Stel je persoonlijke vraag #12

Maar de reden dat ik zou willen dat de McDonalds ook plantaardige opties zou verkopen is niet alleen zodat dat kleine aantal veganisten in Nederland niet meer wordt buitengesloten. Natuurlijk zou ik het leuk vinden om zelf ook bij de McDonalds terecht te kunnen, maar ik vind het nog veel belangrijker dat plantaardig eten überhaupt genormaliseerd wordt. En dat is hard nodig en bovendien in het belang van de hele wereld.

(Het belang van veganisten lijkt maar iets kleins aangezien inderdaad maar zo’n klein percentage van de bevolking hier in Nederland volledig plantaardig eet. Maar de hele reden om veganistisch te gaan eten is nou juist omdat mensen niet alleen in hun eigen belang, maar dat van de hele wereld denken.)

Ik vind het heel stom dat zo’n groot bedrijf niet eens één plantaardige optie heeft. En ik vind het ook raar dat ze een deal met zo’n ontzettend ouderwets bedrijf als Valess (wat één en al promotie van zuivel is) gesloten hebben.

14 likes

Hahahha wtffffff

Ik las trouwens prompt dat ze een ‘slet lampjes’ kregen.

Ik vind het zelf lastig om dan in zo’n symbool van goedkoop vlees, iets vegan te gaan eten. Voor mij wringt dat gewoon. Ook al weet ik dat ik elke dag andere bedrijven steun die net hetzelfde doen. Puur gevoelsmatig vind ik dat moeilijk.
Ik had hetzelfde gevoel toen hier een hespenmerk ineens een vegetarische versie ging lanceren. Beetje dubbel cashen want vega(n) is hip, terwijl je ondertussen niks verandert in de praktijk.

3 likes

Ja dit, absoluut. Kan dit ergens worden ingelijst?

1 like

Ik dacht ook echt wat een onzin. Tot ik moest sporten met een maandverband en m’n legging mogelijk door scheen. Een zwart verband/inlegkruisje leek me een veiligere optie maar die had ik niet. Heb ook wel eens een internetplaatje gezien van een chick met in haar zwarte panty en onderbroek een wit inlegkruisje, ik denk dat een zwarte toch iets minder in your face was.

Eens, ik vind dat ook moeilijk en ik ben er niet helemaal over uit wat ik daarvan vind. Maar ik neig er toch naar dat ik het zo belangrijk vind dat plantaardig eten genormaliseerd wordt dat ik zoiets dan toch een stap in de goede richting zou vinden.

Stel dat McDonalds nu een vegan burger zou lanceren in Nederland dan zal dat vast niet vanuit de juiste intenties zijn, maar toch zou ik het feit dat er dan bij zo’n enorm bedrijf waar vooral ook veel mensen komen die niks met veganisme hebben een volledig plantaardig product op het menu staat op zichzelf een waardevol gegeven vinden.

Maar het blijft een lastig punt hoor.

@Monstertruck

Toen ik vegetarisch ging eten op mijn twaalfde heb ik ook jarenlang heel veel producten van Valess gegeten en was ik inderdaad heel blij dat dat merk er was. Inmiddels ben ik me alleen steeds meer gaan verdiepen in zowel het klimaat als in dierenrechten en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik helemaal geen dierlijke producten meer wil gebruiken.

Dus eet ik per definitie niks van Valess meer, omdat in al hun producten zuivel zit. Maar dat vond ik toch vreemd, want ik zag en zie bij andere merken dat ze ook steeds meer vleesvervangers gaan maken die volledig plantaardig zijn. En wat blijkt, het is helemaal niet toevallig dat Valess geen vegan producten heeft. Als je hun site bekijkt zie je direct staan dat het onderdeel van FrieslandCampina is. Bij ‘‘ons verhaal’’ krijg je eerst een grote foto van koeien te zien en wordt er vervolgens gezegd dat al hun producten op basis van zuivel zijn en daarom ‘onmisbare’ voedingsstoffen bevatten.
Of je dit de zuivelmaffia zou moeten noemen weet ik niet, maar het staat mij behoorlijk tegen.

Jaren geleden was ik zelf ook blij met Valess en ik denk ook dat het heel waardevol is dat zij in een tijd waarin vegetarisch eten al bijzonder ongebruikelijk was toch een heleboel vleesvervangers op de markt hebben gebracht. Maar er bestaat ook zoiets als voortschrijdend inzicht. We weten nu zo veel meer over het klimaat. We weten dat ook de zuivelindustrie een grote impact op het milieu heeft. We weten dat achter zuivel ook veel dierenleed schuilgaat. En niet te vergeten is de hele veehouderij en daarmee ook de zuivelindustrie behoorlijk geïntensiveerd de afgelopen 10-15 jaar.

Daarom vind ik nu, in 2019, Valess best een ouderwets merk. Natuurlijk, het hele merk is onderdeel van een zuivelbedrijf, ze zullen zeker niet ineens toch plantaardige producten gaan maken. Maar zo’n deal die McDonalds met hen heeft vind ik dan toch stom.

20 likes

Lijkt me duidelijk, McDonald’s heeft besloten
10

40 likes

Vond het ook wel mooi dat ik de enige ben die die optie had gekozen. En nee, niet pas nadat ik zag waar op gestemd was haha

8 likes

Waar dan wel? Ik zou zeggen dat dat juist wél de plek is. Elke plek waar ‘normale’ mensen komen lijkt me bij uitstek een geschikte plek om iets te normaliseren.

14 likes

Welk van deze ‘stamppotclassics’ is jouw favoriet?

• Hutspot
  • Andijvie
  • Boerenkool
  • Zuurkool

0 stemmers

En welke is het minst lekker?

• Hutspot
  • Andijvie
  • Boerenkool
  • Zuurkool

0 stemmers

Hutspot :heart_eyes: Andijviestamppot vind ik ook superlekker maar mijn vader houdt niet van hutspot dus dat aten we veel minder vaak. Dat was echt iets wat m’n moeder en ik dan aten als m’n vader een keer niet was, en daardoor is het in m’n hoofd nog steeds wat ‘specialer’

1 like

Ik vind stamppot wortelen (zo noemden wij het) naar vers zweet stinken.

1 like

Haha ik vind heel vaak dat mensen die naar zweet stinken naar ui ruiken dus daar zit zeker wat in.

4 likes

Ik vind het een soort kotsgeur hebben. Ik eet het wel hoor maar ik krijg toch altijd een beetje een vleugje zure overgeef-aroma mee.

1 like
blabla veganisme mcdonalds

Ik zet mezelf toch helemaal niet als klokkenluider neer? Ik vertel alleen maar waarom ik zelf niet achter een bedrijf als Valess sta.

Als er een plantaardige optie zou komen bij McDonalds zou ik dat een stap in de goede richting vinden, ik zou dan niet ineens het hele bedrijf goed vinden.
Ik heb een vriendin die iedere dag vlees eet, meestal avg. Als zij mij zou vertellen dat ze hier toch wat in wil minderen en dat ze nu zo af en toe een vleesvervanger neemt zou ik dat toejuichen, ongeacht of dat producten van Valess of van een ander merk zijn, ongeacht of dat volledig plantaardige producten zijn of niet.

En je hebt zeker een punt als je zegt dat juist een merk als Valess mensen misschien over de drempel haalt om ook eens een vegetarisch product te kopen, dat had ik me nog niet gerealiseerd.

Maar dat neemt niet weg dat ik zelf wel mijn twijfels heb bij een zuivelmerk. Of je nou minder vlees wilt eten vanwege het milieu of vanwege dierenleed, in beide gevallen ga je je heil niet vinden als je je vlees direct door zuivel gaat vervangen.

Het blijft gewoon lastig, ik ben in mijn leven steeds weer op zoek naar een balans hierin. Enerzijds wil ik iedere stap in de goede richting toejuichen, of het nou om individuen gaat (supergoed dat ze bewustere keuzes maken en zich hier überhaupt mee bezighouden) of om bedrijven (supergoed dat vega(n) eten genormaliseerd wordt), anderzijds moet er in onze hele maatschappij wel even wat meer gebeuren dan misschien één keer per week je stukje vlees door een schijf van Valess vervangen. Het klimaat is zo’n ontzettend urgente kwestie en de stapjes die we met z’n allen zetten zijn zo klein. Ook vanuit de politiek wordt heel erg het idee uitgedragen dat we er wel komen als we allemaal zo ons steentje bijdragen en kleine aanpassingen maken (maar je moet ook nog wel een beetje van het leven kunnen blijven genieten he!!). En daar word ik best moedeloos van.

Ik weet het ook gewoon echt niet zo goed :frown:

15 likes

Hele moeilijke keuze tussen boerenkool en zuurkool als lekkerste. En eigenlijk ook stamppot andijvie maar alleen als m’n moeder t gemaakt heeft. Anders mot ik het nie

2 likes

Alle soorten stamppot behalve hutspot vind ik fantastisch!

Die wortels maken het veel te zoet en mijn moeder deed vroeger altijd bruine bonen door de hutspot, dat maakte het ook niet bepaald beter. Ik heb sinds ik op mezelf woon ook nooit meer hutspot gemaakt.

1 like

Ik moet echt kokhalzen van die structuur van andijvie. Zo slijmerig en met van die sliertjes, ik krijg dat gewoon niet weg. Maar ik vind het niet per se vies. Ik moet echt zo’n stampding gaan kopen bedenk ik me nu, dan kan ik zelf ook stampot maken. Ik maak dat nooit zelf.

2 likes

I LOVE stamppot andijvie. Dan moet je wel andijvie bij een goede groenteboer kopen. Die van de AH bijv, die zakken mwah. En nootmuskaat in de puree. :+1:

En het moet RAUW en niet te lang mee verwarmd worden! Anders wordt het idd slijmerige treurnis. Ik doe er ook altijd mosterd doorheen.

12 likes