Stoppen met de pil

Ja, dit herken ik. Ben in augustus 2020 gestopt met de pil en heb ook vaker last van duizeligheid. Had voor mezelf geen verband getrokken met het stoppen met de pil, maar nu ik er over nadenk zou dit heel goed met elkaar te maken kunnen hebben.

1 like

Ik ben inmiddels al bijna twee jaar gestopt met de pil, o.a. dankzij de positieve ervaringen die jullie in dit topic hebben gedeeld.

Ik slikte bijna tien jaar de pil. Ooit ben ik begonnen met Microgynon 30, maar na vijf jaar kreeg ik van de dokter Microgynon 50 omdat ik bij het doorslikken van de 30 ineens een maand ongesteld werd, in plaats van maximaal een week.

Mijn ervaringen na het stoppen;

• Ik had direct na het stoppen een regelmatige cyclus.
  • Toen ik de pil slikte, was ik vaak 7 dagen ongesteld; zonder pil maar 4-5 dagen.
  • Toen ik de pil slikte, had ik altijd een klein beetje buikpijn op mijn eerste dag dat ik ingesteld was. Sinds ik gestopt ben, is dat wisselend: meestal heb ik absoluut geen last, maar soms kan ik enorm buikpijn hebben en dan moet ik een ibuprofen nemen, anders kan ik niet functioneren.
  • Libido: geen veranderingen gemerkt
    En het allerbelangrijkste:
  • Geen depressie meer. Ik had sinds mijn puberteit heel veel last van depressieve periodes, maar ik linkte dit nooit aan de pil (ik dacht dat het gewoon aan mijn persoonlijkheid + genen lag). Sinds ik gestopt ben, voelt het alsof er een donkere wolk is opgetrokken. Ik voel me letterlijk een ander mens.
    Als ik dat had geweten, was ik nooit aan de pil begonnen. Dan had ik mezelf een hoop ellende kunnen besparen de afgelopen tien jaar.
13 likes

Leuk al deze updates!

• Ik ben de dag voor kerst gestopt met de pil en heb cyclussen van 33 en 32 dagen gehad.
  • Ik ben wel langer ongesteld (de eerste keer 9 dagen en de tweede keer 7 dagen tegenover 4 dagen met de pil)
  • Zowel mentaal als lichamelijk is er niet veel veranderd, ik had wel echt mega hoofdpijn de eerste paar dagen na het stoppen

Hoewel er voor mij dus niet heel veel is veranderd wil ik niet meer terug! Maar dat heeft wel ook te maken met een stabiele relatie/thuissituatie

2 likes

Ik ga ook weer stoppen denk ik. We willen een tweede, maar ook omdat ik geen libido bijna heb, en zwaardere pms dan voor zwangerschap. Vooral geestelijk.
Al heb ik ook weer gelezen dat pil juist kan helpen bij pms. Dus begin nu weer te twijfelen.

Ik vind dat je dit heel goed verwoord! Ik zou het voor mezelf geen depressie noemen, maar ik wist niet beter dan dat ik heel snel negatieve gedachten had of me down voelde en dat is de afgelopen maanden zo veranderd. Inderdaad net alsof de lucht opgeklaard is ofzo.

3 likes

Ik hoop dat het bij mij ook zo werkt. Donkere wolk is het inderdaad.

3 likes

Ik ben sinds begin dit jaar gestopt met de pil, na bijna 12 jaar verschillende pillen te hebben geslikt. Heb daarna 1 cyclus van 28 dagen gehad en de tweede cyclus zwanger geworden.

Mijn ervaringen:

• gelukkig gelijk (regelmatige) menstruatie
  • met de pil was ik qua emotie juist wat ‘afgevlakter’ voor mijn gevoel. Nu kan ik ineens heel down maar ook heel gelukkig zijn (niet tegelijkertijd). Met de pil was dat wat gelijkmatiger
  • meer zin in seks, vooral rond ovulatie
  • paar kilo afgevallen
  • duizeligheid als ik te snel op sta sinds ik met de pil ben gestopt.
  • de enige ‘echte’ menstruatie die ik heb gehad was 1 dag langer en wat heftiger qua buikpijn en bloedverlies

Verder merk ik niet zoveel verschil!

1 like

Toen ik met de pil stopte, had ik wisselend last van buikkrampen tijdens mijn menstruatie. Soms weinig pijn en soms zo erg dat ik zonder ibuprofen niet kon functioneren. Op een gegeven moment las ik dat vitamine D menstruatiepijn kan verlichten. Ik ben dit gaan uitproberen en voor mij bleek dat de oplossing te zijn. Sindsdien neem ik trouw tijdens de maanden met een r elke dag een vitamine D supplement.

Misschien de moeite waard voor anderen om dit eens te proberen.

3 likes

Wauw wat ontzettend fijn voor je dat die donkere wolk is opgetrokken en je van die depressieve gevoelens af bent! Dat lijkt me zĂł zalig, en ik word er helemaal blij van om te lezen dat dat bij jou is gebeurd!
Hoelang duurde het voordat je verandering in je stemming merkte? Ik ben zelf nu 2 weken gestopt met de pil en hoop heel erg op een verbetering in stemming, heb idd ook sinds mijn puberteit last van stemmingsklachten.

2 likes

Ik denk dat het bij mij 2 tot 3 maanden geduurd heeft na het stoppen met de pil tot ik echt realiseerde dat ik me stukken beter voelde. Ik ben toen ook begonnen met het slikken van Sint Janskruid, dat heeft mij ook geholpen.

Ik hoop ook echt voor jou dat je snel verschil gaat merken, dat zou zo fijn zijn!

3 likes

He allemaal,

Hoe lang na het stoppen werden jullie voor het eerst ongesteld?

Ik ben 6/3 met de pil gestopt. Een minipil waarbij je normaal geen stopweek hebt, dus die je altijd doorslikt. Ben ook (nog) niet ongesteld geworden
 heb trouwens ook PCOS.

Heb hier een tijdje geleden dezelfde vraag gesteld met een poll, die kan je misschien wel terugvinden.
Bij mij duurde het uiteindelijk 33ndagen na de ontrekkingsbloeding

1 like

Wat fijn om te lezen dat meer mensen het ‘optrekken van de donkere wolk’ herkennen na het stoppen met de pil. Ik las daar toen ik nog aan de pil zat wel eens over en dacht vaak dat het een placebo-effect zou zijn, maar ik ervaar het zelf inmiddels ook echt zo.

Ik voel me sinds ik gestopt ben een ander persoon. Voorheen kon ik vaak uit het niets zo somber zijn en het leven echt niet zien zitten, zonder een duidelijke reden. Dit had ik haast elke week wel. Sinds ik gestopt ben nooit meer last van gehad. Vriendinnen van mij zijn op mijn aanraden ook gestopt en zijn ook afgekomen van hun depressieve gevoelens.

6 likes

Ik heb ook pcos en daarbij is het ‘normaal’ om zo lang niet ongesteld te worden. Het heeft niet zoveel zin om te vergelijken met mensen die geen pcos hebben. Ik ben in oktober voor het laatst ongesteld geweest en nu al een jaar zonder pil. Maar dat komt door de pcos, niet door het stoppen met de pil.

Wat super om te lezen, sinds wanneer na het stoppen voelde jij je beter? Ook na ongeveer 2-3 maanden?
Ik herken heel erg die donkere gedachtes van het leven niet meer zien zitten, en dat idd ook al wel jaren en ongeveer sinds beginnen met de pil. Kan niet wachten tot die donkere wolk bij mij weggaat!

3 likes

Wat zijn jouw veranderingen dan tov toen je wel nog de pil gebruikte?

Bij mij was het na 37 dagen! (heb ook PCOS)

Dat ik nu weet dat ik pcos heb, haha. Verder geen veranderingen. Maar ik had ook nooit ‘last’ van de pil an sich. Heb ruim 12 jaar de pil geslikt overigens.

Ik denk ook na ongeveer 2 maanden! Ik lees dat je 2 weken bent gestopt dus ik zou het nog even afwachten. Ik hoop heel erg met je mee dat je snel af bent van die donkere wolk. Ik dacht altijd dat ik een heel pessimistisch persoon was, maar sinds ik gestopt ben merken anderen ook op hoe positief ik in het leven sta en over het algemeen veel vrolijker ben. Ik voel me echt lichter.
Laat me weten hoe het met je gaat de komende maanden, ik ben benieuwd!

3 likes

Hoe kwam je erachter dat je pcos hebt?