Spiraaltje

Het doet wel goed om dit te lezen. Natuurlijk niet fijn voor degene die ook problemen en last hebben maar het geeft wat steun ofzo. Mijn vriendinnen zijn allemaal superblij en nergens last van en al 2 jaar geen ongesteldheid enzoverder. Heel leuk voor hen maar wel heel kut voor iedereen die 200 euro betaald heeft en heel veel problemen heeft. Er zei ook ergens iemand hier dat van zodra de spiraal er uit was dat drukkend gevoel op de onderrug weg was. Dit is gewoon iets wat ik ook dagelijks voel en ik ben steeds meer zeker dat ik hem er uit wil laten halen

Vervelend dat bij een spiraal bij zoveel meiden toch voor problemen zorgt.

Een verhaal van de andere kant dan: ik heb sinds kort een koperspiraal en ben er tot nu toe erg blij mee! Van tevoren had ik vooral horrorverhalen gelezen maar dat valt bij mij dus wel mee. Het laten zetten was wel erg pijnlijk (had ook te laat ibuprofen genomen) en ik had de rest van de dag erg veel pijn ondanks 6 ibuā€™s en wat paracetamollen en een kruik. Maar daarna nauwelijks meer last gehad. Mijn menstruatie duurde wel een stuk langer, in totaal wel 7 dagen vloeien in plaats van 4 dus daar moet je je op instellen. Maar geen extra pijn gelukkig en ik voel hem ook niet zitten. Ik heb de spiraal nog maar sinds kort dus wie weet wat er nog kan gebeuren, maar tot nu toe ben ik tevreden!

1 like

OkƩ ik wilde volgende maand een koperspiraal laten zetten omdat ik het liefst geen hormonen meer wil.

Nu heb ik vandaag gebeld met de gynaecoloog en zij zei een paar dingen waarvan ik niet zo goed weet wat ik er mee moet.

Ze zei dat er een kans is dat de spiraal mā€™n baarmoeder beschadigt en dat ik hierdoor problemen kan hebben als ik zwanger wil worden (heb geen kinderwens maar je weet maar nooit). Toen zei ze dat de koperspiraal helemaal niet zo betrouwbaar is en dat er veel vrouwen alsnog zwanger mee worden. En dat ik dan beter een hormoonspiraal kan laten zetten.

Ik moet zeggen dat ik best veel ervaringen heb gelezen en eigenlijk leek een koperspiraal een heel goed idee maar nu begin ik te twijfelenā€¦ alhoewel ik echt geen hormoonspiraal wil.

Ik ben echt panisch om zwanger te worden dus nu gaat dat waarschijnlijk de hele tijd in mā€™n achterhoofd zitten. Weet niet zo goed wat ik nu moet doen eigenlijk :o_o:

Nav wat ik heb gelezen is de koperspiraal gewoon betrouwbaar dusā€¦

Misschien stelt dit je wat meer gerust over de mirena: ā€œDe hoeveelheid hormoon die in het bloed en dus de rest van het lichaam komt, is bij Mirena zelfs 20 tot 60 maal minder dan bij de anticonceptiepil.ā€

Ik had net een echo om te controleren of mijn (koper)spiraal goed zat. Wat wel gek was overigens, want heb mn spiraal pas 2,5 week en normaal heb je die echo veel later (na 6weken?).

Maarrrr, nu zit mijn spiraal dus blijkbaar niet goed? Ik kan wel janken. :persevere:

Heb maar meteen een afspraak gemaakt om een nieuwe te plaatsen, en dan gaat de oude eruit, maar vind het nu wel eng. De dokter zou me nog bellen, hoop dat ze me wat gerust kan stellen. Ik zie er nu al tegenop.

Overigens zei de assistente bij mij dat ik de verzekering kon bellen om aan te geven dat t plaatsen niet goed was gegaan, zodat ik niet 2x hoef te betalen. @anon44972210

He dankjewel voor de tag! Helaas is dit bij mij niet het geval, omdat het plaatsen bij mij wel goed was gedaan. Ook op de echo na 6 weken zat de spiraal perfect. Pas 2 maanden daarna zat ie niet meer goed omdat mijn lichaam hem is gaan uitstoten.

Wel balen voor je trouwens, snap dat je er tegenop ziet! Hopelijk zit ie straks gewoon goed en heb je er nog jaren profijt van :biggrin:

1 like

Ik ben nu voor het eerst sinds mā€™n koperspiraal ongesteld geworden. Was vet zenuwachtig en bang dat ik dagenlang kapot zou gaan van de krampen maar ik heb gewoon 0 pijn gehad. Ik had hiervoor (zonder spiraal/pil) ook nauwelijks pijn maar meestal wel zoā€™n gevoel van alsof er een bal in je baarmoeder zit die naar beneden drukt haha, en dat heb ik nu ook niet gehad.
Enige is dat ik wel langer ongesteld ben. Voorheen 4 dagen (2 erg, 2 bijna niks meer) en nu al 5 dagen waarvan de laatste 3 erg. Moet ook nog even een afspraak maken voor een controle-echo, hopelijk zit ie goed.

2 likes

Hebben jullie je (koper)spiraal laten zetten toen je ongesteld was?

Edit: ik doe er even een poll bij dan is het makkelijker!

• Ja, ik was ongesteld
  • Nee, ik was niet ongesteld

0 stemmers

Mijne (mirena) heb ik eigenlijk net de dag erna laten zetten!

1 like

Ik heb voor over 2 weken een nieuwe afspraak, nu bij de gyneacoloog. Mijn baarmoeder heeft een afwijkende vorm (hartvormig?) en de dokter zou het vervelend vinden als ie weer niet goed geplaatst kan worden. Bij de gyneacoloog zien ze meteen of die goed zit. Vind dat best een fijn idee.

Tegen mij zei de huisarts dat het weinig uitmaakt. Als je ongesteld bent is staat de baarmoederhalsmond verder open, dus dat maakt hebt makkelijker. Maar omdat alles rond de baarmoeder ook gevoeliger is tijdens je menstruatie, maakt dat het juist minder fijn om hem dan te plaatsen.

1 like

Wat naar :frowning: in welke zin zat ie niet goed? Voelde je het? Toen ik m liet zetten zei de arts dat ik nooit terug hoefde te komen voor een controleā€¦

Hij zat niet diep genoeg denk ik, weet ook niet precies. Ik voel er nix van, hij zit er nu nog steeds in, maar dan dus verkeerd. Ben nog niet ongesteld geweest, dus ben wel benieuwd of ik er dan nog iets van merk, of dat ie bv er ineens uitkomt zoals hier ook al iemand is overkomen.

Bij koperspiraal komt dat erg nauw en is het gebruikelijk om dit te laten controleren na een bepaalde tijd. Deze moet namelijk per se goed zitten om te werken. Hormoonspiraal geeft ook hormonen af en werkt dus anders.
Ik weetniet watvoor spiraal je zelf hebt?

Mmh, dan laat ik m misschien nog wel controleren. Heb ook een koperspriaal. Wel door een gynaecoloog laten zetten en toen ik over de controle vroeg zei hij dus dat dat niet hoefde en dat ie goed zat voor de komende 10 jaarā€¦
Ga eens navragen bij mijn huisarts! Sterkte met jouw spiraal gedoe ! :pensive:

Ik weet niet wat voor spiraal je hebt, maar ik heb bij de mijne (mirena) wel een aantal weken (de eerste 1.5 maand zie ik in mn clue app) last gehad van bloedverlies en in het begin ook best vaak buikpijn helaasā€¦

1 like

Ik heb mijn spiraal al bijna 5 jaar (heerlijk! Ook nooit pijn of klachten gehad). Maar heb nu twee dingenā€¦ ik wil eigenlijk niet een nieuwe want wil ws wel over 2 jaar aan kinderen beginnen. Ik las dat je hem eigenlijk gewoon kan laten zitten want zelfs zonder hormonen is het een fysiek obstakel? Zoals het koperspiraaltje. Kan iemand dit bevestigen of heeft iemand hier ervaring mee?

Ten tweede denk ik dat de hormonen wel echt een beetje uitgewerkt zijn. Werd eerder nauwelijks ongesteld en sinds een halfjaar echt cycli van 23 tot 27 dagen. Dat is wel weer balen.

sorry voor de dubbelpost, maar ook even in dit topic, wist niet dat het bestond

Ik ben altijd best heftig ongesteld, ook met veel slijm enzo (sorry als dit te TMI is). Ik kan soms echt maar een uur met maandverband + tampon en dan lek ik er al doorheen. Ik wil graag een spiraal laten zetten maar misschien dit bij de gynaecoloog laten doen want ik ben soms bang dat er iets mis is in mijn baarmoeder ofzo. Is dit een goede reden om gewoon voor te leggen aan de huisarts? Of zie ik spoken

Ik heb ja gestemd, maar hij zit bij mij niet goed, dus mss daarom?

1 like

Lijkt me niet idd, maar denk zeg t er ff bij. :see_no_evil:
Thnx! Over 2 weken naar de gyneacoloog. Blehhh

1 like

Volgens mij niet nee, iig als je ze niet voelt hoeft dat niet per se iets te zeggen (ik voel ze niet maar mijn gynaecoloog had 't ff gecheckt toen ik daar voor een ander onderzoek was en hij zat nog prima)

1 like