Aangezien ik sinds dat ik Textbroker een paar keer op het forum heb benoemd nog elke dag vragen krijg, besloot ik een topic aan te maken waar we elkaar kunnen helpen en vragen kunnen beantwoorden
Ik krijg hier geen geld voor of een beloning op een andere manier!
Allereerst, wat is Textbroker?
https://www.textbroker.nl/ is een platform waar je tegen betaling teksten kan schrijven voor verschillende opdrachtgevers. Het lijkt een beetje op Freelancer, Jellow of Fiver: een platform voor freelancers en opdrachtgevers. Het verschil is echter dat de meeste opdrachten op Textbroker beschikbaar zijn voor iedereen. Je hebt geen contact met de opdrachtgever: als je iets wilt schrijven dan klik je op ‘ik wil deze tekst schrijven’ en je kan je gang gaan.
Op Textbroker kunnen opdrachtgevers dus opdrachten plaatsen. Een opdrachtgever kan iedereen zijn: een jongen uit havo 5 met een bedrijfje die SEO tekstschrijvers zoekt tot een website over de technische industrie die wervende productteksten wilt. De teksten en de schrijvers zijn ingedeeld in sterren. Twee sterren is de laagste categorie en vijf sterren de hoogste. De meeste schrijvers zitten op drie of vier sterren. Vijf sterren worden bijna nooit uitgedeeld.
Goed, de teksten zijn ook ingedeeld in sterren. Een vijfsterrentekst is moeilijker en vergt een hoger niveau auteur. Een driesterrentekst is toegankelijker, maar levert ook minder op. Als driesterrenauteur verdien je 0,95 cent per woord, een viersterrenauteur verdient 1,30 cent per woord en een vijfsterrenauteur verdient 4 cent per woord. In de praktijk betekend dit dat je bij een tekst van 250 woorden respectievelijk 2,37, 3,25 en 10 euro verdient. Deze tarieven gelden alleen voor de OpenOrders, die open staan voor iedereen. Dat is een lijst van een heleboel opdrachten waar je uit kan kiezen wat je wilt schrijven. Je hebt ook TeamOrders, opdrachten die alleen teamleden van een bepaald team kunnen schrijven (je kunt ‘solliciteren’ voor zo’n team) en DirectOrders, opdrachten die direct naar jou gestuurd worden. Bij een TeamOrder verdien je minimaal 1,43 cent per woord en bij een DirectOrder minimaal 1,63. Bij een DirectOrder kun je uiteraard onderhandelen.
Voorbeelden van opdrachten:
- Schrijf een tekst over het huren van kantoorruimtes
- Schrijf een productbeschrijving over een magnetische kabel
- Schrijf een tekst over tennisrackets van merk x
- Schrijf een tekst over online gokken en verwerk daarin de aanbiedingen op site x
- Herschrijf dit nieuwsbericht
Vaak staat er in de opdrachtinformatie een link of uitleg, maar het is regelmatig ook heel summier en dan zal je zelf je research moeten doen over het onderwerp. Het is dan slim om een onderwerp te kiezen wat je interessant vind. Ik heb een keer een tekst geschreven over ontijzering en aangezien ik niks van dat onderwerp wist was ik er lang mee bezig. Was me de 2,80 echt niet waard.
Goed, als je enthousiast bent geworden kun je je aanmelden op de website. Je krijgt dan een proeftekst, de laatste tijd is dat vaak een productbeschrijving of een tekst over je favoriete vakantieland/reis. Je maakt deze tekst en krijgt aan de hand van die tekst een classificatie. Dit zijn dus je sterren. Daarna kan je beginnen met schrijven en na een aantal teksten wordt je opnieuw beoordeelt, zodat Textbroker zeker weet dat je de juiste classificatie hebt gekregen. Het kan natuurlijk dat je drie sterren kreeg terwijl je de hele tijd als een viersterrenauteur hebt geschreven of andersom. Je classificatie hoort ook om de zoveel tijd te worden heroverwogen, wat fijn is als je leert en groeit in het schrijven van teksten.
Nou, de uitbetaling is ook nog wel een puntje waar jullie vast benieuwd naar zijn. Je krijgt het geld op je account gestort. Vanaf 10 euro kan je uitbetaling aanvragen. Uitbetaling vindt plaats op vrijdag en je moet dus uiterlijk donderdag uitbetaling aanvragen. Als je het op je rekening laat storten duurt dat wel even omdat Textbroker een Duitse rekening heeft. Laat je het op je PayPal storten dan heb je het meestal de volgende dag op je PayPal staan.
Als jullie vragen hebben, brand maar los! En anders, veel schrijfplezier!