Sollicitatietopic (Deel 1)

Juist kansen, open solliciteren zodat je laat zien dat je enthousiast bent en goed vooruit kunt kijken.

1 like

Is bij die manager bekend dat jouw collega gaat solliciteren? Je zou kunnen zeggen “ik ben wat voorbarig, maar ik heb het scenario uitgedacht dat als X functie vrij komt, ik daar voor zou willen sollicteren”. Ik denk dat het alleen maar ambitie laat zien wat je als manager moet koesteren, zeker als het binnen je eigen bedrijf blijft, dus ik denk niet dat je veel te verliezen hebt met hoe je het aanpakt.

Hebben jullie een beschrijving van jezelf op je cv?

Een profielschets bedoel je? Ja, sinds kort. Schijnt toch belangrijk te zijn (al vind ik het een beetje onzinnig eigenlijk…).

Ja, dat bedoel ik inderdaad. Ik zie het wel steeds vaker voorbij komen en ik denk dat ik het ook maar ga overnemen. Het voelt alleen zo opschepperig.

Zeg je iets over je kwaliteiten die bij de functie passen of hoe je als persoon bent?

1 like

Allebei! Zie hier wat uitleg erover:

https://cvster.nl/cv/persoonlijk-profiel-profielschets

2 likes

Ik zeg altijd wie ik ben als persoon, wat ik in een functie zoek en wat m’n toekomstdromen, -plannen zijn. Want dat staat namelijk niet in je CV. Alleen algemene gegevens, wat je gedaan hebt en wat je aan het doen bent. Dus ik vind het wel degelijk een toevoeging om te laten zien wie je écht bent.

2 likes

Nog steeds in afwachting van de uitslag van mijn sollicitatie voor een stage (uiterlijk volgende week vrijdag) en hoe langer het duurt… hoe minder vertrouwen ik er in krijg :cry:. Ook echt dat ik ga nadenken en denk van ‘waarom heb je dat gezegd?? :sleepy:’ Aan de andere kant is het wel een vertrouwensfunctie dus is het wel fijn als mensen eerlijk zijn… maar argh… ga alleen maar meer aan mezelf twijfelen! Meer mensen hier last van?

Ik zou deze week nieuws krijgen en heb ook nog niks gehoord (sollicitatie was dinsdag). Word ik ook onzeker van maar geen nieuws is goed nieuws :smile:?

met dank aan jullie tips heb ik vandaag mijn sollicitatie verstuurd! en blijkbaar ook onbewust die profielschets in mijn cv verwerkt :grin:
nu afwachten maar… vind het best wel spannend aangezien ik eigenlijk niet echt actief op zoek was naar een andere functie maar een combinatie van wat dingen die spelen op het werk + deze job die helemaal aan mijn eisen voldoet gaf toch de doorslag om het eens te proberen…

2 likes

Vanmiddag een kennismaking gehad met een recruiter voor een baan die perfect bij mij zou passen.
Ik weet niet voor welk bedrijf het is, dat hoor ik pas als ik door ga naar de voorstelronde bij het bedrijf zelf, maar ik denk dat ik vorig jaar zelf bij dat bedrijf heb gesolliciteerd (is een meubelwebwinkel, met echte winkel en interieuradviesservice)

En die soll was gewoon ronduit kut. Tijdens het gesprek gingen ze me allemaal vragen stellen over de merken die ze er verkopen (leer je vanzelf wel) en ze gaf als feedback dat ze mijn manier van werken ook raar vonden (als je iets niet weet, dan vraag ik dat, maar alleen als ik het echt niet zelf kan vinden…)
maar goed, uiteindelijk bij de telefonische afwijzing heb ik ze maar weggedrukt. was er zoooo klaar mee!

heel verhaal, nu maar hopen dat het toch een ander bedrijf is! :crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers:

1 like

Ik had van de week een CV + motivatie workshop via mn huidige werkgever (ik moet andere baan ivm verdwijnen locatie) en daar werd er ook op gehamerd om dat in je CV te zetten.
Het maakt een CV natuurlijk wat persoonlijker en je kan deze tekst natuurlijk per sollicitatie aanpassen :blush:

1 like

Ik heb al aardig wat geoefend met assesments de afgelopen dagen en dat gaat best prima, steeds beter zelfs, maar ik vind het zo spannend om nu voor het echie te gaan :upside_down_face: ik kan de echte online doen, maar wil hem zo goed mogelijk maken want dit bedrijf lijkt me wel echt gaaaaf, ben alleen bang dat ik hem toch niet goed genoeg maak

Ik moest dit ook paar weken geleden. Ik heb ook een weekje ofzo elke dag geoefend en de test daarna op een rustig moment ingepland op het begin van de dag. Ik was ook mega zenuwachtig, helemaal buikpijn ervan maar wel gehaald. Dus gewoon proberen! Ik vond het ook heel kut dat je maar 1 moment hebt om je te bewijzen.

1 like

Ik heb het gedaan, en twee onderdelen gingen heel goed, alleen 1 onderdeel ging super slecht dus ik denk dat dit hem niet gaat worden :upside_down_face: maargoooed, weer een ervaring rijker

Aaah jammer, maar wie weet. Ik dacht vorig jaar ook zeker te weten dat ik het niet had gehaald. En anders inderdaad een ervaring rijker en vooral niet te veel aantrekken van het niet halen.

Nog niks gehoord… :frowning_face:

Ik heb gesolliciteerd op een soort opleiding van een aantal weken bij een instituut wat erg goed bekend staat in mijn werkveld. Er is ook een (of misschien enkele, maar in ieder geval niet veel) beurs/beurzen beschikbaar. Vandaag kreeg ik bericht dat ze me graag willen uitnodigen voor een gesprek, maar ik ben nu al zenuwachtig omdat ik niet weet wat ik moet verwachten. Heeft iemand wel eens zoiets gedaan, een interview voor een opleiding en beurs dus?
Ik heb voor mijn bachelor wel een interview gehad maar dat was zo chill dat ik me niet kan voorstellen dat dat nog een keer gebeurt. Voor een beurs die ik eerder heb gehad hoefde ik helemaal geen interview te doen.

Zo vervelend is dat! :frowning: Maandag/dinsdag zelf even bellen?

1 like

Ga ik maandag doen, ja! Vraag me steeds af waarom ze dat zeggen en vervolgens niks meer laten horen…