Top 2000

Super leuk!

Je kan wat vragen stellen over de plek in de Top 2000:

1. Van welk lied staat de cover hoger genoteerd dan het origineel? (The Sound of Silence, de versie van Disturbed staat op 20 en Simon and Garfunkel op 23). Maar je kan bijvoorbeeld ook vragen hoeveel plekken het scheelt.
  2. Wie is de hofleverancier van de Top 2000? (Queen, ze staan er 34 keer in)
  3. Welk nummer is dit jaar als hoogste binnengekomen? (Blinding Lights van the Weekend op nummer 98)

Maar ik vind het ook altijd leuk om wat feitjes over muziek te doen:

1. Welk nummer is niet geschreven door Bob Dylan?
    a) Make you feel my love - Adele
    b) Love rescue me - U2
    c) As Long as the grass shall grow - Jonny Cash
    d) Live and let die - Paul McCartney & Wings

2. Wie is het brein achter de meeste nummers van Donna Summer?
    Giorgio Moroder

3. Hoe heten de mannen van WHAM?
    George Michael & Andrew Ridgeley

4. Hoe heet de front man van de Dire Straits?
    Mark Knopfler

5. Door welke zangcompetitie werd ABBA beroemd?
    Eurovisie songfestival

4 likes

Volgens mij klopt dit niet! Soldier On van DI-RECT staat hoger en ook Door de Wind staat hoger

2 likes

Oh sorry inderdaad! Ik heb het verkeerd gelezen haha, Blinding Lights is de hoogste niet-Nederlandse binnenkomer :sweat_smile: Nou dan kun je er zelfs weer twee vragen van maken haha.

2 likes

I see what you did there! :rofl:

1 like

Misschien kun je nog iets doen met leeftijden van de stemmers, hieronder staat een link met de top 10 per leeftijdscategorie. Kun je bijvoorbeeld vragen welke leeftijdscategorie het Pokemon nummer in de top 10 staat, zoiets, of een ander nummer belichten

Iemand zei al iets over verschillende talen in de top2000, misschien kun je een vraag toevoegen over het aandeel nummers met een dialect in de top2000.

Vond ook nog een overzicht met de top10 stemmen uit elke provincie, sluit daar wel een beetje op aan! https://www.nporadio2.nl/nieuws/16104/top-2000-statistieken-top-10-per-provincie

Of grappig om het aandeel vrouwen in de top 2000 te laten raden dmv meerkeuze!

1 like

Misschien ook een leuke: hoe vaak heeft Bohemian Rhapsody op 1 gestaan? (volgens mij incl 2020 4 keer niet (2x Hotel California, 1x Imagine, en nu Danny Vera), maar dat kan ik mis hebben :laughing:)

Edit: Oeh! En onze eigenste Boudewijn de Groot was in 2005 de nummer 1:

In de 22 edities tussen 1999 en 2020 is het nummer Bohemian Rhapsody van Queen zeventien maal gekozen tot nummer 1. In 2005 stond voor het eerst een ander nummer bovenaan, namelijk Avond van Boudewijn de Groot. In 2010 en 2014 was dat Hotel California van de Eagles,[1] in 2015 Imagine van John Lennon[2] en in 2020 Roller Coaster van Danny Vera.[3]

1 like

Weet iemand trouwens hoeveel mensen er jaarlijks stemmen voor de Top 2000? Is denk ik ook een leuke quizvraag, maar volgens mij wordt dat nooit bekend gemaakt?

Vond ook nog dit kaartje (wel van vorig jaar, toen rollercoaster en de boer dat is de keerl allebei zo hoog eindigden):

afbeelding|424x500

Kan een leuke vraag zijn dat je de legenda weglaat en vraagt welk nummer de donkerrode kleur vertegenwoordigt, of de groene kleur.

1 like

Onderaan de wikipedia-pagina staan trouwens ook veel random feitjes waar je denk ik wat mee kan :grinning_face_with_smiling_eyes: https://nl.wikipedia.org/wiki/Top_2000_(Nederland)

Superleuk dat je dit maakt, ik krijg zelf ook helemaal zin om zoiets te gaan doen met kerst!

2 likes

Ja ik ook! Echt heel leuk zo’n quiz idee

1 like

Ik wil mijn quiz zo wel delen als hij af is, het is een kahoot. Niet alle vragen zijn even bruikbaar omdat ik onze lijstjes heb gebruikt maar wie weet

5 likes

Wat is de grap? Ik zie hem niet :yum:

1 like

check de ava en tagline van @George

1 like

Achsooo! Haha thanks voor de uitleg, kan er dan niet tegen dat ik het niet zie

1 like

Nog even en het begint! :heart_eyes: ik blijf wakker voor de opening, hehe. Nog meer nachtbrakers?

1 like

Zeker! Ik ben ook aan het luisteren haha.

1 like

Jaaa! Ben alleen vergeten te stemmen dit jaar :sweat:

Joehoe waarom is dit topic zo stil?! Ik luister al sinds kerstavond non-stop! Zo lekker dat het dit jaar wat eerder is begonnen. Meer dagen, maar ook gewoon iets meer tijd om liedjes langer te laten spelen.

Vind het wel grappig om te zien hoe de lijst veel moderner wordt elk jaar (duh, top2000 ALLERtijden, dus niet alleen oudertijden). Staan wel elk jaar weer nummers heél hoog die in het afgelopen jaar in de top40 hebben gestaan, vind dat dan altijd beetje flauw haha. Dan zakken ze het jaar daarop ook altijd 200+ plaatsen lol

3 likes

Haha ik geniet ook! Heb het vaak ook aan op de tv, vind al die gezinnen die graag op tv willen komen heerlijk kneuterig. Nu weer lekker Top 2000 a gogo kijken.

Helemaal eens met je laatste alinea, soms ben ik zo verbaasd door bepaalde nummers. Zoals ‘Faded’ van Alan Walker, echt zo’n typisch radio dancehitje, ik ben dan echt verbaasd dat zoiets de lijst haalt haha. Maar ergens is dat ook het leuke

3 likes

Gisteren en vandaag met mijn dochter een aantal keer op tv geweest in het café. Echt grappig, dan beleef je nog wat in zo’n lockdown. Maar heerlijke tv/muziek, we genieten hoor!

7 likes