namelijk ongeveer 1.5 uur met het ov (ik heb geen rijbewijs/auto). Ik moet sowieso bij gaan lenen van DUO want ik ben voltijd student en met mijn bijbaan verdien ik ongeveer 700 per maand (werk maar 1 keer per week meestal) en ik ga er voorlopig alleen wonen (heb wel een vriend maar daar kan ik komende paar jaar nog niet mee samen wonen). Ongeveer 1.15 uur naar mijn school, dat scheelt maar een kwartier met nu dus is prima te doen.
Ik wil wel graag uit huis, een plekje voor mezelf lijkt me heerlijk. En dan een woning van 73 m2, daar kan je nog best lang in vertoeven. Geen studio van 25 m2 waar je na een paar jaar echt wel klaar mee bent.
Maarja, wel ver weg van mijn vrienden en familie, niet makkelijk om af te spreken als mensen eerst nog 1.5 u moeten reizen.
Twijfels twijfels twijfels!! Wat denken jullie?
@Bakkes omdat ik daar ben uitgenodigd voor een bezichtiging omdat ik 5e stond voor een ruim appartement. Niet alsof er heel veel keuze is tegenwoordig, je moet gemiddeld 9 jaar staan ingeschreven. Enorm kieskeurig zijn over waar te wonen gaat dat niet helpen.
Je schrijft je toch zelf in voor de loting? Ik bedoelde te vragen waarom je voor die woning hebt gekozen, wat zijn de voordelen? Is het dichtbij je werk/studie/hobby? Houd je van die stad/buurt? Etc
Eerlijk gezegd; het appartement zag er leuk uit, is groot, lijkt goed onderhouden. Niet zoveel met de buurt te maken, al vind ik Utrecht wel een leuke stad en is dat goed bereikbaar vanuit daar. Maar als het zo dichtbij komt ga ik twijfelen van, ja wel ver weg van iedereen.
Hmm zou je investeren om daar (/Utrecht) een leven op te bouwen (bv nieuwe vrienden te maken die dichterbij wonen) of verwacht je vooral te leunen op je huidige sociale leven?
En wil je per se iets voor jezelf, of zou een gedeeld appartement met 1 of 2 anderen ook tot de opties behoren?
Kijken kan sowieso geen kwaad natuurlijk, maar ik herken het wel (ik start binnenkort een nieuwe baan 1,5 uur verwijderd van mijn sociale netwerk en moet dus op termijn die kant op verhuizen en dat is doodeng). Ik zou ook nagaan of je openstaat voor het leren kennen van nieuwe mensen en of dat de regio is waar je zou willen werken.
Ik weet niet hoe dit normaal voor je werkt, maar ik zou sowieso gaan bezichtigen. Dan krijg je meer een gevoel in plaats van de plussen en minnen op papier. Dat helpt denk ik ook al in je beslissing. Daarnaast is het denk ik echt iets waar je zelf het beste gevoel bij hebt: heb je gezonde spanning, zie je het al voor je, heb je er zin in, of heb je echt buikpijn en denk je pfoeee komt dit wel goed?
Ik zit hier ook over na te denken, ik woon al 10 jaar in mn studentenstad. Heb hier nog wel wat vrienden maar veel mensen wonen inmiddels ook in andere steden. Voor werk is het praktischer als ik naar het westen verhuis (woon nu in het oosten). In de stad waar ik aan denk (Den Haag) ken ik echter niemand, behalve wat collega’s en vage kennissen. Heb nooit moeite gehad met vrienden maken, maar als je werkt is dat toch lastiger. Ik heb wel zoiets van, als het niet bevalt kan ik altijd nog terug.
Zijn jullie al iets verder?
Dank jullie wel iedereen!
Na wat overleg neig ik nu iets meer naar niet gaan, ik heb aankomend jaar in mijn eigen woonplaats het meeste kans op een jongerenwoning omdat ik dan aan het eind van die leeftijdscategorie zit.
Maar ik ga er nog even goed over nadenken.
Maar het is toch niet zo erg om na een paar jaar weer te moeten verhuizen? Zeker als je voor het eerst uit huis gaat lijkt een studio van 25m2 me juist heerlijk. De meeste mensen beginnen een stuk kleiner! Zeker als je voorlopig er alleen woont is dat toch prima? Je hoeft nu nog niet voor de komende tien jaar onder de pannen te zijn. Ik zou lekker dichtbij vrienden en familie wonen echt het allerfijnste vinden. Tenzij je zelf echt heel graag in Utrecht wil wonen, dan moet je daar misschien iets zoeken. Maar heb vooral het idee dat het om het huis gaat.
Dubbele huurpunten, hoe werkt dat? Ik dacht dat als je een woning accepteert dat je inschrijftijd dan opnieuw begint, of verschilt dat per regio?
Je hebt gelijk.
Ik denk dat ik er nog even mee wacht. Een appartement van 73 m2 inrichten kost ook heel veel geld, en ik heb dat niet voor een appartement over waarvan ik eigenlijk de locatie niet zo fijn vind (want én ver weg van familie/vrienden én Nieuwegein, tsja, een echte verbetering t.o.v. Almere is dat niet, terwijl dat niet zo enorm lastig is).
Bedankt iedereen!
Ik ben ook op 1,5 uur rijden (ov dan, auto is sneller) van familie gaan wonen /plaats waar ik weg kwam. Het is best pittig om nieuwe sociale contacten op te doen maar niet onmogelijk dus laat dat je er niet van weerhouden. Denk wel dat je echt graag moet willen. Ik wilde niet te dichtbij wonen wat ik al kende want ik dacht dan kom ik nooit echt los. Dat is de reden wel geweest waarom ik het, als het even niet leuk was dat iedereen zover weg was, volhield.
En het is gewoon super leuk om ergens te wonen wat je niet kent, nieuwe omgeving, nieuwe kansen, nieuwe ideeën.
Nee wij zijn eigenlijk nog op hetzelfde punt haha. Besloten dat ik eerst maar eens ga zien hoe de reistijd gaat vallen, zien daarna wel verder. Even één life-event tegelijkertijd dachten we…
Spannend he, om zulke keuzes te moeten maken. Ik herken wat je zegt over dat al je studievrienden toch ook wegverhuisd zijn, dus wat houdt je dan nog hier? Maar da’s toch het vertrouwde, fijne van je bekende stad. Al ben ik ervan overtuigd dat je dat ook ergens anders kunt opbouwen.
Ik ben ook benieuwd, had hier nog nooit van gehoord