Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Nou ja ‘tweede partij’ zegt ook niet veel als niemand ermee wil samenwerken :joy: en staat CDA niet ongeveer gelijk met PVV?

Ik maak me totaal niet druk om pvv en FvD

Ja symbolisch wel kut, maar ze gaan toch niet (mee)regeren.

Maak me zorgen dat VVD nog steeds Enorm is, het cda nog steeds relevant is en links geen enkel front heeft.

Wat @grace zei over symboolpolitiek ipv nou echt met heel links een alternatief bieden.

Je zou toch denken dat we ooit een (centraal) linkse coalitie aan de macht kunnen krijgen, het is niet alsof 3/4 van Nederland rechts is.

9 likes

Ff wat entertainment tussendoor. Ik vond de eerste afl van dit nieuwe programma dit best geslaagd

1 like

Ik snap ook niet waarom de vvd zo groot is en links zo versplinterd.
Pvda/GroenLinks/sp verschillen toch nou ook weer niet zoveel qua standpunten maar ik heb het gevoel dat ze hele kleine verschillen uitvergroten en tot breekpunten bombarderen ofzo.

En de vvd doet zoveel fout, dit slaat echt nergens op. Ik gun ze echt mijn stem niet meer want ga eerst maar eens je werk doen (en Wiebes ontslaan en de bezem door de belastingdienst).

Misschien ga ik toch wel op volt of splinter stemmen…

2 likes

Nou sp is een beetje de vreemde eend omdat ze qua Europa heel anders (lees vrij anti) zijn en GroenLinks/PvdA meer eu lovers zijn en D66 (en volt) al helemaal.

Ik vind anti eu zijn echt zo contraproductief, we zitten erin, laten we er het beste van maken
(Maargoed ik droom van een Europese federatie So dont mind me)

5 likes

Ik twijfelde idd of de sp wel in dat rijtje thuishoorde… maar ook omdat ze volgens mij vrij compromisloos zijn en beter vanuit de oppositie politiek kunnen voeren. Want een kabinet met de sp lijkt me echt heel lastig.
Misschien sp en pvv want pvv is een soort sp met vreemdelingenhaat :sweat_smile:

Ik begrijp overigens ook niet zoveel van anti-eu sentiment… (behalve dat sommige dingen heel raar geregeld zijn en dat landen als Polen en Ierland wegkomen met hun abortuswetgeving).

1 like

Wat ik me dus afvraag: om meer vrouwen in de kamer te krijgen is het strategisch om op een vrouw te stemmen die volgens de lijst net buiten de peiling valt, als ik het goed begrijp/kort door de bocht samenvat. Maar is het voor een partij als Bij1 dan niet slimmer om op Sylvana te stemmen zodat zij en daardoor Bij1 meer kans maakt ipv op bijv Jeanette Chedda (#4)?

Voor de kans voor BIJ1 als geheel maakt het niet uit op wie je stemt, als je maar op die lijst stemt. Er wordt eerst gekeken hoeveel stemmen elke lijst heeft, op basis daarvan wordt volgens mij de zetelverdeling gemaakt, en dan wordt op basis van voorkeursstemmen gekeken naar wat de definitieve volgorde van de lijst is. Stel een partij heeft vijf zetels op basis van het totaal aantal stemmen, krijgen ze dus sowieso vijf zetels. Blijkt dan op basis van het aantal voorkeursstemmen dat de nummer zes een plekje naar boven is geschoven, dan gaat er dus een zetel naar nummers 1-4 en nummer 6 (want die is de nieuwe nummer 5).

1 like

Ah super, dankjewel! Dan gaat mijn stem denk ik naar Chedda :blush:

1 like
Samenvatting

NRC

Forum voor Democratie Geloof de peilingen niet. De verkiezingen zijn oneerlijk. Nederland moet naar de maan. Thierry Baudets campagne is afgekeken van Donald Trump.

Een peiling die laag uitvalt, „dat kan gewoon niet”. Corona, dat is „gewoon een hoax, een seizoensgriep”. Op de verkiezingsdag moet er een „civiel leger” komen opdraven. De gezaaide twijfels over het verloop van de verkiezingen. De fysieke campagnebijeenkomsten, de tweets van de politiek leider.

De campagne vol ‘alternatieve feiten’ van Thierry Baudet van Forum voor Democratie (FVD) kopieert vrijwel één op één het draaiboek van de verloren presidentscampagne van Donald Trump. Het gaat zowel om de manier waarop Baudet campagne voert als de inhoudelijke boodschap. Zelfs Trumps ‘Space Force’ duikt opeens op in de Nederlandse context. Baudet wil „een eigen ruimtevaartprogramma” voor Nederland, inclusief maanlanding, zei hij zondag in Tholen.

De grote aanwezigheid van FVD op sociale media is opmerkelijk. Baudet gebruikt die advertenties en zijn Twitteraccount om twijfels te zaaien over de coronacrisis en de coronamaatregelen, én over het verloop van de verkiezingen. Zo valt hij het EenVandaag Opiniepanel aan („vooringenomen vragen”), vraagt hij zich af of „de verkiezingen eerlijk zullen verlopen”, en zegt hij dat opiniepeiler Maurice de Hond ernaast zit met een peiling waarin hij FVD vier Kamerzetels geeft (een winst van twee). „Heb je de beelden van onze bijeenkomsten gezien? 45.000 leden!” Dat argument gebruikte Trump om opiniepeilers aan te vallen: mijn bijeenkomsten worden zo goed bezocht, ik móét wel voorop liggen.

Extreme uitspraken Baudet organiseert fysieke campagnebijeenkomsten in het land, waar hij extreme uitspraken doet. In Gouda zei Baudet maandag dat hij het Neurenberg-tribunaal, dat na de Tweede Wereldoorlog nazi-kopstukken vervolgde, als „illegitiem” beschouwt. Want: „Ik ben tegen strafrecht met terugwerkende kracht.”

Over de verkiezingen zaait Baudet twijfel. Dit weekend zei hij dat de bevolking „tot razernij” wordt gedreven, en riep hij zijn aanhang op „samen met ons het grootste civiele leger te vormen dat dit land ooit gekend heeft”. Volgens Baudet worden stemmen „gedigitaliseerd” en „in een computer gestoken, wellicht eigendom van Dominion of een ander internationaal bedrijf dat van de mensenvriend George Soros is, en dan weet je niet meer wat er met de stemmen gebeurt”.

Die verdachtmaking behoort tot het Trump-draaiboek, net als het relativeren van de coronacrisis. Baudet roept bezoekers op last van de politie op anderhalve meter afstand tot elkaar te bewaren, maar zei er in Spijkenisse bij: „Het slaat helemaal nergens op, het is totaal belachelijk.” Baudet schudt handen, en noemde dat „de geheime groet van FVD’ers onder elkaar”. Baudet zei dit weekend zich niet te laten vaccineren, want „het slaat helemaal nergens op”. Corona is het enige onderwerp waar Baudet de confrontatie zoekt met Geert Wilders, omdat de PVV-lijsttrekker „meegaat” met het kabinet.

FVD werd de grootste partij van Nederland tijdens de Statenverkiezingen van 2019, maar scheurde eind vorig jaar, nadat racistische en antisemitische apps gelekt werden. Dit jaar lekten meer racistische apps, onder meer van Baudet zelf.

Baudet wil ook een Space force! De volgende verkiezingsbelofte is zeker een muur tussen Nederland en Duitsland/België/Friesland. Waar ze zelf voor moeten betalen natuurlijk.

Denk dat Almere best ruimte wil maken voor een spaceport hoor.

Wat een eng figuur is die Baudet, ik hoop echt dat het meevalt met aantal zetels voor FvD.

1 like

Hahaha ja vanochtend stond in de Volkskrant dat hij graag een lanceerbasis op Aruba wil? Stond als toevoeging bij dat Nederland helemaal niets meer te zeggen heeft over het Arubaanse grondgebied haha.

3 likes

Ik zat gisteren naar iemand van Volt te luisteren bij de Vooravond (waarom doe ik dat mezelf aan), en hoewel ik Volt belangrijk vind en op ze heb gestemd in de EU verkiezingen weet ik eigenlijk niet of ik ze in de TK vind passen. Je wordt dan weer one issue, maar ook: de Volt politica benadrukte erg dat er dan in andere landen ook Volt in het parlement zit en dat dat goed zou zijn voor de internationale samenwerking oid. En dat vind ik eigenlijk net zo min passen in de TK als een partij die pro-Erdogan is. Je loyaliteit ligt niet in het buitenland maar bij de Nederlandse kiezers. Wat moet ik met een pan-Europese partij als we het hebben over betaalbare woningen en armoede in mijn eigen land? Ik weet niet hoor, blijf aub je werk doen in Brussel maar ik vind ‘pro Europa zijn’ niet echt een interessant standpunt in ons parlement.

3 likes

:joy: Ik vind het heel verdacht dat hij dit soort stomme uitspraken doet. Alsof een Nigeriaanse prins hem benaderd heeft om echt te investeren in deze unieke kans. Politiek 101 is toch dat je minstens moet weten waar je over regeert.

3 likes

Ik heb een vraag over de politiek.
Als je in de tweede kamer zit als partij heb je allemaal onderwerpen waar je een mening over moet vormen. Als je dan veel zetels hebt heb je veel mankracht om die meningen te vormen, maar met weinig zetels (zoals pvdd) moet je met weinig mensen over heel veel onderwerpen een mening vormen.
Maar hoe zit dat als je in de coalitie zit? Want dan lever je mankracht in voor de ministers en staatssecretarissen. Maar kan je dan andere mensen van jouw partij (die niet verkozen zijn) uitkiezen die helpen bij het vormen van je mening?
*vormen van je mening is enorm plat gezegd, daar van ben ik me bewust

Politieke partijen hebben vaak fractie/beleidsmedewerkers die ze inhoudelijk ondersteunen maar niet verkozen zijn. En er is een enorme stroom aan stukken die dagelijks naar de Tweede Kamer worden gestuurd en die je kunt gebruiken om een standpunt te vormen over een onderwerp, zoals antwoorden op Kamervragen, onderzoeksrapporten en voortgangsrapportages.

1 like

Voor mensen die interesse hebben in het stemmen op bij1, vanavond is er om 8 uur op de reddit van thenetherlands een AMA met Sylvana Simons!

3 likes

Ik weet dat veel forummers (imo terecht) niet zo’n fan van de Correspondent zijn, maar ze hebben nu een podcastserie over stemmen en de verkiezingen waarin ze heel bewust niet over peilingen en debatten enzo praten. En dat is wel echt een aanrader!

De aflevering van vandaag begon bijvoorbeeld met een heel interessant stuk over ‘identiteitspolitiek’.

Wat is er met de Correspodent dat mensen er geen fan van zijn?

1 like

Ze hebben soms best de neiging om informatie in een door hen bedacht frame te proppen en alles dat niet binnen dat verhaal past te negeren. Met de toeslagenaffaire en het boek dat ze (Jesse Frederik) daarover uitgebracht hebben kregen ze daar ook flink veel kritiek op (niet alleen hier op het forum).

Ik vind zelf dat het heel erg per persoon (correspondent) verschilt. De podcast van Jesse Frederik en Rutger Bregman (Rudi & Freddie show) is hier echt het toppunt van. Die twee denken echt alles beter te weten dan welke expert dan ook en zitten zichzelf en elkaar gerust een uur lang veren in de reet te steken voor al hun geniale inzichten :nauseated_face:

Maar de stukken over klimaat/duurzaamheid van Jelmer Mommers vind ik dan bijvoorbeeld weer wel heel goed en genuanceerd.

4 likes