Stoppen met de pil

En @Neroli oh daar hoop ik op. Vroeger was het inderdaad ook rond die aantal dagen.

Uhg mijn borst, rug en nek (achterkant) zitten onder de bultjes/pukkeltjes. Ik weet niet eens precies wat het is maar ik baal hier wel van. Ook nog steeds onwijze jeuk op mijn hoofd.

Dat eerste heb ik ook. Had ik toen ik de vorige keer stopte ook en toen was het na 3 maanden weg.

Fijn om jullie ervaringen te lezen! Ik ben nu 2 weken gestopt (omdat ik benieuwd ben hoe ik ben zonder pil) en merk nog niet heel veel. Lijkt wel alsof de ‘mist’ uit mijn hoofd is weggetrokken maar geen idee of dat met de pil te maken heeft haha

1 like

Ik zit er ook aan te denken om te stoppen, maar vind het echt eng.:sweat_smile: Ik slik al zo lang de pil dat ik niet eens weet wat mijn normale cyclus is
 en ik slik hem bijna altijd door ivm o.a. migraine. Het voelt zo “veilig” om hem te nemen, maar weet dus zoals @Happenstance zegt niet eens hoe ik zonder ben. Ik wil ook stoppen voor een toekomstige kinderwens.

1 like

Herkenbaar hoor! Ik heb ongeveer 1,5 jaar over deze beslissing gedaan haha. Heb het nog even met mijn huisarts besproken en haar leek het ook een goed idee, wellicht helpt dit jou nog. Wat vind je precies eng?

Oh, de huisarts is best wel een goeie inderdaad.

Ik vind de pil slikken nu heel veilig qua gevoel, omdat ik dus zelden ongesteld ben en ben bang dat ik dan veel klachten ga krijgen, o.a. dus migraine. Ben hem toentertijd ook gaan doorslikken op aanraden van een gynaecoloog. Het is gewoon zo’n gewoonte waarvan ik denk, wat gebeurt er als ik stop. Haha, tja bang voor het onbekende dus eigenlijk
 Ik speel ook al een tijdje met de gedachte, ik slik hem ook al bijna 15 jaar
 onze kinderwens is nu nog niet zo heel actief maar ook daarmee in het achterhoofd wil ik wel gaan toewerken naar stoppen.

Oh dat is wel fijn om te horen! Ik wil het ook nog wel even aankijken voordat ik kijk naar andere opties, een huidtherapeut ofzo

Het is maar een enkel voorbeeld natuurlijk, maar ik ben ooit om dezelfde reden aan de pil gegaan en slikte ook daarom altijd door, maar bij mij valt het tot nu toe heel erg mee met de migraine. En ik kende mijn cyclus ook totaal niet hahaha, ben nog steeds verbaasd over hoe het gaat.

1 like

@Salmiak ik zit met precies hetzelfde! Ik heb ook last van migraine en vind het daardoor heel erg eng om te stoppen. Maar ik ben deze week 28 geworden en zit nu dus precies de helft van mijn leven al aan de pil en wil gewoon eens weten hoe mijn natuurlijke cyclus eruit ziet. Heb nog geen actieve kinderwens, dus het is voor mij nu puur om inzicht te krijgen in mijn cyclus en lichaam. Maar door mijn migraine vind ik het wel extra spannend
 ik ben nu ongesteld en twijfel of ik nu gelijk stop met de pil of toch even doorga. Omdat ik nu de hele tijd thuiswerk lijkt het me wel de meest ideale periode om te “ontpillen”: mogelijke bijwerkingen hebben dan toch minder impact omdat ik thuis zit.

3 likes

Ik heb vandaag de laatste dag van mijn stopweek, en zojuist besloten om niet aan een nieuwe strip te beginnen. Vind het best spannend, zit nu 9 jaar aan de pil. Heb het gevoel dat ik mezelf nauwelijks ken zonder pil. Maar m’n libido is de laatste tijd extreem laag en het beïnvloedt m’n relatie. Dus wil het gewoon maar eens geprobeerd hebben.

Over het algemeen heb ik tijdens stopweek mét pil last van hoofdpijn, vermoeidheid, obstipatie en stemmingswisselingen. En verder dus extreem laag libido. Ben benieuwd wat stoppen met mij/mijn lichaam gaat doen!

4 likes

Na bijna 11 jaar aan de pil en een jaar twijfelen over wel/niet stoppen heb ik nu ook de beslissing gemaakt om te stoppen.

Mijn angsten: geen controle meer over mijn menstruatie, puistjes aanvallen, gewichtsverlies.
Mijn hoop: Mentaal beter in mijn vel zitten, meer energie, hoger libido.

Pff dit is echt zo niets voor mij als controlfreak :see_no_evil:

6 likes

Ik herken je angsten! Ben zelf ook een controlefreak haha. Houd me maar op de hoogte als je wil, wel fijn een “lotgenoot”.

1 like

Ik vond het ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die nu stopt haha. Wel fijn om elkaar te kunnen steunen, let’s do this together :muscle:t3:

1 like

Jouw hopen zijn bij mij uitgekomen haha! Inmiddels anderhalf jaar gestopt met de pil. Verder geen puistjes, juist aangekomen (maar dat kan ook met corona te maken hebben
) & tsja de geen controle over je menstruatie is soms wel irritant. Maar het went wel snel. En als je een regelmatige cyclus hebt, weet je in ieder geval wanneer het komt. Ik hoop voor je/jullie dat het stoppen met de pil positief gaat uitpakken!

3 likes

Wat fijn om te horen, dat geeft moed! Na hoeveel tijd merkte jij de effecten van het stoppen? En heb je helemaal geen nadelen ondervonden?

Qua menstruatie denk ik idd dat het wel snel kan wennen. Ik heb nu ook maar direct een app gedownload, zodat ik alles kan bijhouden.

@freehugs ik sluit me hier helemaal bij aan :relaxed:

4 likes

Fijn, dat was de bedoeling ook haha! Pfoe, dat weet ik niet precies meer. Maar volgens mij best snel? Wellicht ook deel placebo dat je denkt, chill geen ‘‘troep’’ meer in mijn lichaam. Mijn menstruatie is iets heftiger geworden qua hoeveelheid bloed de eerste 2 dagen. En verder soms irritant als je menstruatie een paar dagen eerder is of later dan verwacht. Maar daar staan een hoop voordelen tegenover, dus dat neem ik maar voor lief! Edit: sowieso geen spijt dat ik gestopt ben!

2 likes

Ik hoop echt voor je dat het snel regelmatig wordt. Ik ben ruim een half jaar geleden gestopt, maar wacht nog op de 3e ronde. Steeds al die voortekenen, maar dan toch niks. Ik vind het echt lastig, het maakt me onzeker (bang om verrast te worden ofzo, wittebroekenvrees ;)). En het lijkt ook of ik naarmate de maanden vorderen meer last van hormonale schommelingen heb. Ik kijk niet echt uit naar de zomer wat dat betreft.

1 like

Ik heb een paar maanden na het stoppen met de pil echt erge PMS klachten ontwikkeld. De eerste paar maanden voelde ik me nog normaal maar na drie maanden begon de ellende. Ik heb eigenlijk maar 1-1,5 week per cyclus dat ik me goed voel. Daaromheen veel buikpijn (enorm opgeblazen, obstipatie, buik die zo gevoelig is dat zelfs mijn vriend die tegen me aan komt zitten terwijl ik op de bank lig pijn doet), vaker erge hoofdpijn, vermoeid, misselijk, zere boobies, snel boos en verdrietig. Door de buikpijn ook geen libido meer want aanrakingen of druk op mijn buik doet pijn. Ik ga deze week naar de huisarts want ik word hier echt verdrietig van.