Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Waar ben je zenuwachtig over? 95% kans dat de VVD gewoon weer de grootste wordt, ik reken op weinig verandering.

1 like

Vandaag en morgen is voornamelijk bedoeld voor ouderen en kwetsbaren om te stemmen. Houden jullie je hier ook aan? Ik heb vandaag en morgen de auto en bij mij om de hoek zit een drivethrough stemlokaal dus twijfel om toch daar heen te rijden straks.

Ja ik hou me eraan, maar stembureau is om
De hoek dus het is niet alsof ik heel veel moeite moet doen.

Op woensdag zijn er letterlijk 10x zoveel stemlokalen open dus de kans is dan toch veel groter dat er ook een locatie om de hoek zit? Ik ga ook gewoon woensdag, ik ben geen risicogroep dus zie niet echt reden om vandaag of morgen te gaan!

:sparkles:hoop :sparkles:

Ik weiger me neer te leggen bij het ‘‘VVD wint toch wel’’-idee. + het maakt nog veel verschil of bijv D66 of CDA daarachter de tweede grootste wordt.

3 likes

De ChristenUnie is wat het CDA zou moeten zijn.

Change my mind.

11 likes

Wat zijn jouw overwegingen om op CDA te stemmen ipv CU? Is dat alleen gevoelsmatig dat ze de bijbel er veel bijhouden of meer praktisch (medisch-ethische kwesties wellicht)? Ben wel benieuwd.

Ja true, is ook zo. Ik ben een beetje moedeloos deze verkiezingen geloof ik :stuck_out_tongue:

Ja ik zou er nooit op stemmen vanwege de abortus, euthanasie en dat soort issues, maar zolang ik ze ‘volg’, van Rouvoet tot Slob tot Segers zijn ze altijd veel oprechter geweest dan het CDA en buigen ze niet zomaar op issues. En ze zijn bezig met ongelijkheid, het klimaat etc.

Het CDA is wat landbouw betreft zo radicaal, nul ruimte voor speling. Ik vind dat zorgwekkend.

10 likes

Het enige wat ik met betrekking tot dat ‘stem op een beta’ kan bedenken is dat Daniel 7.5-jaar-keer-13%-is-100% Koerhuis ook een beta is.

3 likes

Haha had al zo’n reactie verwacht. Omdat de persoon voor wie ik het vraag inderdaad een afweging aan het maken is en voors en tegens tegen elkaar probeert af te wegen, en daarmee ook op zoek is naar tegenargumenten. En geldt voor de andere persoon eigenlijk ook

En ja vanuit mezelf is het inderdaad van belang dat rechts zo weinig mogelijk stemmen krijgt omdat ze mensen zoals ik en vele andere kapotmaken. Fijn voor je dat jij het allemaal nog “”“objectief”” kan bekijken. Is niet iets om trots op te zijn, wat mij betreft

1 like

oke, kleine quiz over de kabinetten van deze eeuw.

2002-2003

1. in 2002 trad Balkenende 1 aan, het had een overtuigende 93 zetels, en bestond uit LPF, VVD en CDA. het kabinet hield slechts 10 maanden stand, waarna de door ruzie verscheurde LPF het kabinet onregeerbaar maakte en nieuwe verkiezingen werden gehouden.

De eerste staatssecretaris, Bijlhout, moest na 8 uur al terugtreden. Wat was hiervan de reden?

• belastingontduiking
  • internationale drugshandel
  • huiselijk geweldpleging
  • langdurige deelname aan een gewapende militie

0 stemmers

2003-2006
2. het tweede kabinet Balkenende bestaat uit VVD, CDA en D66 (78 zetels). het is het langstzittende kabinet Balkenende. Binnen de VVD fractie in de Tweede Kamer is er conflict tussen Geert Wilders die Radicale moslims het land wil uitzetten en afstand neemt van het pleidooi van Mark Rutte om de VVD een sociaal-liberale partij te maken (i know right? waar is deze Rutte). Wilders begint een eenmansfractie, de Groep Wilders.
uiteindelijk valt het kabinet omdat D66 de steun intrekt. Wat is hiervan de reden?

• de steun aan de oorlog in irak
    • ze wilden dat minister Verdonk aftrad over de kwestie Ayaan
    • het afketsen van de gekozen burgermeester
    • bezuinigingen op het zorgstelsel

0 stemmers

2006-2007
3. Het kabinet Balkenende 3 is een rompkabinet, een minderheidskabinet bestaande uit de overgebleven CDA en VVD uit Balkenende 2. Het doel was een begroting opstellen voor de vervroegdeverkiezingen en zat slechts 7,5 maanden. Door de schipholbrand traden er echter alsnog twee ministers af in deze korte periode.
Wie waren dit?

• Donner en Hirsch Ballin
    • Dekker en Verdonk
    • Verdonk en Hirsch Ballin
    • Donner en Dekker

0 stemmers

2007-2010
4. het laaste kabinet Balkenende, 4, bestond uit CDA, PvdA en ChristenUnie (80 zetels). In de eerste 100 dagen reisde het kabinet veel het land door om in contact te treden met maatschappelijke organisaties en stelde aan de hand hiervan een beleid op dat op prinsjesdag werd gepresenteerd. Er kwam een generaal pardon voor asielzoekers, de vogelaarwijken, verhoging van de AOW leeftijd en een kraakverbod.

uiteindelijk valt het kabinet door onenigheid over een onderwerp, waarna de pvda leden hun ontslag indienden.

waar ging dit over?

• de aankoopprijs van de joint strike fighter
  • het rapport over de irakoorlog
  • de missie in uruzgan
  • de kredietcrisis

0 stemmers

2010-2012
5. Rutte 1 bestond uit CDA en VVD met gedoogsteun van de PVV, in totaal 76 zetels. In de Eerste Kamer was er informele steun van de SGP. De gedoogconstructie rammelt al snel en verschillende combinaties van oppositiepartijen helpen het kabinet aan de benodigde steun aan Griekenland en de voortzetting van de politiemissie in Uruzgan, terwijl de PVV tegen is. Uiteindelijk kwamen de drie partijen niet uit crisisonderhandelingen over een nieuw begrotingstekort in het catshuis en trok de PVV de gedoogsteun in.

Al een maand eerder verloor het gedoogkabinet de kamermeerderheid nadat een PVVer zich afsplitte van de partij en als eenmansfractie door ging. Wie was dit?

• Hilbrand Nawijn
    • Hero Brinkman
    • Jhim van Bemmel
    • Marcial Hernandez

0 stemmers

2012-2017
6. Rutte 2 bestond uit PvdA en VVD (79 zetels) en haalde voor de verandering het einde van de regeringsperiode. Het had een minderheid in de Eerste Kamer. Hoewel Kuzu en Ozturk zich afscheiden van de pvda, behoudt het kabinet een meerderheid tot ook Jacques Monasch de fractie verlaat. Ook een flink aantal ministers en staatssecretarissen moesten aftreden, wegens Mali, een bonnetje, gezondheidsklachten en nog een aantal andere zaken.
Hoeveel traden er af?

• 5 staatssecretarissen, 4 ministers
    • 6 staatssecretarissen, 2 ministers
    • 4 staatssecretarissen, 1 minister
    • 3 staatssecretarissen, 3 ministers

0 stemmers

2017-2021
7. het huidige demissionair kabinet, Rutte 3, bestaat uit ChristenUnie, CDA, VVD en D66. Hoe dit is verlopen weten we allemaal nog wel. Het kabinet beschikte over 76 zetels, tot de VVD van Haga uit de fractie zette en deze zijn zetel meenam. In de eerste kamer heeft dit kabinet ook geen meerderheid. 3 VVD ministers moesten aftreden tijdens dit kabinet: Bruno Bruins vanwege zijn gezondheid, Erik Wiebes vanwege de toeslagenaffaire en Halbe Zijlstra wegens leugens over een niet bestaand bezoek aan Poetin’s dasja.

hoeveel maanden was Zijlstra minister?

• 7 maanden
  • 11 maanden
  • 4 maanden
  • 1 maand

0 stemmers

11 likes

Vraag voor Bij1 en Volt stemmers:
Ik twijfel echt nog heel erg tussen Bij1 en Volt. Wat was voor jullie doorslaggevend?

1 like

Ah zoveel dingen komen me bekend voor maar heel veel weet ik niet precies. Ben nu ook veel meer bezig met politiek. Maar bedankt voor het maken van de polls, ben benieuwd naar de antwoorden :smiley:

3 likes

Op basis waarvan twijfel je ertussen?

Op een plek zijn ze bezig met de poststemmen te tellen en 8% moest afgekeurd worden. Veel mensen die alles in 1 envelop hadden gedaan terwijl stempas apart moest, maar er zijn ook mensen die alleen een stempas hadden opgestuurd? Echt hardop gelachen net, alsof die mensen van het stembureau op basis van je achternaam kunnen ruiken waarop je wilde stemmen :joy:

1 like

Dat zijn ouderen toch? RTL had ook zo’n fragment van Jan Terlouw dat hij het verkeerde in een enveloppe deed? Vind dat best erg

Ik denk dat die partijen vooral op economisch gebied veel van elkaar verschillen. Bij1 is heel links/antikapitalistisch en Volt meer (sociaal)liberaal

4 likes

Ik moet zeggen dat ik ook wel even twee keer moest kijken. En dan stond er ook pas in de binnenflap van de buitenste envelop ‘vergeet geen kopie van uw identiteitsbewijs toe te voegen!’ en dat stond verder helemaal niet in de begeleidende brief. Enorm zonde dat er door dit soort dingen stemmen verloren gaan.

4 likes

Deze 2 zijn voor mij eigenlijk onvergelijkbaar, Volt is voor mij sociaaleconomisch veel te rechts.

15 likes