Studietopic

Ik ben ook net aan een nieuwe studie begonnen, ik ben zelf 24 en ben in een groep geplaatst met alleen maar mensen van 21+. Super fijn, want iedereen is serieus en werkt gewoon goed mee. Maar dan worden dus na een half jaar alle groepen weer door elkaar gegooid. En de keren dat we met meerdere groepen college hebben is echt zoals jullie hier boven beschrijven. Niemand zegt iets, niemand is voorbereid, mensen die gewoon gaan giechelen bij plaatjes van geslachtsdelen en naakte mensen (medische studie). :roll_eyes:

Had super veel zin om weer te gaan studeren, maar vind het toch wel echt zwaar. Leerstof is echt heel veel meer dan mijn vorige studie en je moet ook echt wel goed voorbereiden en bijhouden. Daarnaast heb ik vier uur reistijd per dag. Werkte de jaren hiervoor altijd vanuit huis en heb nu echt het idee dat ik naast leren, reizen en slapen niks meer doe op een dag.

Wow, 4 uur reistijd is wel heftig! Kan je nog iets doen in die tijd of is het echt ‘verloren’ tijd? Ik kan geloven dat je naast lessen, leren en slapen niet echt tijd meer over hebt.

Wow echt, maar heb je dan wel werkgroepen of alleen maar grote colleges? Lijkt me heel gek, zo anoniem zijn.

Ik ken nu, na 3 weken, ongeveer 70% van de namen al en spreek mensen dus ook aan op hun naam.

Damn! Is er ook werk voor zoveel studenten??? (Ik heb oprecht geen idee, ken niemand die rechten studeert, ja behalve jij en @Flamoes haha).

Bij mij moeten studenten naamkaartjes neerzetten. Werkgroepen zijn meestal met 20-25 man. Die zijn niet verplicht, maar ze komen toch bijna allemaal. Zou dat aan mijn doceerskills liggen? :smirk::sunglasses:

Anyway: die naamkaartjes doen de truc. Ik vind het ook echt ongeĂŻnteresseerd overkomen, wanneer je als docent de namen niet eens wĂ­l leren.

1 like

Als je een populaire richting doet zoals strafrecht dan is het inderdaad best lastig om aan een baan te komen.

Ik doe gelukkig een richting die iedereen heel saai vindt dus wij hebben in de master ook maar 30 studenten en meestal al een baan voordat we zijn afgestudeerd.
(Ik vind het zelf overigens wel heel leuk. Ik heb het daar niet om gekozen want toen ik begon in 2012 was er nog crisis.)

Bij ons is het contact met de docenten trouwens ook echt heel leuk en persoonlijk. Ik vind het echt wel een meerwaarde als een docent zijn of haar best doet je naam te kennen.

1 like

Ik had dit ook. Wat ik vooral lastig vond was dat mijn klasgenoten alle tijd hadden omdat ze vaak nog thuis woonden en niet werkten. Ze wilden dan voor groepswerken ook altijd afspreken op onlogische tijden waardoor je hele dag weg was en je ook constant berichten kreeg in groepsapps, Slack en Facebook waarvan werd verwacht dat je er snel op reageerde.

En ook altijd na college samen eten, samen borrelen, samen alles doen omdat je geen geld hoeft te verdienen/uitgeven aan vaste lasten.

Ik zie dat dit zuur klinkt maar ben blij dat ik klaar ben, was niet echt een werkzame situatie en heb er ook weinig vrienden gemaakt.

1 like

Ik was 28 toen ik met mijn master begon. Ik vond het in de les net per sé lastig, maar misschien was dat omdat iedereen zich wilde bewijzen tov de docent en ik niet. Komt ook door het leeftijdsverschil, maar lessen waren iig niet traag. Ik vond het juist wel lastig om aansluiting te vinden bij diegenen die jonger waren, al waren er ook een paar studenten van mijn leeftijd bij. Wat ik zelf heel erg lastig vind/vond is dat ik er niet ouder uitzie, eerder jonger. Niemand die daardoor doorheeft dat ik meer heb meegemaakt en in een andere levensfase zit. Het leek daarom alsof ik heel goed in de groep paste, maar zelf voelde ik veel afstand.

1 like

Ja, heb me daar wel een beetje op verkeken, vooral hoe moe je er ook van wordt. Kan gelukkig in de trein vaak nog wel stof doorlezen voor college, maar in de bus niet echt. Maar ik heb dit jaar alleen nog gratis ov, en daarna ga ik een auto kopen en rijden. Dan is het 2 uur reistijd per dag.

Ah, als het tijdelijk is, scheelt het wel. Dat vooruitzicht helpt, vermoed ik. 2 uur is goed te doen, zeker als je dan 4 uur gewend zal zijn.

De stap is ook wel groot van thuis werken naar iedere dag les met 4 uur reistijd, denk ik. Ik leef al jaren niet meer volgens een ‘normaal’ patroon (of wat de meeste mensen normaal vinden) en ik zou er zelf heel veel moeite mee hebben om weer naar zo iets te gaan, ook al deed ik het vroeger zonder problemen. Dat zou me echt wat tijd vergen, dus hopelijk gaat het jou met tijd ook gemakkelijker af.

Je had gelijk, heb voor mijn herkansing 87% goed!! Wowww ben zo blij

8 likes

Als ik het goed heb onthouden heb ik dezelfde studie gedaan als waar jij nu mee bezig bent. Ik zag ook enorm op tegen dit vak van een jaar, maar het tentamen viel ontzettend mee! Omdat het zo veel stof is wordt er bij het tentamen niet heel erg diep op de stof ingegaan. Als ik het goed heb onthouden wordt er over elk onderwerp maximaal 1 vraag gesteld.

1 like

Ja dat niet normale ritme had ik ook. Werkte hiervoor avonddiensten en nu moet ik soms al 5.30 uur uit bed. Dat is eigenlijk gewoon een soort andere tijdzone. Dus ik hoop inderdaad dat wat jij zegt, dat het makkelijker wordt. En als het echt niet gaat heb ik gelukkig nog de mogelijkheid om na een jaar duaal verder te gaan.

Ah, komt wel goed dan!

Ik heb deze week echt goed gewerkt. Ik heb echt wat momenten gehad waarbij ik het licht zag, dingen die ik eindelijk begreep, zo bevredigend :relieved:.

1 like

Ik kan je misschien wel helpen als je meer details hebt?

Ik zou zoiets wel even kort leren. Niet tot in detail maar bijvoorbeeld:
Kant: wel medicatie
Montesquieu: ziektes opgelost door in de natuur
Locke: ziektes opgelost door god

Haha zoiets, snap je?

Mh zit met een probleem.

Ik studeer aan de universiteit en haal tegelijk mijn docentenbevoegdheid in deeltijd. Ik loop dus 2 dagen per week stage en heb 2 klassen volledig overgenomen. En ik vind het best een pittige combi. Ik heb dus 2 klassen (met alles wat daar bij komt kijken: vergaderingen, toetsen, ouders), ik volg een vak wetenschapsfilosofie, ik volg een vak vakdidactiek, ik volg een vak over de stage, en schijf mijn BA scriptie. (En daarnaast nog een bijbaan en een bestuursfunctie bij een landelijke stichting).

En nu kom ik er achter dat ik eigenlijk van september tot februari maar 40 uur hoef les te geven en ik heb in september alleen al 20 uur les gegeven. Als ik zo doorga dan heb ik straks 60 uur te veel les gegeven.

Maar ik vind het zo kut om naar mn begeleider te gaan van ey ik kan het niet aan dus kan je mn klas over nemen. Want het is opzich wel te combineren maar ik heb zoveel stress. Het voelt als falen.

Ik denk niet dat het te combineren is. Je moet het niet zien als falen maar als voor jezelf opkomen. Die school gebruikt jou nu en je moet je niet laten gebruiken. Je bent meer waard dan dat. Het beste wat je nu voor jezelf kunt doen is zeggen dat je nog maar 20 uur gaat lesgeven. Niemand gaat je er namelijk op aanspreken als je die vakken niet haalt dus dat moet je zelf doen.

2 likes

Als ik lees wat je allemaal doet klinkt het wel als veel en ik snap dat je stress hebt! Je faalt echt niet als je bij je begeleider aangeeft dat je graag wat minder uren les zou willen geven in die periode. Eerlijk gezegd denk ik dat je daar meer aan hebt dan alsmaar door blijven werken terwijl je al stress ervaart. Misschien kun je eens bespreken wat de mogelijkheden zijn, je bent stagiaire dus het zou niet zo moeten zijn dat ze compleet afhankelijk van je zijn. Ik wil je absoluut niet de les lezen hoor, maar het is super knap dat je dit allemaal kan combineren en het is geen schande als je wel een stapje terug zou doen.

Haha eens! Het lijkt ook vaak een sport om alles zo ingewikkeld mogelijk op te schrijven

1 like

Overwegende dat het in casu de facto niet onverstaanbaar wordt haha

@anon44204370 ik moest voor verbintenissenrecht een hele bundel vol Latijnse adagia studeren, de hel. Zogezegd om voor de rechtbank geen flaters te begaan. Euh, how about gewoon in het Nederlands spreken, zou ook al helpen

3 likes