Sollicitatietopic (Deel 1)

Oke, ik ben dus door. Misschien iets minder kritisch op mezelf zijn :woman_facepalming:

15 likes

Haha heerlijk dit! Maar wat vond je er zelf van? Had je een goed gevoel bij het gesprek en de mensen?

Ja, hallo. Ik heb een vraag.

Ik ga in september met een deeltijdstudie beginnen en heb dan passend werk nodig. Ik heb in deze sector enige, maar niet veel, ervaring en wil het liefst nu al solliciteren. Dus dan ben ik nog niet begonnen met de opleiding, maar ik ga het wel doen en heb een beetje een achtergrond in het vak. Doen of niet? Gewoon de stoute schoenen aantrekken?

Ja, heeft alleen maar voordelen toch?! Plus: je hoort regelmatig dat mensen niet op tijd een baan vinden en dan kan die hele opleiding misschien niet doorgaan, dus beter op tijd beginnen toch?

1 like

Zeker al beginnen! Met de zomer ertussen is het zo september.

1 like

Dank meiden, de eerste sollicitaties zijn de deur uit!

Is er iemand die mij een peptalk/motivatieboost/schop onder mijn kont kan geven?

Al best lang (bijna een jaar) ben ik bezig met het zoeken van een passende baan. Ook best veel uitnodigingen gehad, en oké gesprekken gehad. Maar nadat ik ben afgewezen voor een baan die echt mijn droomfunctie leek, is mijn motivatie zoek, en heb ik letterlijk niets gedaan. Mijn huidige baan vind ik per dag stommer. Ik heb weinig hoop dat ik nog iets ga vinden. Maar dat betekent niet dat ik niet door moet zoeken natuurlijk.

Er komen helemaal geen leuke/passende vacatures voorbij :hushed: Ik heb serieus pas 1 sollicitatie verstuurd (nog geen reactie overigens, hoe lang duurt dat gemiddeld?). Maar dat zal in de zomermaanden vast niet beter worden…

Welke vervolgstap adviseren jullie mij?

Ik haal deze zomer mijn master en ik heb geen flauw idee welke functies bij mij aansluiten. Ik hoef niet per se binnen mijn vakgebied (geesteswetenschappen) te blijven. Het enige dat ik weet, is dat ik niet in mijn bijbaan wil blijven hangen. En ik ben bang dat dat uit pure onwetendheid en onzekerheid wel kan gebeuren… Is bijvoorbeeld een loopbaancoach nuttig in dit geval?

Een paar studiegenoten van mij zijn goed op weg geholpen door de loopbaanadviseur van de Universiteit! Sommige uni’s hebben tegenwoordig ook een alumninetwerk. Ze brengen je dan in contact met een alumnus/alumna en dan kun je vragen stellen en netwerken. Kan ook iemand van een andere studie zijn (juist dan is het extra handig, want die mensen loop je normaal gesproken niet zo makkelijk tegen het lijf).

2 likes

Er zijn misschien nu je een tijdje niks hebt gedaan wel een heleboel vacatures die ook een stap in de richting van je droombaan zijn. Je hoeft niet in een keer naar je droombaan te gaan!

1 like

@Atlas Hoe breed zoek je? Wellicht is dit in jouw sector/functie niet de tijd van het jaar? In de richting waar ik zoek, komen zo’n beetje alle vacatures tussen april-juni online en de rest van het jaar bijna niets, wellicht dat zoiets bij jou ook van toepassing is?

@Charles Ah, dat lijkt me heel lastig. Komen er niet vaker vacatures online voor die droomfunctie? Of is het echt een heel uitzonderlijke baan? Gewoon blijven proberen, hoor! Op den duur ga je echt ergens binnen komen!

Hoeveel sollicitaties moeten jullie ongeveer versturen voor je een baan vindt? Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Moet ik 5 brieven sturen, 20, 50, 100?

1 like

Ik zoek wel redelijk specifiek denk ik, maar ben pas twee maanden echt elke dag aan het kijken naar vacatures. Misschien dat er daarvoor wel veel vacatures waren. Ik hoop het niet, want moet vóór november een nieuwe baan hebben :nerd_face:

1 like

Ik ben ook begonnen met solliciteren voor mijn eerste echte baan. Ik ben vorige week ergens op gesprek geweest en ik ben door naar het volgende gesprek! Ik ben ook nog door een ander bedrijf uitgenodigd. Hoeveel gesprekken hebben jullie tegelijk lopen zeg maar? En moet je dit ‘geheim’ houden voor die bedrijven of kan je dat gewoon zeggen, mocht het ter sprake komen?

1 like

Ik hoorde dat je wel kunt zeggen dat je je aan het oriënteren bent en wilt uitzoeken wat het beste bij jou past en waar jij het beste past. Niet te diep op ingaan. En ook enkel als zij het vragen.
Recruiters vragen het bij mij ook, en in mijn werkgebied is het wel logisch dat ik meerdere gesprekken heb lopen en ze moedigen dit ook allemaal aan.

Ik had twee kennismakingsgesprekken vandaag en het ging geloof ik wel goed! Ben niet ontevreden over mezelf, mag ook wel eens :’).
Bij eentje leek mijn enthousiasme eerst niet over te komen zei die persoon, maar gelukkig heb ik het wel “recht” kunnen zetten.
Wel heel andere vervolgstappen bij beide partijen. Van een hoor ik echt nog of zij met mij in zee willen gaan, die ander was het al goed als zeker en meer afhankelijk van wat ik zelf wil. Goed nadenken komende tijd dus!

1 like

Ik ben ook een aantal maanden bezig geweest met het vinden van een baan. Meerdere sollicitaties verstuurd en werd niet eens uitgenodigd. Heel demotiverend maar toch door gegaan met zoeken en reageren, met in gedachte als ik nergens op reageer word je sowieso niet uitgenodigd. Toen werd ik ineens uitgenodigd en ben ik aangenomen. Dus mijn advies is toch blijven proberen. :slight_smile:

2 likes

@NotJealous en @En_17_Anderen Thanks voor de reacties! Jullie hebben gelijk: ik moet gewoon doorgaan! En fijn dat het jou ook gelukt is @NotJealous!

1 like

Denk niet dat je daar een getal aan kunt hangen. Sommige mensen versturen 2 brieven en hebben meteen een baan. Sommige mensen (ik) versturen tientallen brieven en daarbij schiet het gewoon niet op.

Ik heb een leuke vacature gezien maar geen idee of het wat voor mij is. Dus ik heb daar naartoe gebeld en mag vandaag een ochtend meelopen. Echt van 7.30 tot 13.00 uur, echt lang! Ben zo benieuwd en gewoon een beetje zenuwachtig haha. Ik werk op het moment al 11 jaar bij dezelfde werkgever maar het is tijd voor iets nieuws in mn leven.

13 likes

Wat leuk dat je mag meelopen. Heel veel plezier en succes!