Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ah nice! Mijn stem gaat naar nr. 20 op de lijst

1 like

Dat iemand niet wit is/de lijst divers is wil niet direct zeggen dat het onderwerp racisme prioriteit heeft. Al helemaal niet binnen partijen die al meermaals hebben laten zien hun eigen kandidaten in dat geval vrij beperkt rugdekking te geven. De niet witte personen op verkiesbare plekken op de lijsten van Groenlinks en PvdA hebben op specifiek dit thema (tenzij is me vergis) niet zo’n indrukwekkend track record. Ze zitten er veelal vanwege andere expertise, wat ik enorm toejuich, maar ik had iemand als bijvoorbeeld Simion Blom graag hoger gezien. Dan had ik sowieso Groenlinks gesteund.

6 likes

Ik, maar ook voor t eerst. Gelukkig de ochtendshift want anders overleef ik het tellen savonds/snachts echt niet. Denk dat comfortabele schoenen en een shitload aan snackjes een goed idee zijn :joy:

Wat een gemiste kans en ook duidelijk dat partijen dus niet serieus werk maken van diversiteitstrainingen etc. Overigens vind ik dat de nummer 17 van de PvdA waar ik op heb gestemd met haar 25 jaar wel indrukwekkend werk heeft verricht in de Haagse gemeenteraad, maar verder eens met je punt dat iemand van kleur of een vrouw niet automatisch sterk opkomt voor die issues. Om die reden vind ik bijv van die lijsten van ‘welke politici zijn LHBTQ’ ook niet per se relevant. Wil plannen zien!

3 likes

Neem een boek mee want het is echt rustig af en toe en soms zit je met mensen waar je echt niet een hele (halve) dag mee wil kletsen. En als je gaat tellen sta erop dat ze de biljetten op een tafel uitstorten ipv op de vloer want voor je het weet staan ze erop dat de jonkies (aka jij als enige niet bejaarde) al die biljetten laten uitvouwen omdat de rest niet kan bukken.

Ik ben er nog steeds niet uit, twijfel tussen Groenlinks en PvdA. GL komt hoger in de stemwijzers maar ik voel een weerstand tegen Jesse Klaver. Uiteindelijk zijn de onderlinge verschillen ook niet zo groot natuurlijk, dus voel me niet verloren omdat ik nog twijfel haha.

2 likes

Ik ben ook echt teleurgesteld dat Simion niet hoger staat, en ook eigenlijk best wel boos erom.

Waar twijfel je precies over? Is het puur dat je de partij wel goed vindt maar de lijsttrekker niet?

Ik heb laatst een gesprek met haar gehad, erg leuke vrouw.

Was zelf erg anti D66 om hoe ze afgelopen 4 jaar met studenten zijn omgegaan (instemmen bij de verhoging van de rente) maar ze overtuigde me bijna.

2 likes

Wat bedoel je met paars plus? Ik heb de huidige peilingen bekeken en zelfs met creatief boekhouden à la Rutte I - III kom ik niet op een meerderheid gezien de partijen die wel/niet samen willen werken

Ja ik wil echt graag met een vriendin kijken (sinds ik toevallig bij haar bleef slapen de nacht dat Trump verkozen werd hebben we elkaar beloofd nooit meer alleen wakker te hoeven worden na een kutverkiezing) maar fucking corona en avondklok… Dus twijfel nu een beetje, of ik wel met haar af ga spreken en dan naar huis voor de avondklok (wat nog voor de exitpolls is denk ik) of gewoon uberhaupt maar in m’n eentje thuis m’n verdriet wegdrinken hahaha

2 likes

Dat zeg ik ook niet?

Ik lees de bios en kijk waar de onderwerpen terug komen. Lees anders ff de bio van de vrouw op wie ik wil stemmen, haar hele verhaal gaat daarover.

Hmm nee zozeer op een Jesse vs. Lilianne manier, maar ik vind de campagne van Groenlinks een beetje cringy en ik kan me er niet in vinden hoe ze zichzelf presenteren. Aan de andere kant ben ik het inhoudelijk wel met ze eens (en dan net iets meer dan de PvdA blijkbaar?). Ik ga me van het weekend nog maar eens in de partijprogramma’s verdiepen. Een directe vergelijking vond ik alleen op de GL site - en die was nogal beperkt - als iemand nog concrete voors en tegens heeft, be my guest!

Ja ik hoop dus paars (VVD, D66, pvda) en dan met plus (GroenLinks)

Dan heb je paars plus, maar is wss niet genoeg zetels sowieso but a girl can dream.

Ik zeg altijd maar zo: onze beste recente kabinetten waren degene waar de cda niet aan meedeed.

10 likes

Ja snap ik hoor, dat heb ik ook. Idd gewoon goed de programma’s bekijken en stemmen op waar je je het meest in kunt vinden! Kans is toch heel klein dat een van beiden de minister president gaat leveren (:frowning:)

2 likes

Kan je niet weer bij haar blijven slapen?
Ik heb mijn vergadering van 9 uur naar 10.30 uur verzet dus ik kan lekker opblijven snachts!
Betwijfel of ik dat volhoud wel want ben het niet gewend lang op te blijven.
Ik ga in m’n eentje thuis kijken, heb niet echt vrienden in de buurt die zich er veel mee bezig houden.
Mss maak ik er een Hollandse avond van met frikadelbroodjes en blikjes energy, of alles uit het worst kaas topic.

5 likes

Ik wilde er ook niet mee zeggen dat jij dat zegt. Enkel dat dat me een belangrijke overweging lijkt en de niet witte kandidaten (op verkiesbare plekken) dus wel uit te vlakken zijn op dit thema. Ik denk dat zij bijvoorbeeld een goede keuze is (evenals Simion Blom op 21 bij Groenlinks), maarja tenzij er een wonder gebeurt staan ze beiden op onverkiesbare plekken en is de kans dat ze er in komen relatief klein bedenkende dat ze ook niet de eerste vrouw buiten de peilingen zijn (imo de enigen met een serieuze kans op een onverkiesbare plek). Dat vind ik echt balen van de partijen

3 likes

Hmm ja kan misschien wel maar we kunnen niet heel veel afstand houden dan, want moet dan wel vlakbij haar bed op de grond slapen, dus weet niet of dat zo verstandig is!

Ooh nee dat snap ik wel dan, ik was paar maanden terug een avond bij een vriendin en daar ook geslapen maar dat ging wel qua afstand. Haar bank is ook 2,5 meter breed dus we konden zelfs allebei chill zitten :sweat_smile:. Kan je niet bij 't voeteneind vh bed slapen misschien?
(trouwens niet om je te dwingen hoor, alleen als het je zelf wat lijkt)

Jaaa misschien kan het net wel op 1,5 meter hoor, ik weet gewoon niet zo goed, je zit toch de hele nacht in dezelfde space te ademen dan haha. Heb ook sowieso een hele drukke week op werk dus weet niet of ik het anders wel chill zou vinden tbh, ik ga nog even nadenken! En anders gewoon snacks voor mezelf halen om het dragelijk te maken haha

Hmmm wat zouden eigenlijk passende verkiezingshapjes zijn? Of verschilt dat per partij waar je op gestemd hebt? Dan zit ik met een gekookte aardappel ofzo vrees ik.

10 likes