Studietopic

Is er iemand hier die na het afronden van haar master nog een bachelor is gaan doen? Ik ben in principe bijna klaar met studeren (moet alleen nog de helft van mn scriptie), en heb dan een bachelor en twee masters gedaan. Nu heb ik eens nagedacht en wil ik misschien toch mijn civiel effect gaan ‘halen’ omdat er een aantal functies zijn die me erg aanspreken en waarvoor dit belangrijk is. Ik zou dit dan het liefste gaan doen naast een baan, en het allerliefste op een manier waardoor ik niet terug in de schoolbanken hoef. Mijn laatste master was een master in een bepaald rechtsgebied en vooral de grootte van de groep en het ‘type’ student paste niet zo goed bij me, vandaar dat ik kijk naar bijvoorbeeld afstandsonderwijs of iets in de avonduren. Ook vraag ik me af of het raadzaam/noodzakelijk is de hele bachelor rechtsgeleerdheid te doen, of dat het misschien beter is alleen de vakken te doen die ik nodig heb voor het civiel effect. Uiteindelijk wil ik verder in het rechtsgebied waarin ik al een master heb gedaan, dus daarin heb ik al vrij uitgebreide kennis.
Iemand ervaring of advies?

@En_17_Anderen In mijn beide masters had ik gewoon een begeleider met wie ik mijn scriptie schreef. Mijn eerste master was de onderzoeks equivalent van een ‘reguliere’ master, en daar hadden ze wel scriptie groepen ingedeeld op onderwerp geloof ik. Waar zie je vooral tegenop? Wat mij hielp was om een onderwerp te kiezen wat ik echt heel interessant vind (duh) en dan een uitgebreid onderzoeksvoorstel te schrijven, wat ik ingeleverd heb bij mijn begeleider. Dit hebben we zolang aangepast, tot ik het alleen nog maar hoefde uit te voeren. Dit gaf mij wel veel rust, ondanks dat je altijd tegenslagen tegen komt natuurlijk :slight_smile:

Nou, ik weet bijvoorbeeld niet eens wat er in een onderzoeksvoorstel staat. Dat is natuurlijk prima te googlen, maar toch. En over de begeleiding van scripties heb ik zulke horrorverhalen gehoord van vrienden, dat ik daar maar weinig van durf te hopen.

De onderwerpen waar we op in kunnen schrijven, komen in december online. Dus ik hoop dat er wat tussen zit voor me :slight_smile:

Verder heb ik 0 verstand van je eerste vraag, maar hoop dat er iemand is die je kan helpen!

Komt vast helemaal goed! Ik zou gewoon naar je begeleider gaan, aangeven dat je niet zo goed weet hoe het allemaal gaat en vragen of je een soort stappenplan kan maken. Hopelijk zit er een leuk onderwerp tussen voor je :smiley:

1 like

Scriptieles ken ik niet, in de loop van je bachelor krijg je verschillende vakken over onderzoeksmethodes en worden er een hoop papers geschreven om te oefenen met een academische schrijfstijl. Ik zou kijken of er vanuit je uni wat cursussen worden aangeboden! Scribbr geeft ook handige houvast als je niet weet wat wat is.

Via een vriend heb ik meegekregen dat hbo-studenten van een bepaalde opleiding een kort traject van enkele bijeenkomsten konden volgen dat voorafging aan het schrijven van je daadwerkelijke scriptie. Maar dat de verstrekte informatie heel algemeen was (brongebruik, formuleren etc.) Dit hadden ze gedaan omdat veel studenten behoefte hadden.

Op de universiteit heb ik dat zelf nooit meegemaakt. Alleen had je op bachelorniveau wel de mogelijkheid om soms in een groep samen te komen naast de individuele scriptiebegeleiding. Dan besprak iedereen kort de laatste ontwikkelingen omrent hun eigen scriptie en was er de mogelijkheid om suggesties voor anderen aan te dragen. Ik heb daar zelf eerlijk gezegd weinig aan gehad en sommige onderwerpen van anderen spraken mij totaal niet aan waardoor ik moeilijk mijn aandacht erbij kon houden. Ik was vooral gefocust op mijn eigen werk. Dat ik gewoon zo snel mogelijk weer naar huis wilde om verder aan de slag te gaan. (Ja heel kinderachtig van mij.) Ik heb toen anderen wel kunnen helpen o.a. door bepaalde boektitels of onderzoeken aan te bevelen of meedenken met de onderzoeksopzet.

Bij de master alleen een gezamelijke startbijeenkomst, maar dat was vooral omdat de docent nog niet duidelijk ik kaart had gebracht wie er gingen beginnen aan de scriptie, wie de begeleiding op zich zou nemen en welke onderwerpen de studenten hadden bedacht. Volgens mij was er wel een follow up bijeenkomst maar die heb ik laten schieten.

Wij hebben dit ook niet maar je kunt heel veel masterscripties op google of via je universiteitsbieb vinden. Dan heb je een beetje vergelijkingsmateriaal en weet je of jouw onderwerp origineel is.

@Sparkles kun je niet gewoon alleen de vakken doen voor je civiel effect? Bij mij op de uni/studie zijn dit maar vier exta bachelorvakken. (Als je voor 2022 oid afstudeert zelf maar 2). Dan kun je prima werken.
Bij ons doet ook bijna iedereen dat er gewoon bij en dat is prima. Je hoeft dan echt niet de hele algeme rechtenbachelor te gaan doen. Je kunt alleen nooit OvJ worden.

Welk rechtsgebied doe je?

1 like

Internationaal publiekrecht met een focus op humanitair oorlogsrecht en mensenrechten. OvJ is niet mn ambitie, al lijkt het me wel een gave baan. Ik heb gister even zitten zoeken, en ik dacht dat ik echt wel een hele zooi vakken zou moeten doen voor civiel effect (maar zeker geen hele bachelor). Waarschijnlijk ook omdat internationaal recht natuurlijk een hele andere ‘discipline’ is dan Nederlands recht en ik die vakken dus niet in mijn master gehad heb. Ga maar eens uitzoeken hoe je die vakken los kan doen (en wat dat kost :weary:). En even de werkgever die me interesseert benaderen hoe zij dit zien en of ze dit eerder bij de hand gehad hebben.

Kun je niet beter het behalen van je scriptie uitstellen en die vakken dan doen? Vanwege de kosten.

Ik doe notarieel recht dus echt iets heel anders, dus kan je verder niet echt adviseren ofzo maar ik hoef in ieder geval maar 2 extra vakken in strafrecht te volgen.

Ik kom van een heel andere richting, wel wat rechten vakken gehad maar niet de benodigde uiteraard haha. Dus ik moet echt alles dan nog gaan halen, behalve 1 vak in mn master die hiervoor bedoeld was voor mensen die de ‘normale’ route doen (rechtsgeleerdheid->rechten master). Maarrr ik ben nog niet echt zeker of ik dit uberhaupt wel wil gaan doen dus ik ga denk ik eerst eens orienteren bij potentiële werkgevers, dan het traject eens goed uitzoeken en dan besluiten of ik het echt wil. Is ook niet perse iets wat ik meteen wil doen, dus ik ga denk ik wel mn scriptie afmaken (is echt een last op mn schouders namelijk).

Thanks voor het meedenken iig :blush:

1 like

Ik voel me echt een kneus. Een tijdje terug postte ik dat het met studeren niet zo ging. Ik merk nog steeds dat ik gewoon stop met handelen wanneer de druk toeneemt, terwijl ik altijd juist goed bezig was met een beetje tijdsdruk. Ben ook nog steeds alleen maar bang dat ze op mijn stageplek niet tevreden zijn, dat ik faal, etc. Ik snap echt niet waar dat vandaan komt, want dat had ik de eerste jaren van mijn studie simpelweg niet.

Maar inmiddels lig ik best wel achter omdat ik gewoon al een tijd op slot zit. Nu hielp het ook niet mee dat ik de laatste weken niet veel op mijn werkplek was en daar dus ook niet veel aan kon doen, maar toch. Mijn docent weet dit ook wel en ze zei gisteren dat ze wel ziet dat ik graag wil, en schuift hiervoor soms wat met deadlines als het nodig is (ook voor anderen hoor trouwens, is wel fijn dat ze niet de moeilijkste is).
Ik baal er gewoon zo van. De afgelopen dagen was ik vrij, maar ik heb gewoon bijna niets op papier kunnen zetten. Ook blijft het malen in mijn hoofd, ik droom erover etc. Weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Over een aantal weken ga ik gelukkig naar een nieuwe stageplek, ik hoop dat ik dan beter aan de slag kan met een schone lei.

Ik weet het ff niet. Het is inmiddels duidelijk dat ik met deze studie wil stoppen, en mijn plan was om daarna naar de kunstacademie te gaan. Maar opeens wil ik niet meer? Ik heb echt geen zin om nog 4 jaar lang elke dag naar school te moeten. Of is dit een uitvlucht van mij, voor het nieuwe?

Ik ben op het moment bezig met mijn scriptie. Vind het echt zo lastig. Ik ben een langstudeerder door allerlei omstandigheden (die liggen bij mijzelf hoor) dus heb al vertraging en merk dat het daardoor echt lastig is om door te pakken. Ik ben zo bang om te falen…

1 like

Gewoon proberen! Scripties zijn zwaar, maar het is het laatste loodje, daarna heb je een diploma en hoef je niet meer aan dat onding te denken!

Ik zit in eenzelfde soort situatie. Ik moest ook nog iets van 11 vakken afronden terwijl mijn opleiding niet meer bestond in de vorm waarin ik ooit ben gestart. Alle intranetpagina’s die ik nodig had bestonden niet meer en docenten die die vakken ooit gaven hadden geen idee meer. Ik had ook geen deadlines meer dus dat motivatieprobleem is me echt bekend. Inmiddels ben ik bijjjjjjjjjjna klaar op het laatste stukje van mijn scriptie na!!!

Mijn tip voor jou: Maak heel erg haalbare to do lijstjes per dag. En deel alle taken desnoods weer op in kleine taken. Wanneer je alle taken kunt afstrepen en ‘klaar’ bent voor die dag groeit je motivatie om door te gaan en kun je de volgende dag weer met frisse moed beginnen aan je nieuwe lijstje. Jezelf alleen de taak geven: ‘Scriptie helemaal af over 3 dagen’ werkt psychisch helemaal kut en demotiverend. Daarnaast kan ik mezelf thuis echt moeilijk motiveren om aan de slag te gaan. Ik ga dus 's ochtends vroeg naar de UB (Ik ben er als hij opent zodat ik de beste plek kan confisqueren) en blijf daar tot het einde van de middag zitten.

En daarbij: Bedenk je dat je bijna klaar bent en dat al het werk dat je nu verzet later niet meer hoeft te doen. Succes!

1 like

Ik had een soortgelijke situatie. Ik ben destijds door mijn studentenpsycholoog aangemeld bij een afstudeergroep. We kwamen elke week bijelkaar om nieuwe realistische doelen te maken. Zodat je leert beter te plannen en uiteindelijk betere resultaten kreeg.
Studeer je in Amsterdan?

Mijn eerste studie is best al een tijd geleden en nu ik weer op de hogeschool en universiteit zit, verbaas ik me over alle technologie die tegenwoordig gebruikt wordt, haha. Ik voel me nu zo’n oma :joy:, maar ik vind het echt cool. Real-time quiz-vragen of enquêtes, lessen die gefilmd en online gezet worden, etc. “In mijn tijd” had er zelfs niemand een laptop mee naar de les en waren de klaptelefoons hip.

Is hier iemand geïnteresseerd om een groepje/conversatie te starten waarbij we elkaar via peer pressure motiveren en aan elkaar moeten verantwoorden hoeveel/wat we gestudeerd hebben? Ik heb vandaag een master-planning gemaakt voor de komende maanden en ik heb gemerkt dat het zeker nog haalbaar is, maar dat ik wel een paar versnellingen hoger moet. Ik studeer het grootste deel in afstandsonderwijs, dus ik ben heel erg vrij gelaten en ik merk dat het niet zo gemakkelijk is om op schema te blijven (omdat er dus geen echte deadline is). We kunnen bijvoorbeeld elkaar laten weten hoeveel we die dag/week willen gedaan hebben, om daarna elkaar up te daten over wat effectief gelukt is?

1 like

Wat een goed idee! Ik wil wel meedoen! :blush:

2 likes

Ik wil wel meedoen!

2 likes

Wil ook wel meedoen! Zit nu echt in een studiedipje dus kan alle motivering gebruiken.

2 likes

I’m in!

2 likes