Eens, ik vind dat ook moeilijk en ik ben er niet helemaal over uit wat ik daarvan vind. Maar ik neig er toch naar dat ik het zo belangrijk vind dat plantaardig eten genormaliseerd wordt dat ik zoiets dan toch een stap in de goede richting zou vinden.
Stel dat McDonalds nu een vegan burger zou lanceren in Nederland dan zal dat vast niet vanuit de juiste intenties zijn, maar toch zou ik het feit dat er dan bij zo’n enorm bedrijf waar vooral ook veel mensen komen die niks met veganisme hebben een volledig plantaardig product op het menu staat op zichzelf een waardevol gegeven vinden.
Maar het blijft een lastig punt hoor.
@Monstertruck
Toen ik vegetarisch ging eten op mijn twaalfde heb ik ook jarenlang heel veel producten van Valess gegeten en was ik inderdaad heel blij dat dat merk er was. Inmiddels ben ik me alleen steeds meer gaan verdiepen in zowel het klimaat als in dierenrechten en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik helemaal geen dierlijke producten meer wil gebruiken.
Dus eet ik per definitie niks van Valess meer, omdat in al hun producten zuivel zit. Maar dat vond ik toch vreemd, want ik zag en zie bij andere merken dat ze ook steeds meer vleesvervangers gaan maken die volledig plantaardig zijn. En wat blijkt, het is helemaal niet toevallig dat Valess geen vegan producten heeft. Als je hun site bekijkt zie je direct staan dat het onderdeel van FrieslandCampina is. Bij ‘‘ons verhaal’’ krijg je eerst een grote foto van koeien te zien en wordt er vervolgens gezegd dat al hun producten op basis van zuivel zijn en daarom ‘onmisbare’ voedingsstoffen bevatten.
Of je dit de zuivelmaffia zou moeten noemen weet ik niet, maar het staat mij behoorlijk tegen.
Jaren geleden was ik zelf ook blij met Valess en ik denk ook dat het heel waardevol is dat zij in een tijd waarin vegetarisch eten al bijzonder ongebruikelijk was toch een heleboel vleesvervangers op de markt hebben gebracht. Maar er bestaat ook zoiets als voortschrijdend inzicht. We weten nu zo veel meer over het klimaat. We weten dat ook de zuivelindustrie een grote impact op het milieu heeft. We weten dat achter zuivel ook veel dierenleed schuilgaat. En niet te vergeten is de hele veehouderij en daarmee ook de zuivelindustrie behoorlijk geïntensiveerd de afgelopen 10-15 jaar.
Daarom vind ik nu, in 2019, Valess best een ouderwets merk. Natuurlijk, het hele merk is onderdeel van een zuivelbedrijf, ze zullen zeker niet ineens toch plantaardige producten gaan maken. Maar zo’n deal die McDonalds met hen heeft vind ik dan toch stom.