Studietopic

Hebben jullie iets gehoord over dat het mogelijk afgeschaft gaat worden om met een P door te stromen naar de Uni?

Oh ook nog eens? Nadat je al niet met je hbo bachelor een universitaire bachelor kan doen voor een normaal tarief?
Belachelijk.

Nee ik weet het niet zeker maar ik vertelde mijn droom/toekomstplannen en toen was haar reactie mijn bovenstaande comment

Heb dat al vaker gehoord, al jaren roepen ze dat. Zou echt belachelijk zijn

1 like

Ik zit zo enorm te twijfelen. Ik doe nu een premaster orthopedagogiek. Mijn plan was in eerste instantie om hierna de master forensische orthopedagogiek te doen (1 jaar) en daarbij een klinische stage om mijn diagnostiek aantekening te behalen. Ik heb gisteren een mail gehad waarin stond dat ik in aanmerking kwam voor de research master ‘Child Development and Education’. Dit is een hele selecte master (maar 15 tot 20 studenten per jaar mogen deze master doen), compleet Engelstalig en duurt 2 jaar. Tijdens deze master doe je ook al twee onderzoeksprojecten. Ik vind onderzoek en onderzoeksvakken leuk, maar de statistiek vakken wat minder (hoewel ik er wel hoge cijfers voor haal als ik er veel tijd in stop). In de forensische master zit amper statistiek en alleen theorievakken. Ik denk dat de research master een stuk uitdagender voor me is en ook uit mijn comfortzone. Ik denk dat de research master beter op mijn CV staat en meer toekomstperspectief biedt (zo kan ik na deze master bijvoorbeeld gelijk beginnen met mijn PHD). Wat ook belangrijk is, is dat ik ook bij deze master een klinische stage kan volgen om mijn diagnostiek aantekening te behalen. Wat nog wel een punt is, is de hoeveelheid werk die ik erin moet steken voor de selectieprocedure, namelijk; een certificaat Engels behalen om te bewijzen dat deze op niveau is, een motivatiebrief, cijferlijst, prestaties, geschreven wetenschappelijke artikelen, referentiebrieven, een sollicitatiegesprek.

Kortom; nu ik vanwege mijn cijfers in aanmerking kom voor deze master zou ik het zonde vinden om niet te proberen, aangezien ik denk dat het me op de lange termijn veel gaat opleveren. Echter, de kans is klein dat ik daadwerkelijk binnenkom bij die master en wil ik dan echt al die moeite in de selectieprocedure stoppen? Daarnaast zijn het wel echt twee verschillende dingen, meer de praktijkkant op als bijvoorbeeld gedragswetenschapper vs. research en beleid. Ik vind beide leuk en in principe zou ik door mijn HBO diploma ook altijd nog echt in de praktijk kunnen werken mocht ik dat graag willen (alleen dan niet als (forensisch) orthopedagoog, maar als social worker).

Ik heb geen idee wat ik wil en wat ik moet doen.

Heb je al een met een studieadviseur kunnen spreken? Zo niet, dan zou ik zsm een afspraak maken (ook al twijfel je of je wel een afspraak wil) want het zit best wel vol meestal dus beter snel maken en dan later cancelen als het toch niet nodig is.
Ik denk dat zo iemand je ook meer kan vertellen over je specifieke richting en de masters!

Zelf heb ik verder geen inhoudelijk advies, maar anderen vast wel!

En ik zie dat je de pre-master doet. Mag je dan doorstromen naar de research master? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kende iemand die dat wilde maar je kon bijna nooit doorstromen (ook niet met een schakelprogramma wat heel stom is).
*oh grapje ik zie dat je sowieso in aanmerking komt!

Het bizarre is dat studenten volgend jaar van niveau 2 mbo direct door mogen naar niveau 4, terwijl het voor velen een brug te ver is. En ze krijgen bij niveau 2 altijd een extra punt voor Nederlands cadeau. Ik vind het daarom zo verkeerd dat we steeds strenger zijn geworden in het hoger onderwijs, dat je voor bepaalde masters minstens een 7+ moest staan etc. Maar dat gezeik over de P-route is van alle tijden. Ik ben zelf via de P-route op de universiteit beland samen met 2 andere studenten en wij hadden allemaal gewoon redelijk snel onze bachelor behaald, terwijl sommige oud-gymnasiumgangers heel veel vertraging opliepen en dan niet door ziekte/persoonlijke omstandigheden.

1 like

De universiteiten kunnen de aantallen studenten nauwelijks aan: misschien wordt het potentieel afschaffen van de p-route als een makkelijke manier gezien om de instroom studenten te beperken. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat de beste manier is.

Verder denk ik eigenlijk gewoon dat de universiteit minder aantrekkelijk moet zijn. Er zijn in de afgelopen tien jaar zĂł veel meer mensen naar de universiteit gegaan en er is geen geld bij gekomen. Dan moet je je afvragen: hebben we al die universitair afgestudeerden nodig of had dat prima gekund met een HBO-diploma? Het antwoord is denk ik vaak het laatste.

Ik denk dat we het hbo tov de universiteit veel aantrekkelijker moeten maken. Op de universiteit hogere eisen stellen aan de instroom en de nadruk meer op academisch onderzoek leggen. Hoe het nu is, is het niet houdbaar. Het onderwijs gaat achteruit, niet alleen door de hoge aantallen studenten maar volgens sommigen ook door een lager niveau. Of dat echt zo is, is niet bewezen geloof ik, maar de signalen zijn er wel vanuit academici/docenten.

En met hogere eisen bedoel ik dus niet per se dat de p-route moet worden afgeschaft want een vwo-diploma zegt inderdaad ook lang niet alles. Maar het kan wel een (lullige) quick fix zijn.

1 like

Het is eigenlijk gewoon de schuld van de overheid. Het hoger onderwijs krijgt veel te weinig geld, waardoor het aantrekkelijk wordt om zo veel mogelijk buitenlandse studenten aan te trekken. Die doelgroep levert vaak meer geld op, afhankelijk van waar de studenten vandaan komen. En als je statistieken van verschillende universiteiten erbij pakt, dan zie je een behoorlijke toename van het aantal buitenlandse studenten de afgelopen 5 jaar.

Ik denk dat er heel veel studierichtingen zijn, ongeacht het academische of hbo-opleidingen zijn, waarvan het aantal studenten behoorlijk naar beneden afgesteld mag worden. Volgens mij wordt er harder opgetreden bij beroepsopleidingen. Als er op te veel plaatsen dezelfde opleiding wordt aangeboden of er weinig baankansen zijn, dan wordt daar eerder het mes in gezet of de stekker eruit getrokken.

Ik ken ook geen onderzoeken waarmee je dit kan aantonen, maar ik heb het hier ook regelmatig over gehad met docenten aan de universiteit. Dat bij binnenkomende studenten, ongeacht hun opleidingsniveau, het niveau veel lager is in vergelijking met vroeger en dat veel docenten niet lessen van hoge kwaliteit kunnen aanbieden zoals zij graag zouden zien. En dan laat ik de coronacrisis even buiten beschouwing.

Na twee wo-studies doe ik nu (weer) een hbo-studie en het niveau is nog steeds om van te janken. Dus ik begrijp maar al te goed dat nog steeds mensen gaan voor de P-route.

Er moet echt veel geld bij en zo’n quick fix gaat het niet oplossen. En ik zal nooit studenten, docenten (ik ben er zelf een ;)) of onderwijsinstellingen de schuld geven, want het is de overheid die structureel Ă©cht moet gaan investeren. En we moeten het idee loslaten dat we allemaal zo hoog mogelijk op moeten klimmen om gewaardeerd te worden en fatsoenlijk rond te kunnen komen in de maatschappij, maar die mentaliteitsverandering gaat nog wel tientallen jaren duren zolang de VVD aan het roer is.

TL;DR Het Nederlands onderwijssysteem is naar de tering de overheid moet veel geld investeren.

1 like

Amen.

Aanvullend: het frame ‘‘meer geld is de oplossing’’ dat je vaak ziet, doet de problemen te kort. Alleen geld erbij is niet voldoende, zelfs al zou dat de miljarden zijn waar om gevraagd wordt. Het lost de problemen alleen op korte termijn een beetje op - totdat je wĂ©Ă©r meer studenten hebt en meer geld nodig hebt. Ik zou daarom ook willen pleiten voor een brede blik op hoger onderwijs in het algemeen en of de universiteit in zijn huidige vorm wel houdbaar is. In het bijzonder wetenschappelijk onderzoek, dat soms een ondergeschoven kindje lijkt tov onderwijs. Dat is die mentaliteitsverandering die jij ook noemt. Dat is denk ik op de lange termijn nog belangrijk dan geld pompen.

De universiteitskrant in Leiden heeft een goede serie stukken gewijd aan dit onderwerp: Deel 1: Generatie 2020 (deel 1): er zijn meer studenten dan ooit (maar wat weten ze?) » Mare Online

1 like

Ik ken iemand die deze master doet. Weet wel dat die héél zwaar is. Diegene die ik ken heeft serieus overwogen om ermee te stoppen. Niet om je af te schrikken hoor maar wel iets om rekening mee te houden misschien!

Dit zeiden mensen in 2011 ook al, waardoor ik toen halsoverkop naar de uni ben gegaan. (Achteraf had ik liever eerst HBO bachelor en daarna een universitaire bachelor gegaan maar dat kost nu ook een godsvermogen geloof ik.) @Camomille ik ben het deels wel met je eens maar het is wel realiteit dat in het bedrijfsleven vaak naar een universitair diploma gevraagd wordt, ook bij functies waar iemand die HBO heeft gedaan waarschijnlijk veel geschikter voor is, maar dat zien ze zelf niet in of zo?

2 likes

Doet me denken aan die keer dat Anna nooshin een PA zocht, maar die moest wel afgestudeerd zijn aan de uni.

1 like

Het lijkt mij inderdaad ook een stuk lastiger dan de normale master. Vindt diegene het wel leuk en de moeite waard? Achteraf gezien nog tevreden met de keuze?

Ik streef altijd naar het hoogste en wil gewoon alles doen wat ik kan, maar ja wil ook niet na een paar maanden stoppen natuurlijk.

Interessante reeks, het eerste deel geeft ook goed weer wat ik ook weer tegenkom nu ik een opleiding voor werk volg. Klagen dat de stof niet aansluit bij de opdracht die ingeleverd moet worden, vragen wat er precies getoetst zal worden op het tentamen en wat niet. Ik ben er ook niet altijd blij mee als ik veel zelf moet opzoeken bij het maken van de opdracht, maar ik merk ook dat ik daar zoveel meer van leer dan wanneer ik alles voorgekauwd krijg.
Wat ik vooral wilde zeggen is dat deze artikelen me stimuleren om bij de eerstvolgende evaluatie aan te geven dat ik deze werkwijze juist waardeer.

1 like

Ik was van plan om mijn master versneld te doen, totdat de studieadviseur aangaf dat de studiebelasting dan 28 a 30 uur per week werd voor het 1e jaar.

Beetje jammer dat ik er minimaal 32 uur per week naast werk, dus dat dit niet echt een haalbare optie meer is.

Ja herkenbaar! Ik wil heel graag een master doen als ik klaar ben met mijn huidige duale studie. Degene waar ik naar kijk heeft 1,5 dag per week les. Dan zou ik dus 3,5 dag blijven werken. Maar de studiebelasting is dan alsnog iets van 20 uur werd al aangegeven + nog de reistijd omdat de master niet in mijn stad is. Dan zou ik eigenlijk 24 uur moeten gaan werken, maar dat vind ik eigenlijk wel te weinig. Zeker als net afgestudeerde + ook qua inkomen. Maar ik ben bang dat het met dit schema chronisch stressen wordt en daar heb ik ook niet echt zin in.

1 like

Echt, soms erger ik me zo erg aan mezelf. Ik ben echt te obsessief bezig met mijn studie. Heb een 8.0 voor een opdracht behaald. Ik dacht top, mooi cijfer. Zie ik iemand anders zeggen dat ze een 8.3 hebben gehaald en denk ik hmm oké, ik heb dus niet het hoogste. Vervolgens schrijf ik mijn cijfer op in mijn word-documentje die ik heel obsessief bijhoud en bereken ik opnieuw het gewogen gemiddelde. Die is door mijn nieuwe eindcijfer van tentamencijfer +opdrachtcijfer naar een 8,2 gestegen. Enerzijds weet ik dat dat best goed is en ben ik heel trots op mezelf. Anderzijds zit ik alweer gelijk te stressen hoe ik ooit alleen maar cijfers van 8,2 of hoger ga behalen om dat gemiddelde niet omlaag te krijgen.

Waarom kan ik niet gewoon tevreden zijn met wat ik heb? Waarom wil ik altijd beter en hoger en meer. Vreselijk.

3 likes

Ik volg nu een deeltijd premaster en vanaf september de master. Houd er wel rekening mee dat het nog wel even duurt voordat alle colleges op de campus worden aangeboden. Momenteel is bij mij alles (nog) online. Dat scheelt mij ontzettend veel reistijd en alles wordt opgenomen waardoor ik het in mijn eigen tijd kan terugkijken. Wellicht is dat bij jouw universiteit ook zo. Ik ben ongeveer 16-20u bezig met mijn studie.

1 like

Ik hoop zo dat hogescholen en universiteiten hier verder mee doen! Niet dat alles online blijft, maar wel dat de optie/combinatie er is. Het materiaal en de ervaring met de technologie zijn er nu toch al. Het heeft zo’n grote invloed op de toegankelijkheid van het onderwijs (voor mensen met beperkingen bv.) en het maakt het veel haalbaarder om job en gezin met een studie te combineren.

2 likes