Vegetarisch eten

In mijn appie hadden ze net de ruig-gehakt neergelegd en het is gewoon “echt” gehakt. Alsof t uit de gehaktmolen komt en dus niet van die korrels. En je kan er gehaktballen enzo van maken, dus denk vandaar het ruige.

6 likes

Nou qua vitamines zit je goed; het enige dat je mist als je geen vlees meer eet is vitamine b12 en dat krijgen dieren ook bijgevoerd dus die maken het ook niet zelf aan. Verder gewoon gevarieerd eten net als iedereen altijd zou moeten. En lekker veel nootjes eten, daar zitten veel mineralen in geloof ik.
Enne, tof dat je de stap wil zetten!

2 likes

Ik vind het zo jammer dat er nergens in Nederland nog het Impossible vlees te krijgen is. Ik zag die plant-based Whopper voorbij komen en dat is hartstikke leuk, ik werd zelfs al een beetje enthousiast, maar ik heb vorig jaar de Impossible Whopper gehad en ik weet zeker dat die nog veel lekkerder is. Dat is gewoon net echt gehakt/rundvlees, ik vind wat er in Nederland te krijgen is er in de verste verte niet op lijken.

Heh maar dat is er toch wel al? Is gewoon de andere naam van beyond meat burgers toch? De next level gehakt en burgers van lidl lijken er ook op!

Nee I wish, dat zijn twee heel andere merken en ze smaken ook heel anders. Ik vind Beyond dus maar matig, het heeft zo’n typische smaak.

Ah ja ik zie het na wat googlen haha. Maar ze schenen eind vorig jaar al naar Europa te willen komen, dus misschien dit jaar nog?

Ik las laatst dat Impossible een soort genetisch gemodificeerde soja gebruikt dat in Europa nog niet goedgekeurd is :unamused:. Ik ben er ook super nieuwsgierig naar!

1 like

Ja dat is dan weer beter aan Amerika, het maakt hun regering geen reet uit wat ze in hun lichaam gooien :’) dus kunnen ze ook wat inventiever zijn qua voeding.

@Kurisu ik hoop het!

1 like

Ik zou niet lukraak vitamines gaan slikken, laat na een tijdje gewoon eens bloedprikken en kijk dan wat je nodig hebt. Als je je huisarts uitlegt dat je het wil checken ivm vega eten weten zij prima waarop geprikt moet worden.
Zomaar B12 bij gaan slikken is echt niet voor iedereen nodig, en heeft vaak ook precies 0 effect omdat veel van de tabletten uit de drogisterij een samenstelling hebben die je lichaam niet eens op kan nemen (cyanocobalamine). Dus al zou er uit bloedonderzoek komen dat je B12 moet bijslikken doe je er goed aan om goed uit te zoeken welke variant wel opgenomen kan worden ipv zonder bloedonderzoek van alles aan te schaffen bij de plaatselijke drogisterij.

3 likes

@Bertie en @Druppels: jullie hebben het nu over een tekort aan B12, maar dat is bijna altijd alleen maar aan de orde als je ook geen andere dierlijke producten als zuivel en eieren gebruikt toch?

Ook @Dojacat Het enige waar je een beetje op moet letten is volgens mij ijzer, omdat dierlijk ijzer makkelijker wordt opgenomen dan niet-dierlijk ijzer. Maar ijzer zit in heel veel producten (havermout, spinazie, appelstroop etc.) dus dat is redelijk makkelijk op peil te houden.

Ik eet zelfs max 1 a 2 keer in de week vleesvervangers, de andere maaltijden zijn gewoon aangevuld met bonen, noten, groenten en iets van zuivel. Bijvoorbeeld vandaag falafel, morgen vegetarische moussaka, en pas nog nasi met een ei in plaats van vlees. Als jij gewoon genoeg groente eet en vezelrijk eten kom je al aan de meeste vitamines.

1 like

B12 tekort kan ook voorkomen als je wel eieren en zuivel eet helaas (weet wel niet hoe frequent dat is). Vorig jaar ontdekte ik dat ik een groot tekort had, en ik at/eet nog wel kaas en yoghurt en eieren. Kan blijkbaar ook komen omdat je lichaam het niet goed opneemt.
Maar zoals @Druppels zegt: je bloedwaarden laten controleren en dan kijken welke vitaminen je eventueel kan bijnemen!

1 like

Oh oké, wist ik niet!

Ik toen ook niet hoor- dacht ook ‘maar ik eet nog kaas enzo, kan dus geen kwaad’, helaas :frowning:

Had je toen ook klachten? Want ik eet nu zo’n 3 jaar vegetarisch maar heb nog nooit iets laten testen, want ik voel me topfit over het algemeen dus dan vind ik het ook niet nodig.

Ja, al best lang - allemaal van die kleine dingen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hadden en steeds erger werden. Alle puzzelstukjes vielen zeg maar in elkaar toen dat B-12tekort uit de test kwam. Is iets dat jaren door kan gaan zonder dat je het merkt en langzaam opgebouwd wordt.
Als jij je helemaal topfit voelt zou ik me geen zorgen maken hoor!

Ik heb een aantal jaar geleden een ernstig b12 tekort gehad en dat is echt slopend voor je lichaam! Laat je dus aub af en toe testen. Dat doe ik nu elk jaar. Pas na een jaar vloeibaar b12 laten prikken was het tekort weer op orde. Ik viel o.a. 10 kilo af en was zo mager dat de huisarts in eerste instantie dacht dat ik een eetstoornis had. Ik eet wel zuivel dus dat is geen garantie. Zoek maar eens de symptomen van een b12 tekort op, echt niet gezond. Dit krijg je niet van de ene dag op de andere maar duurt jaren

1 like

@Dr.Watson same. Ik had zelfs een tekort toen ik nog af en toe vlees at, dus hier en daar een ei en een glas melk is geen garantie voor geen b12 tekort. Laat af en toe je bloed prikken om het in de gaten te houden!

1 like

Ik heb gisteren deze geproeft en vond hem echt heel lekker. Structuur komt (zover ik me dat nog kan herinneren) best wel in de buurt van een stuk kipfilet, de buitenkant wordt lekker een beetje knapperig en de marinade is ook lekker, zit iets Citroenigs doorheen ook geloof ik. Zou het zeker opnieuw kopen, en zou het ook Chill vinden als ze dit in kleinere stukjes zouden verkopen. 7,5/10

7 likes

Jaaaa deze is echt een van mijn favoriete vega producten! Echt heel lekker

2 likes

Ik had vandaag de vegetarisch Whopper op en ik vond het een geslaagd broodje hamburger. Come op MacDonalds kom nu gauw met een vega(n) Big Mac. :star_struck:

2 likes