Studietopic

Ik heb volgende week een examen en ik moet nog zó veel doen, waarom stel ik altijd alles uit :tired_face:

@Pantalones Ze is toch volwassen, dan mag je haar echt wel aanspreken op haar lakse gedrag, hoor. En ik weet niet of jullie een gezamenlijk cijfer krijgen? Maar mocht dat zo zijn en ben je bang dat jullie cijfer hierdoor lager is, zou ik het gewoon aangeven bij de docent. Maar goed, daarvoor moet je het wel éérst bij haar hebben aangekaart.

Ik doe zelf op basis van thema’s. En ik zou dan de belangrijkste behandelen en ook aangeven dat het een selectie is

Succes trouwens!

1 like

O god ik heb over twee dagen een deadline voor een verslag, ongeveer 2000 woorden. Moet te doen zijn, maar ik heb eigenlijk alleen vandaag nog ruim de tijd (morgen en overmorgen heb ik stage). Ik snap niet waarom ik nog altijd zoveel uitstel, het is vorig schooljaar zo’n acht maanden goed gegaan en nu ben ik weer op mijn oude level (en erger dan voorheen lijkt wel).

Ik heb nu even anderhalf uur tijd tot mijn volgende afspraak, hoop dat ik in ieder geval richting de 1000 kom tegen die tijd.

Ik zou juist wel op basis van je theoretisch framework doen, anders verliezen je resultaten geldigheid (op basis van welke theorieën toets je anders?). Daarnaast kan je dan nog de belangrijkste thema’s aangeven.

Mijn studie is zo zwaar dat ik er echt een hekel begin aan te krijgen.
Donderdag mijn laatste examen, maar ik ben er zo klaar mee. Mijn lichaam overduidelijk ook, want telkens met de examenperiode krijg ik een keelontsteking en dat is fucking pijnlijk.
Mijn lichaam vertelt me gewoon telkens dat het teveel is, dat ik over mijn grenzen ga maar ik moet gewoon door blijven gaan.

Op dit moment studeer ik mijn vakken niet omdat ik het interessant vind, maar gewoon omdat ik alles zoveel mogelijk in mijn hoofd moet proppen. Het is gewoon echt niet leuk meer zo, en de proffen verwachten zoveel van je.

Ik heb wel de beslissing genomen er een jaar langer over te doen zodat ik komende 2 jaar wat meer rust heb. Maar op dit moment wil ik zo graag ermee stoppen. Die hele studie maakt mij zo onzeker en geeft me het gevoel dat ik niks kan. Ik leer ook zoveel nutteloze dingen waar ik later als dierendokter (beetje cryptisch geschreven) NIKS aan ga hebben.

Maar ik wil niet en ik ga ook niet opgeven, want de job is wel wat ik echt wil doen later. En ik ben nu al ongeveer halverwege… ik moet echt gewoon doorbijten.
Afgelopen dagen heb ik ook constant jankbuien en paniekaanvallen en ik ben gewoon ZO op. Ik haat de uni echt zo hard. Ik heb gewoon constant stress en kan nooit blij zijn als ik goede resultaten heb, want ik moet alweer bezig zijn met mijn volgende vakken.
Die hele studie vreet energie en ik haal nergens nieuwe energie uit.
Ik voel me zo verdrietig.

Heb net mn eerste interview voor mn scriptie gedaan en ben nu aan het transcriberen. maar wat een verschrikking!! Omdat ik m op 0.6 afspeel klinkt mn eigen stem zooo mega sloom en suf. Echt niet om aan te horen.

1 like

haha verschrikkelijk he! Ik had het flink onderschat

Hebben jullie zoiets als een studieadviseur? Dan zou ik daar eens mee gaan praten namelijk, want dit klinkt niet goed. Als je studie zo zwaar is, gok ik dat andere studenten daar ook last van hebben. Wellicht kun je vragen hoe zij daarmee omgaan.

Ik herken het wel dat het alsmaar doorgaat: wij hebben blokken van 5 weken, dus je hebt elke 5 weken een tentamen en deadline, dan een weekend om te komen en dan ga je weer het volgende blok in. En dat vreet energie, het feit dat je altijd doormoet en er geen ruimte is om even bij te komen of het een keer wat rustiger aan te doen. Maar mijn studie is volgens mij lang niet zo intensief als die van jou. Succes en sterkte!

Dankje voor je antwoord!
Ik ga na elke examenperiode praten met de trajectbegeleider. Dan kijk ik met haar hoe m’n opties/resultaten zijn voor bepaalde vakken/wat ik best doe. Zij is heel lief en begripvol maar kan niet meer doen dan raad geven over de vakken.

Ik heb het bij haar aangekaart vorige keer, en toen zei ze ook dat ik echt iets moet zoeken buiten m’n studie dat me energie geeft. Maar ik voelde mij afgelopen semester zo loos/ongemotiveerd/zelfs licht depressief dat ik niet uit bed raakte en moest ik wel met school bezig zijn de tijd dat ik wel uit bed was. Ik geef mezelf de ruimte niet om iets leuks ernaast te zoeken omdat ik het gevoel heb dat ik constant met mijn studie moet bezig zijn.
Ik heb toen ook met haar m’n opties besproken wat ik zou kunnen doen om wat meer rust te nemen. Ze zei dat sommige mensen een gap year nemen (dat lijkt me misschien iets teveel van het goede?) of dat sommigen hun 1ste masterjaar dus opsplitsen in 2 jaar. Ik zit nu in mijn 3de bachelorjaar dus zou normaal moeten overgaan naar mijn 1ste masterjaar. Maar ik heb dus al besloten om dat 1ste master jaar op te splitsen zodat ik meer ruimte voor mezelf heb.

Alleen zit ik nu met de angst dat, als ik veel herkansingen heb, en ik er veel niet van haal, dat dat mijn plan van het opsplitsen van m’n 1ste masterjaar moeilijker gaat maken aangezien ik dan nog vakken van het 3de bachelorjaar meesleep. Maar goed, ik zit alweer veel te ver vooruit te denken en ook meteen worst case scenario te denken.

Veel medestudenten hebben ook last van alle stress dus ik weet dat ik niet alleen ben. Ik voel gewoon dat dit jaar echt een breekpunt is voor mij. Ik heb in juli een paar weken vakantie voor mezelf maar in augustus moet ik alweer vlammen voor mijn herkansingen/herexamens (waar ik er nu al 4 van heb) en dat zorgt ook voor onrust in m’n hoofd.

Het ligt waarschijnlijk ook grotendeels aan mezelf, dat ik bepaalde zorgen/gedachten/stress niet kan loslaten en er te veel mee bezig ben. Ik heb al vaker therapie gehad maar dit blijft echt moeilijk voor me. Ik hoop dat mijn resultaten van deze maand gaan meevallen en ik niet veel herexamens erbij krijg maar ik vrees ervoor.

@Noomie Succes morgen! You can do it :muscle:

Ik ben bezig met de laatste dingen van mijn scriptie en moet het volgende doen via SPSS, alleen ik weet echt totaal niet meer hoe dat werkt in spes.

Ik heb een vraag (vraag 24) waar gevraagd wordt of bedrijven slachtoffer zijn geworden van cybercrime. Hier wordt door veel bedrijven nee op geantwoord. Hierna volgt vraag 25, waar een lijst wordt getoond van allerlei soorten cybercrime en dan de vraag of de respondent (het bedrijf) hier wel eens slachtoffer van is geworden, dit gebeurt per soort crime. Wat blijkt: velen die nee hebben geantwoord bij vraag 24, antwoorden wel ja bij vraag 25. Dat is interessant, want mensen begrijpen dus vaak niet wat onder cybercrime valt of wanneer je slachtoffer bent van een crime.

Ik wil dit laten zien met SPSS, of lig een soort van tabel hebben die dit laat zien want op mijn woord (ik heb het handmatig bekeken met qualtrics, wie er nee op 24 heeft gestemd en ja op 25), kunnen ze mij natuurlijk niet geloven…

2 likes

Ah lieverd, ik kan je niet echt advies meegeven maar let op jezelf en doe voorzichtig. Het gaat je lukken!

1 like

En @Noomie jij ook veel succes!!!

1 like

Heel veel succes! Ik moet mijn scriptie ook vrijdag inleveren, maar ik hoef hem gelukkig niet te presenteren/verdedigen.

1 like

Als alles goed gaat ben ik woensdag afgestudeerd, en ik vind de gedachte zo raar?

2 likes

Je kan toch gewoon een frequencies draaien met de 2 variabelen? Dan heb je in elk geval een percentage van hoeveel ja/nee stemmers etc er zijn. En eventueel een t-test om de 2 gemiddelden te vergelijken? Durf alleen niet te zeggen of dat een dependent of independent test moet zijn.

Edit: hmmmm ik denk trouwens dat je aan frequencies genoeg hebt. Dan kan je zeggen …% van de respondenten gaf aan geen last te hebben van cybercrime. Opvallend is dat X en Y participanten wel last hebben van …

Ja dat heb ik al wel, maar ik bedoel zegmaar q24: nee maar vervolgens q25: ja. Dus dat je een soort van onderscheid maakt, tussen alle antwoorden met deze voorwaarde

Ehmmmm dan zou je wel 2 groepen moeten vergelijken denk ik. De groep nee vs. groep ja bij 24. Zit alleen te twijfelen welke test daarvoor handig is. Toch de t-test?
In het ergste geval kan je in spss alle participanten (volgorde) sorteren op ja/nee op die vraag. En dan iedereen die ja heeft geantwoord verwijderen. Dan kan je met alle nee zeggers de testjes doen. Niet de beste oplossing maar denk dat het zo wel werkt haha.

1 like

Heb al een tijdje niet met spss gewerkt maar vroeger wel veel. Weet dat er een syntax bestaat met iets van ‘if’ … is … zeg maar. Dus kan je alleen de nee’s selecteren en komt er tijdelijk zo een filter overheen. Misschien ff googelen voor de precieze syntax

1 like

pff kom net terug van een scriptie-afspraak en er moet nog zoveel gebeuren :cry::cry: vrij demotiverend