Stel je persoonlijke vraag #23

Ja ik ook, maar je ziet het zo vaak op tv in shows en reality. Is natuurlijk ook voor de drama maar ik zie de liefde absoluut niet als een werkwoord, terwijl dat wel een bekend gezegde is. Het is geven en nemen in een relatie, maar continu ruzie en verdriet zou het mij echt totaal niet waard zijn. Dan pas je gewoon niet bij elkaar.

1 like

Haha nouja, ik vind het persoonlijk nu ik anders heb ervaren niet gezond nee, maar goed everybody be different natuurlijk. Ik dacht ook dat dat normaal was tot ik een andere relatie kreeg en ook even puzzled was dat het ook zo kon. Ik zat een beetje te wachten tot het dan weer zoals eerdere relaties zou worden. Maar inmiddels zijn we 10 jaar verder en we chillen hem nog steeds samen en het wordt ook leuker zelfs nog. Mijn relatie is iig nooit of zelden een bron van stress itt vroeger.

3 likes

Nee ik denk dat je gewoon gelijk hebt hoor! En dat het niet zo hard werken is als ik altijd heb gezien en zelf ook heb gedaan.

Ik hoop ook zoiets als jouw relatie te mogen ervaren some day, het klinkt heerlijk :heart_eyes:

1 like

Niet hard werken, maar wel soort van werken? Je moet moeite voor elkaar doen (aandacht/tijd) en je in elkaar kunnen verplaatsen, je eigen ego soms opzij moeten zetten. Het gaat niet 100% vanzelf.
Een ruzie die alleen maar bestaat uit gezeik en gedoe en het elke keer moeten goedmaken. Dat is misschien hard werken, maar ik noem dat geen
liefde. Kun je maar beter zsm mee stoppen.

13 likes

Dit idd, als het echt alleen maar hard werken is, is er imo wel wat mis, maar in een relatie moet je wel moeite blijven steken, en dat is ook werk. Mijn huidige relatie is een stuk makkelijker dan mijn vorige relatie, maar ik moet er alsnog moeite voor doen, we moeten ons aan elkaar aanpassen, we moeten compromissen vinden voor dingen waar we anders over denken, we moeten tijd voor elkaar maken, etc. Dat doe ik graag, en met liefde, maar het kost wel meer werk dan in mijn eentje zijn. Maar ik krijg er ook een hoop voor terug. En dat geldt overigens niet alleen bij romantische liefde, maar ook bij familie en vrienden.

2 likes

Stel je hebt met je ex in een super fijn appartementencomplex gewoond met perfecte ligging en een relatief lage huurprijs, gelegen in een grote stad waar het mega lastig is om een betaalbare fijne woning te vinden. Na jullie break-up ben jij ergens anders gaan wonen maar je ex woont daar 1,5 jaar later nog steeds, jullie spreken elkaar niet meer. Jij moet voor werk terug verhuizen naar deze stad en hebt via een oude medebewoner een aanbod gekregen voor een woning in hetzelfde appartementencomplex, zou je daar dan gaan wonen?

• Ja, waarom niet?
  • Alleen als ik geen andere vergelijkbare woning kan vinden
  • Nee, ik betaal liever een paar honderd euro per maand extra aan huur dan dat ik in hetzelfde gebouw als mijn ex ga wonen
  • Anders

0 stemmers

Ik lees niet in dit verhaal dat het een vervelende ex is dus dan zie ik er geen problemen in.

11 likes

Vind jij liefde een keuze?

• Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

En ik ben wel heel benieuwd naar de uitleg!

1 like

Ik vind het meer iets wat je overkomt.

1 like

Maar je kiest dan toch om er iets mee te doen?

1 like

Ja weet niet haha, heb er nooit zo diep over nagedacht.

Niet mee eens. Mijn relatie gaat al 8 jaar 100% vanzelf. We hoeven ons beiden nooit aan te passen aan elkaar en zijn heel natuurlijk dezelfde kant op gegroeid. Doen apart ook nog steeds dingen van elkaar en dat zorgt werkelijk nooit voor irritatie. Ik kan me de laatste keer dat we ruzie hadden echt niet herinneren. Ik denk dat dat een jaar of 3 terug was toen ik heel veel werkte en bitchy deed waarschijnlijk.
Ik wil ook nooit meer een relatie waar ik wel voor moet werken en niet helemaal mezelf kan zijn. Zelfs de dingen waar we het niet met elkaar over eens zijn gaan in het grootste respect voor elkaar in overleg en elke uitkomst is dan oké voor beiden.

16 likes

Ik denk wel dat je kunt kiezen om op een gevoel van liefde te bouwen of om hem juist te negeren, maar ik denk niet dat je de directe keuze hebt om iets/iemand lief te hebben of niet.

Verder ben ik ervan overtuigd dat mensen veel minder keuzevrijheid hebben dan ze geneigd zijn om te denken, dus in die zin vind ik het ook heel moeilijk om te geloven dat iemand puur bewust de liefde (niet) kiest! Iedereen doet z’n best om zo gelukkig mogelijk te zijn, en hoe je omgaat met verliefdheid en liefde is daarvan afhankelijk.

1 like

Ja same. In 10+ jaar nog nooit op die manier mee bezig geweest. Maar misschien moet je ook net het geluk hebben dat het toevallig heel goed matcht qua opvattingen etc.

Idd, en zelfs verliefdheid kan een keuze zijn. Want stel je bent beide stapelverliefd kan het alsnog een keuze zijn of je er wat mee doet of niet. Ik snap niet hoe mensen liefde niet als een keuze zien. Alleen ik geloof niet dat mensen een keuze hebben in van wie ze houden.

3 likes

Nee ik denk dat teveel mensen in kutte relaties blijven.

3 likes

Ja, weet ik wel zeker inderdaad. Ik ben ook 6,5 jaar met m’n ex geweest en wij groeiden juist heel erg uit elkaar. Zijn uiteindelijk nog steeds goede vrienden, maar het was geen gezonde relatie meer op het eind. Ik denk dat je inderdaad mazzel moet hebben met de juiste match die dan ook later nog blijkt te kloppen.

Ik mis het meest een patatje speciaal met een vega kroket, kaassoufflé etc, oh ik kan daar echt naar verlangen. En lekkere mayo en curry!

En verder mis ik zo erg chips. Paprika, bolognese, hamka’s, nibbit :sob:

Calvé pindakaas en hagelslag heb ik wel in huis maar ik eet dus niet zo vaak brood omdat het niet lekker is.

Stroopwafels kun je hier overal kopen als “caramel waffel”

4 likes

Jij woont in amerika toch? Hebben ze daar geen paprika chips? of geen goeie.

Ja Amerika, nee paprika chips bestaat hier niet. Maar toen ik in Engeland woonde ook niet. Dat is volgens mij echt een Nederlands ding.

2 likes