Studietopic

Ik heb verschillende dingen gedaan:

• in de horeca gewerkt (3 jaar)
  • webcare/content creator (studiegerelateerde bijbaan)
  • als student assistent geholpen met diverse projecten bij de uni. Werd niet betaald, maar helpt me te netwerken/onderzoekskills opdoen/orienteren of een phd iets is.

Vond de horeca erg fijn, omdat het totaal iets anders is, waarbij je gewoon hoofd leeg kunt maken.

1 like
  • oppas (doe ik nog steeds)
  • werken bij stagebedrijf (doe ik ook nog steeds)
  • boekwinkel
  • museumsuppoost

Ik heb bij een klantenservice gewerkt. Heb er echt megaveel geleerd op het gebied van (klant)communicatie en assertiviteit mocht je daar interesse in hebben.

1 like

Ik heb alle kleinere kantoren in mijn studieveld opgebeld (hier in de omgeving dan) en gevraagd of ze nog een werkstudent zochten en nu werk ik daar nog steeds.

1 like

Ik moet mijn BA Thesis in het Engels schrijven, maar ik heb best wel wat moeite om bepaalde begrippen te vertalen. Zoals behandelen, formuleren en toewerken naar
 Heeft iemand tips voor een goede begrippenlijst of vertaalmachine?

Ik gebruik linguee daarvoor! Je krijgt daar ook woorden in zinnen te zie en kan daardoor echt het juiste woord kiezen!

1 like

En als je iets geschreven hebt zou ik het ook altijd even door Grammarly halen!

2 likes

@Harrrie @Pantalones Thanks! :raised_hands:t3:

1 like

Nog een extra tip: via www.freecollocation.com kun je zien welke werkwoorden en voorzetsels bij bepaalde woorden horen (en andersom). In het Engels hebben veel woorden namelijk vaste voorzetsels die soms anders zijn dan je denkt (voor mij tenminste). Verder had mijn docent academic English een hekel aan het gebruik van ‘Volgens [naam auteur van een artikel/boek]
’ en vond hij dat je beter directe werkwoorden kan gebruiken, zoals argumenteert, stelt, spreekt tegen, bevraagt, etc.

3 likes

Hierop aanhakend @Skadi, nog een tip! Formeel Engels gebruikt de active voice, en niet passief zoals wij gewend zijn. Veel mensen hebben de neiging om te zeggen “a study was conducted” ipv “I conducted a study”.

1 like

Ik heb geleerd om “I” zoveel mogelijk te vermijden in academisch/formeel Engels, dus ik zou in dat geval wel voor “a study was conducted” gaan!

Het hangt er vanaf wat je wilt benadrukken maar vooral in academisch taalgebruik, en voor artikelen die je wilt publiceren, wordt vaak de Active Voice gekozen omdat passief onnodig ingewikkeld kan worden en het onduidelijk wordt wie wat gedaan heeft. Overigens is dit ook een richtlijn van de APA 6th edition regels.
Bijvoorbeeld: “Interviewes were conducted”, waarbij je aan wilt geven dat jij dat als schrijver van de thesis/artikel gedaan hebt en niet iemand anders ivm credibiliy. Het gaat alleen in tegen het gevoel omdat in het Nederlands je inderdaad geen ik gebruikt en omdat veel leraren hameren op passief gebruik terwijl dit niet gewenst is.

Gebruik zelf voornamelijk deze handleiding; https://d1rkab7tlqy5f1.cloudfront.net/IO/Actueel/Boekencollectie/FACT%20-%20a%20guide%20to%20effective%20academic%20communication.pdf omdat het goed duidelijk maakt hoe je moet schrijven voor welk soort report. En een handige richtlijn geeft voor bronnen.

Ik ben op zoek naar goede software om interviews te transcriberen. Hebben jullie aanraders?

Ik maak altijd gebruik van www.ozdic.com en www.thesaurus.com

De ozdic wordt door veel van mijn collega’s ook gebruikt. Als je bijvoorbeeld iets met het woord “study” wilt zeggen zoek je daarop en dan legt het uit in welke samenstellingen het vaak wordt gebruikt en met welke werkwoorden etc.

Verder kan je ook gebruik maken van de Manchester academic phrasebank: http://www.phrasebank.manchester.ac.uk

2 likes

Zo zwart wit is het echt niet, dit verschilt heel erg per vakgebied/tijdschrift/persoonlijke stijl! Ik volg nu voor het schrijven van mijn proefschrift een advanced academic writing cursus en daar werd ook aangegeven dat er geen eenduidige richtlijn is

Ik ga hier even m’n hart luchten. Ik doe nu een 2 jarige master waarbij ik de keuzevakken heel leuk vind, maar sommige verplichte vakken vind ik echt niks en voegen ook eigenlijk weinig toe aan hetgeen ik graag wil leren voor de toekomst. Het ding is eigenlijk dat ik een beta achtergrond heb en graag iets met business wilde doen, dus ik doe nu een master die deze dingen soortvan combineert. Alleen heb ik het idee dat ik toch te weinig relevante vakken volg om te kunnen solliciteren op bepaalde functies die me leuk lijken, en kan ik ook weinig relevante vakken toevoegen door alle verplichte vakken.
Voor het eerste jaar zitten mijn vakken er al op (dit bestond uit 4 verplichte vakken waarvan ik er 2 kut vond en 2 mwah, en een keuzevak die ik echt super leuk vond) en de rest van het jaar heb ik stage, maar de stage vind ik ook niet echt denderend en ik heb eigenlijk zoiets van ‘is dit het nou?’. De moeilijkheidsgraad van de vakken die ik heb gevolgd was ook niet echt om over naar huis te schrijven, ik heb alles tot nu toe moeiteloos met een 8 gemiddeld afgesloten terwijl ik tijdens mijn bachelor veel meer moeite had om een hoog cijfer te halen. Hierdoor heb ik ook een beetje het gevoel alsof de waarde er een beetje vanaf gaat ofzo?
Verder zijn er nog zoveel vakken die ik graag zou willen volgen, maar omdat voor volgend jaar ook alweer een verplicht vak gepland staat en ik nog een literatuurthesis moet schrijven van 12 ECTS is daar niet veel ruimte voor. Ik heb al gevraagd of het misschien mogelijk is om met een goede motivatie een verplicht vak om te ruilen voor een ander vak, of om de stage iets in te korten om een extra vak te kunnen volgen, of om de thesis deels te te mogen inkorten voor een vak maar dit kan dus allemaal niet. Ik vind het echt heel erg lastig allemaal, want in het begin van de master werd gezegd dat je uit zoveel vakken kon kiezen en daardoor je master helemaal naar wens kon inrichten en dat ze zo flexibel waren etc etc maar uiteindelijk slaat het niet echt ergens op want in the end heb je amper ruimte om een extra vak te doen, tenzij je moedwillig studievertraging gaat creëren door extra ECTS toe te voegen (top advies van mijn studiebegeleider). Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen, ik vind het ook zo zonde om te stoppen ofzo? Ik ben in het verleden ook al zo vaak geswitcht van bachelor, ik word echt zo moe van mezelf haha.

1 like

Ik ben zelf ook een aantal keer geswitcht van studie dus ik snap je gevoel en wil absoluut niet zeggen dat je zus of zo moet doen, maar wat ik lees is dat de master je makkelijk afgaat en je op dit moment cum laude zou kunnen afstuderen (dat is een aanname van mijn kant). Als het hebben van je master uiteindelijk toegevoegde waarde heeft zou ik het wel afmaken. Misschien houd je tijd over voor leuke dingen buiten studie omdat je er niet zoveel moeite mee hebt en maakt dat je leven om de master heen leuk genoeg om het af te maken. Daarnaast zou ik proberen dingen zoveel mogelijk naar je eigen hand te zetten: het is super jammer dat je het niet zo kunt indelen als je in eerste instantie had gedacht, maar voor je thesis kun je hopelijk wel een leuk onderwerp kiezen en ook opdrachten binnen vakken zelf hebben enige eigen invulling nodig. Ik vind het advies van je studiebegeleider ook niet top, maar als de keuzevakken die je wel leuk vond onderdeel van een andere master zijn kun je je er misschien in verdiepen om over te stappen. Ik heb geen idee hoe makkelijk dat gaat, maar je hebt natuurlijk al de verplichte vakken van je huidige master die dan eventueel als keuzevakken zouden kunnen gelden. Succes met kiezen in ieder geval!

1 like

Ik weet niet hoeveel contacturen je vakken allemaal hebben, maar als het je makkelijk af gaat, zou je dan niet een keuzevak tegelijkertijd kunnen doen met een verplicht vak? Of misschien je literatuurthesis gedeeltelijk in de zomer schrijven en dan in die 12 EC waar het gepland staat nog een keuzevak doen? Soms mag je ook met toestemming van de docent een vak ‘bijwonen’, dus dan van je alleen naar de colleges en verder niks. Dit komt dan natuurlijk ook niet op je diploma, maar geeft jezelf wel meer kennis op de vlakken die jij relevant vindt.

1 like

Of misschien toch kijken of je het het waard vindt om bijvoorbeeld een kwartaal/semester langer te studeren en om daarin nog wat keuzevakken te doen. Bij mijn twee-jarige master was dit vrij gebruikelijk namelijk. Ik ben zelf van mening dat het een investering in je toekomst is en helpt om jezelf verder te ontwikkelen, vooral omdat je nog lang genoeg zult mogen werken. Mogelijk dat je met korte uitloop nog steeds cum laude kunt afstuderen (bij ons staat dat op 2.5 jaar).

1 like

Ik kom maar niet tot een goede onderzoeksvraag. Ik had echt iets tofs bedacht en dat sloot ook aan qua wetenschappelijke en maatschappelijke relevantie, maar blijkt helemaal niet te kunnen met de dataset die ik heb.

Ik weet dat er hier veel in hetzelfde scriptie-schuitje zitten. Hebben jullie tips? Of kunnen jullie aangeven hoe jullie het hebben aangepakt? Ik moet volgende week mijn onderzoeksvoorstel inleveren, maar ik moet dus nog beginnen, omdat ik hier maar niet doorheen geraak :grimacing: