Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik zit zelf in een sollicitatiecommissie op mijn werk, misschien hebben jullie iets aan mijn ervaringen van de andere kant! Dit gaat wel over een vacature waar meer dan 100 mensen hebben gereageerd:

  • CV is 100x belangrijker dan een brief. Die wordt eerst bekeken en als dat niet bevalt dan wordt de brief niet eens gelezen.
  • Profielschets op CV kort en bondig houden, wat zijn je sterke kanten en waar word je enthousiast van?
  • Een CV met mooie layout krijgt toch echt pluspunten. Het straalt uit dat je je best hebt gedaan.
  • Hou de brief kort. En wat bijna niemand doet en wat wij dus echt misten: Waarom wil je bij ons werken? En waarom denk je dat het bij jou past? Wat heb je te bieden?
14 likes

Met name die laatste is een goede tip! Ik heb in mijn werkende leven heel veel sollicitanten aan tafel gehad, en iedereen die niet kon uitleggen waarom de organisatie hem/haar aan sprak, viel voor mij al af. Ik snap wel dat je op zoek bent naar een specifieke functie, maar je wilt toch ook werken bij een bedrijf dat bij je past en je aanspreekt? Extra tip van mijn kant: verdiep je in missie, visie en (misschien wel de belangrijkste!) de kernwaarden van een bedrijf en bedenk waarom het bij je past.

1 like

Ik zou niet stoppen met je studie tenzij je de richting echt niet wilt? Want je weet nooit hoe je over een tijdje over de baan denkt als je het echt hebt, straks bevalt het je niet en weet niet of je al een diploma hebt maar wellicht heb je die wel nodig voor een andere baan.

2 likes

Als jullie een sollicitatie hebben verstuurd, bellen jullie dan na?

Nooit. Soms bel ik vooraf. Waarom zou je nabellen? Wat zou je uit dat gesprek willen halen?

2 likes

Even een update: ik mag deze week op gesprek komen!!

14 likes

Oohh help! Zojuist gehoord dat ik woensdag een gesprek heb bij het bedrijf wat momenteel mijn nr.1 keuze is. Maar is zo snel gegaan en nu ben ik echt bang dat ik te weinig tijd heb om goed voor te bereiden.

2 likes

Soms is hoe sneller hoe beter: minder tijd om je druk te maken en allerlei redenen verzinnen waarom je het niet zo kunnen. Je zit nu nog in de positieve flow van je motivatiebrief dus hou dat gevoel vast :slightly_smiling_face:

Succes!

2 likes

Ik heb volgende week een gesprek bij een superleuk bedrijf! :smiley:
had de sollicitatie eind mei verstuurd dus had er niets meer van verwacht, maar belde gister toch maar voor de zekerheid.
en ik heb morgen sollicitatie training dus kan mooi die training direct in de praktijk gooien :smiley:

5 likes

Mag ik hier ook praten over solliciteren naar stages? Ik moet er van mezelf vandaag 5 uitgooien. Heb een nieuw CV gemaakt maar was vergeten dat ik nog even geen foto heb maar op die plaats in m’n CV nu even een olifanten plaatje had gezet :sweat_smile: haha dus even vandaag dat nog aanpassen voordat ik dingen ga opsturen

2 likes

Okay verkeerd gedacht, ik ben gewoon door! :scream:

11 likes

Ik ben niet door naar de volgende ronde van een traineeship dat ik graag wilde. Ik kan mezelf helemaal niet presenteren en zeg nog net niet ‘neem me maar niet aan’. Soms geloof ik er niet meer in

Ik was geselecteerd uit 200 sollicitanten, dus misschien moet ik daar in ieder geval maar trots op zijn.

Trots op geselecteerd zijn sowieso! Wat vind je moeilijk in het goed presenteren van jezelf?

1 like

@Violet_Hill @Jeg Ik heb nog niets terug gehoord van een aantal sollicitaties en heb al een followup mailtje gestuurd
 Zo lastig want het zijn wel sollicitaties waar ik onwijs graag op gesprek wil komen, vandaar dat ik twijfel weer contact op te nemen. Wil ook niet zeurderig overkomen

Ik heb toch heel eigenwijs gebeld en ik mag nu maandag op gesprek komen :see_no_evil:

13 likes

Wat leuk @WODKA dan heeft assertief zijn toch z’n vruchten afgeworpen!

Ik heb enige tijd geleden een sollicitatie per post verstuurd (dat moest volgens de vacature). Deadline was 3 juni, maar ik heb er sinds dien niets meer van gehoord. Ook geen ontvangstbevestiging oid. Ik kan niet zomaar nabellen of mailen want het is een nogal dicht getimmerde organisatie dus contactgegevens etc zij niet zomaar te vinden. Weet echt neit zo goed wat ik hier nu mee moet


1 like

Ben aangenomen! Yesss :grin:

17 likes

Grrr ik ben een brief aan het schrijven waar ik heel tevreden over ben, ik wil alleen nog een paar zinnen typen over waarom ik graag bij die organisatie/in die functie wil werken, maar ik kom er gewoon niet op. Ik kom even niet verder als ‘het lijkt me heel leuk en ik wil heel graag’, maar dat vinden ze vast niet zo’n goede onderbouwing :sweat_smile:

Dankje! Ik heb nu:
toch maar even weggehaald ivm herkenbaarheid

Ik zal nog eens goed kijken naar de kernwaarden en missie/visie, misschien dat ik daar nog iets uit kan halen!

Ik ga morgen intern solliciteren en ik vind het zo raar? Degene bij wie ik op gesprek moet zit ik al bij in een werkgroep. Verder ben ik wel en niet zenuwachtig tegelijk.