Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

Ik viel rond 12 in slaap, maar als ik het goed begrijp heeft CDA de motie dus niet gesteund?
Wat de fuck voor partij ben je dan? Je eigen partijlid nog ff natrappen wanneer hij al op de grond ligt door niet voor die motie te stemmen… zo geef je dus een signaal dat dat gewoon kan, dat je eigen kamerleden eruit gewerkt kunnen worden. Als ik Omtzigt was, zou ik echt zwaar teleurgesteld zijn in mijn partij.

12 likes

Omtzigt is al jaren impopulair binnen CDA. Dat ligt niet alleen aan de toeslagenaffaire maar speelde ook daarvoor al. Dus het zou niet moeten verbazen dat Rutte steunen voor hen belangrijker is dan Omtzigt steunen.

Als je naar de uitkomsten van de motie van wantrouwen kijkt kunnen we er dus eigenlijk vanuit gaan dat Rutte IV met de partijen uit Rutte III een zeer serieuze optie is? Nieuw leiderschap. Gaaf.

17 likes

Maar is dat echt de slimste keuze? Dit is zo in de publiciteit geweest. Groot deel van het volk heeft medelijden met Omtzigt. Zouden ze hier geen stemmers mee kunnen verliezen? (Vast niet want na de toeslagenaffaire werd ook nog gewoon voor Rutte gestemd dusja). En stel je voor Omtzigt zou uit de partij stappen, zou hij dan niet een paar kamerleden met zich mee kunnen krijgen ook?

Ik weet het niet, ik vind het echt erg. Hoe dan ook onbegrijpelijk dat Rutte weer lekker door kan gaan en dat je die motie niet steunt. Nóg onbegrijpelijker als het iemand uit je eigen partij betreft vind ik.

1 like

Mijn complimenten voor iedereen die de hele nacht wakker is gebleven. :clap:t4::clap:t4:

2 likes

was maar gaan slapen op gegeven moment en voel me weer eens ontnomen van iets door D66 nu, had gewoon die motie gesteund Kaag!! Zeker als je zelf zegt dat je afgetreden was

15 likes

Precies dit. ‘Nieuw leiderschap’ me hol…

1 like

Nou wat ik je brom. Een motie van afkeuring en die slang zit er nog. Valt me echt tegen van Kaag. Dit was een mooi moment geweest om verandering teweeg te brengen.

9 likes

Eerlijk gezegd denk ik dat Omtzigts fame helemaal niet zo langdurig gaat zijn. Ik zie hem echt geen campagne voeren voor een eigen partij over vier jaar. Als je de keuze hebt tussen Hoekstra op 1 en Omtzigt op 2 denk ik dat er veel meer mensen voor Omtzigt kiezen dan wanneer je een lijst Omtzigt hebt of Omtzigt op een hogere positie staat.

Daarnaast: het duurt vier jaar tot de volgende verkiezingen en cda moet sowieso gaan werken aan een nieuw verhaal gezien het verlies. Over vier jaar is het volk deze saga allang vergeten.

Ik vind het helemaal niet zo onbegrijpelijk. De vier partijen van wie je precies verwacht had dat ze het zouden doen houden hun maatje uit de wind.

8 likes

Wat teleurstellend dit :unamused:

Ik ben benieuwd hoe de D66 stemmers deze dissonantie gaan wegredeneren.

8 likes

Nou er is nog hoop, Ruttes kabinetten hebben de neiging te vallen

1 like

Best veel mensen zijn wel verbaasd in Sigrid Kaag zo te zien en hadden anders van haar verwacht.

5 likes

Ze heeft in principe groen licht gegeven aan Rutte door te gaan met zijn doctrine: gekonkel in achterkamertjes, schandalen in de doofpot, liegen, geheugenverlies en mensen als Omtzigt op gehaaide wijze wegwerken. Jammer, ik had dit niet van haar verwacht met het oog op nieuw leiderschap.

11 likes

Erg teleurstellend. Gezien ze gisteren nog zei: ‘hier scheiden onze wegen’. Snap ik niet dat ze de motie niet gesteund heeft.

12 likes

Wat ik echt verbazingwekkend vind. Ik heb soms het idee dat sommige stemmers dachten dat ze met Kaag een vernieuwing en frisse wind steunden. Terwijl: dit is altijd al haar verhaal geweest. Ze is een vrouw, met indrukwekkende ervaring, ambitie én het gebruikelijke d66 verhaal. Ze heeft inhoudelijk niks anders dat dat beloofd. Dus waar komt die hoop op een trendbreuk vandaan?

15 likes

Ja ik vind dit een beetje laf hoor. Of heb ballen en steun die motie van wantrouwen of doe het niet maar had dan ook die opmerking over dat je zelf af zou treden achterwege gelaten.

2 likes

Ik heb niet op haar gestemd, dus kan het je niet vertellen. Maar zo te zien beloofde ze wel iets anders toch? Nieuw politiek, nieuw leiderschap, transparantie… idk.
En eerlijk gezegd ik vond het ook wel hoopvol beginnen gisteren, met haar ‘hier scheiden onze wegen’. Maar blijkbaar is Rutte niet de enige die gelogen heeft bij het debat gisteren. In het begin deden ze allemaal nog zo stoer, om uiteindelijk toch maar weer te conformeren.

4 likes

Ik ben sinds vannacht echt ontzettend blij dat ik op 17 maart toch niet op het laatste moment naar D66 ben gewisseld.

11 likes

Had echt niets anders verwacht dan dit. Ook niet een beetje

4 likes

Maar ‘nieuw leiderschap’ is toch een holle term die ze totaal niet bijzonder gespecificeerd heeft? Die sloeg op het feit dat een ambitieuze vrouw, verder volledig behorend tot de status quo, campagne voerde op mogelijk vrouwelijk premierschap? Terwijl alleen al de claim leiderschap aangaf dat d66 dus verder wilde gaan regeren met de vvd. Waarbij ze vooraf helemaal niet aangaf haar progressieve collega’s vast te houden en (op corona vrijheid na) geen enkele inhoudelijke ambitieuze verkiezingsbelofte gemaakt heeft.
Volgens mij kan niemand mij uitleggen welke breuk Kaag inhoudelijk precies beloofde te maken. Behalve andere lege termen zoals vooroplopen, transparantie en keuzes maken. Op totaal niet controversiële en breed erkende thema’s als gelijke kansen, klimaat en wonen. Het blijft me verbazen dat het voor mensen zo makkelijk was om met dit verhaal naar andere politieke inhoud over te stappen. Als d66 je partij en politieke kleur is snap ik het. Maar die groep nieuwe stemmers? Het is me een raadsel. Iemand wakkert het gevoel van progressiviteit aan en iedereen is in.

Wat me ook puzzelt

Wat me nog meer verbaasd is trouwens dat men zo hard ging op het idee van een vrouwelijke premier. Ik zal de laatste zijn die de loonkloof etc gaat ontkennen en vind het ook tijd voor een vrouwelijke oremier. Maar ik geloof echt niet dat een blonde witte vrouw, met diploma’s van prestigieuze universiteiten en stevige ervaring een echte drempel heeft tot het premierschap. Of een stemwaardige trendbreuk is. Ze is net zo goed one of them als dat Rutte en Hoekstra dat zijn. Dat men zo lekker ging op de zogenaamde diversiteit van een witte elitaire vrouw die precies hetzelfde als de anderen zei op een premierspost zal mij eeuwig verbazen.

20 likes

Is er eigenlijk een goede opvolger van Rutte bij de VVD.

Ik vind dat hij ons goed door de crisis heeft geloodsd, maar nu neigt hij wel naar helemaal de weg kwijt in het gekronkel.

1 like