Studietopic

Pff het gaat even niet lekker. Ik wilde van keuzevak veranderen omdat het vak die ik nu volg me totaal niet blijkt te liggen, en me daarnaast denk ik veel te zwaar gaat vallen naast het zoeken van een stage en de andere vakken die lopen. Het veranderen blijkt niet mogelijk, want zoals dat tegenwoordig gaat zijn er strenge inschrijfperiodes en werken ze met een first come first serve manier waardoor niet eens iedereen de elective kan doen die die wilt.

Daarnaast merk ik dat ik stage zoeken echt aan het vermijden ben. Ik wéét dat ik gewoon organisaties moet bellen en vragen of ze plek hebben, maar op de een of andere manier kan ik me er maar niet aan toe zetten. Ondertussen loopt de druk en de stress erg hoog op. word gewoon moe van mezelf dat ik vaak zo passief blijf, terwijl ik met een actieve houding nu waarschijnlijk al wat verder was geweest, maar ik zie alleen maar obstakels en merk toch dat er een soort faalangst aan te pas komt
 herkent iemand dit? merk dat het echt nu tijdens mn master me heel erg in de weg gaat zitten.

Ja ik herken dit heel erg en we zijn echt niet de enige! Ik ben bezig met scriptie en het gaat ook voor geen meter, blijf maar uitstellen. Als ik 2 maanden geleden was begonnen had ik nu geen stress gehad :sob:

1 like

Aii ja dat is ook herkenbaar. Het de hele tijd spijt hebben dat je niet eerder bent begonnen. Maar we kunnen er nu niks meer aan veranderen en moeten er het beste van proberen te maken. Ik probeer het vaak te relativeren met: wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat ik dan wat later moet beginnen met m’n stage? Het heeft geen zin om er om te stressen als je er iets aan kan doen. Eigenlijk heel voor de hand liggende gedachtes maar die ik zelf ook vaak vergeet te geloven. Merk ook dat het vergelijken met studiegenoten me ook niet goed doet, alrijd denken dat ze verder zijn etc. Herken je dit ook?

2 likes

Ja ik heb het geluk dat ik maar 15 studiegenoten heb en dat zij allemaal ongeveer net zo onsuccesvol zijn als ik :joy: maar ik herken dat zeker wel ja. Heb besloten dat ik morgen en vrijdag even voor mezelf neem om mezelf bijeen te rapen en dan het weekend vol aan de bak

Ik heb een bijbaan waarbij we minder mogen doen dan in eerste instantie de bedoeling was en ik wil heel graag verder kijken. Ik heb wat kantoren op het oog waar een werkstudentschap mogelijk is op het gebied wat ik interessant vind, maar het probleem is dat ik een stage op de planning heb staan. Vanwege corona is het heel erg de vraag wanneer die stage door kan gaan. En het is echt m’n droomstage, het moet en zal doorgaan, dus ik kan ook niet nu wat anders gaan doen en het risico lopen dat mijn stage toch in februari kan starten (want net ergens werken en dan zeggen joe ben weer weg want stage, dat laat ook geen lekkere indruk achter). Maar voor hetzelfde geld kan die stage pas doorgaan in september en dan studeer ik na m’n stage af en kan dat werkstudentschap weer niet :tired_face: Schijtcorona

Pfff ik voel me zo kut. Ik heb mijn scriptie al afgerond, maar moet nog een onderzoek afronden voor mijn minor. Het is al een aantal jaar geleden dat ik die minor ĂŒberhaupt heb gevolgd en ben een hele tijd gestopt met mijn studie door persoonlijke omstandigheden. Ik werk ook al fulltime, dus ben blij dat het gelukt is om mijn scriptie af te ronden. Heb nu alleen dat onderzoek nog wat ik dus moet doen en heb daar speciaal een week vrij genomen, maar ik snap er gewoon geen zak van :frowning: Het is gewoon zo lang geleden dat ik die lessen heb gevolgd en de materie vond ik toen al kut. De hoofddocent van de minor is al weg en de vorige keer zei de docent die les gaf over het onderzoeksgedeelte dat hij geen tijd heeft voor een-op-een afspraken. Ik heb vandaag mijn studiebegeleider al gemaild, maar zij reageert ook standaard super laat op mails of helemaal niet. En ik heb nu dus die week vrij en denk kan net zo goed gaan werken? Die studie is ook echt een blok aan mijn been en wil het liefste me nu gewoon uitschrijven, maar dat is uiteraard geen optie. Ik wil eigenlijk gewoon een voorbeeld, maar die is er ook niet en de hele modulehandleiding word ik ook niet wijzer van. :cry:

Kunnen wij helpen? Snap je het inhoudelijk niet, of weet je niet goed waar te beginnen?

1 like

Zou je niet de handleiding hier kunnen delen (desnoods privé) en dat wij je gewoon op weg helpen? Denk dat hier zat genoeg mensen zitten die met je mee willen denken zodat je de eindstreep haalt.

1 like

Jammer voor die docent maar jij moet gewoon de mogelijkheid hebben om vragen te stellen. Heb je je situatie al aan hem voorgelegd?

1 like

Is er misschien een facebook groep met studenten van die minor? Dat je daar hulp of een voorbeeld kan vragen?

1 like

@slurfhondje @anon42392789 Super lief :heart:. Ik heb net mijn vriend gebeld, een potje gejankt en afgesproken dat hij vanavond met me mee gaat kijken. Ik snap het echt inhoudelijk niet. Ten eerste al niet hoe ik op de juiste manier moet coderen, want dat heb ik nooit eerder hoeven doen. Daarna moet ik dan een businessmodel toepassen, maar ik kan de materie van mijn onderzoek echt niet rijmen met dat model. Er zijn verder ook geen powerpoints of lessen die ik kan terugkijken. Ik moet het alleen doen met de handleiding, dus eigenlijk heb ik gewoon echt meer uitleg nodig hoe het eindproduct er precies uit moet zien. Ik voel me ook bezwaard om iemand mee te laten kijken van hier, want het is best veel werk namelijk en ook vrij specifiek. Maar het wordt heel erg gewaardeerd dat jullie het aanbieden.

@Skadi Niet de huidige situatie, maar wel een tijd geleden. Misschien moet ik inderdaad toch nog maar een keer mailen en aangeven dat het me echt niet lukt. Mijn vriend zei ook al dat ik niet voor niets 200 euro per maand betaal, dus dat het toch wel mogelijk moet zijn om nog een afspraak in te plannen.

@vretenmetmaartje Nee helaas niet :frowning: Heb ook al overal gezocht op internet naar een voorbeeld, maar deze minor is maar twee keer aangeboden, en ook nog eens een aantal jaar geleden.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ben gelukkig al iets rustiger. Ik ga denk ik gewoon nog maar mailen naar een andere docent die ik nog ken van die minor en vragen of iemand nog iets voor me kan betekenen.

1 like

Oh rot dat je er zo tegenaan hikt! Heb je al op YouTube gezocht naar uitlegfilmpjes over het onderwerp? Het staat daar vol met allerlei colleges en extra uitlegvideo’s, sinds Corona nog veel meer. Ik vind zelf Khan Academy heel fijn, heb zelf vooral de wiskunde en natuurwetenschappen video’s gekeken maar ik zag dat ze ook andere onderwerpen behandelen zoals economie en informatica, die zijn ongetwijfeld ook heel goed.

Ik weet niet waar het onderzoek verder over gaat maar uit je post maak ik op dat het iets te maken heeft met programmeren/coderen en een businessmodel? Ik heb met beide ervaring dus wellicht kan ik je ergens mee helpen, je mag me altijd een pm sturen! :slight_smile:

1 like

Ik had inderdaad wel al wat video’s gekeken op YouTube, maar daar zaten niet hele duidelijke voorbeelden in. Heb nu nav je post toch nog een keer gekeken en heb volgens mij wel een duidelijke video gevonden. Heel erg bedankt voor je tip en aanbod! Ik ga er zelf nog naar kijken met mijn vriend, maar ik maak denk ik later nog graag even van je aanbod gebruik.

1 like

Ik heb deze week een audio-boek gekocht van 1 van m’n studieboeken (voor erbij) en ik vind het echt hilarisch. Het gaat om 3000 jaar geschiedenis, dus echt heel veel feitjes, jaartallen, namen en veel informatie, maar voorgelezen (door de intonatie) klinkt het als een spannende roman ofzo, met al die veldslagen, oorlogen en huwelijksallianties :joy:.

5 likes

Nu ben ik wel benieuwd welk boek, love geschiedenis. Ik overweeg om 1 geschiedenisvakje erbij te doen, niet officieel voor credits ofzo maar voor de leuk. Sinds Corona staan alle lesopnames van alle richtingen toch grotendeels online.

1 like

A Political History of the World - Three Thousand Years of War and Peace. Maar ik weet niet of ik het boek echt zou aanraden, het is wel handig als je al iets van geschiedenis kent, want de meeste gebeurtenissen worden extreem beknopt vermeld (en dan helpt het dus wel als het niet volledig nieuw is). Dat moet ook wel, want 3000 jaar geschiedenis van Europa, Midden-Oosten, India en China in 550 pagina’s is nogal wat :sweat_smile:. Maar het is ook wel eens fijn om een overzicht te hebben en je niet alleen te beperken tot (West-)Europa. De hoofdstukken bespreken steeds 250 jaar.

Maar ik begrijp je wel, ik doe dit vak ook “voor de leuk”. Al weet ik niet of ik dat in januari bij het examen ook nog zal denken :joy: (de informatie in het boek is echt vĂ©Ă©l, met al die details, en we moeten ook nog zowat alle landen ter wereld kennen + hoofdsteden en heel wat rivieren/gebergtes/etc.). Wel extreem interessant.

1 like

Ik appte net met een collega en hij zei wat over een manager en gebruikte daarbij het woord ‘soepkip’. En ik moet studeren voor m’n tentamen en nu gaat het in mijn hoofd steeds zo van ‘je bent een soepkip, soep, soeperdesoep’ đŸ„ČđŸ„ČđŸ„ČđŸ„ČđŸ„Č

4 likes

Ik twijfel ook om dit te doen, maar dan met een keuze vak die ik weliswaar zelf heb uitgekozen. Ik vind het echt onwijs moeilijk en ik heb een hele andere achtergrond dan de meeste andere studenten. Heb morgen een tentamen en het lukt me maar niet om de stof echt te begrijpen. Wel fijn voor jou dat je gewoon een ander vak kan kiezen! Ik struggle met de keuze omdat ik anders tijdens mijn stage en scriptie schrijven een keuzevak moet doen, of een half jaar studie vertraging

Ugh, proffen en assistenten die denken dat je niets anders te doen hebt dan te zitten wachten op last-minute ingeplande lessen? Ik doe 4 of 5 verschillende dingen tegelijk (werk, 2 studies, vrijwilligerswerk), dus ik snap zeker wel dat niet alles speciaal voor mij kan aangepast worden (dat verwacht ik ook helemaal niet) en dat ik pech heb als er overlap is. Maar ik plan alles ver vooruit in m’n agenda en doe heel erg m’n best zodat het allemaal lukt en niets moet lijden onder andere dingen. Alleen, als ik dan vanmiddag bericht krijg dat ik plots maandagmiddag les heb met verplichte aanwezigheid op punten (terwijl ik nooit op maandag les heb), dan kan ik echt niet zomaar al m’n plannen omgooien? Ik heb maandag opleiding op m’n werk en m’n evaluatiegesprek.

ZĂł irritant, want dit is al lang niet meer de eerste keer. Ze kijken in het lessenrooster, zien dat er geen andere lessen gepland staan en plannen maar in (voor 1 of 2 dagen later?). Ik kan toch niet de enige zijn voor wie dit niet zomaar gaat.

(Sorry, dit moest er even uit.)

1 like

Ahh oke! vind het wel goed van je dat je gewoon erkent dat het niet veel voor jezelf toevoegt als je uiteindelijk ook iets kan doen waar je waarschijnlijk meer plezier uit gaat halen! had je er ook iets anders van verwacht voordat je aan dat vak begon?

Bij mij was het stomme probleem ook dat bij ik na 1 week nadat het vak was begonnen niet meer kon veranderen en nu gaat er heel veel tijd en energie naar dit vak, terwijl ik me liever wil focussen op een stage vinden en m’n scriptie dingen regelen. het zijn even heel veel verschillende dingen die nu lopen en die geven me echt heel veel stress, voornamelijk ook omdat het zo’n onzekere periode is (stage zoeken = geen zekerheid, scriptie onderwerp uitzoeken = ook nog geen zekerheid). Je hebt wel een punt inderdaad dat afwijken van stageperiodes of je scriptie schrijven ook nog een mogelijkheid is, maar omdat het zo als de norm voelt om dat gewoon allemaal nu te fixen (en de rest dit ook doet), voel ik me daar niet prettig bij. Snap wel dat je je opgelucht voelt! Vaak voel je ook pas nadat je zo’n keuze hebt gemaakt, dat het ook echt de juiste keuze was. Ik heb uiteindelijk voor volgende week een afspraak gemaakt met een studieadviseur, hoop dat diegene me misschien wat gerust kan stellen over de mogelijkheden.

Anyways, geniet van je 2 weken vrij! heerlijk! :smiley: