Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik ben echt al maanden aan het solliciteren en ik ben inmiddels al zo vaak afgewezen of zelfs compleet genegeerd dat ik de moed echt aan het verliezen ben. Ondertussen hoppen mensen in mijn omgeving van de ene naar de andere baan lijkt het

2 likes

Is het een branche waar de banen sowieso niet voor het oprapen liggen?

Voor de ene ben ik heet net niet geworden. Twijfelde zelf ook wel maar alsnog, wel jammer.
Heb er nog 1 lopen over 2 weken, hopelijk is dat wat. Twijfel nu om nog meer te gaan reageren of niet. Ik vind het best intensief naast mijn werk en moet steeds vrij nemen.

Ik denk erover om intern te solliciteren maar vraag me af wat de etiquette is als het gaat om informeren van je leidinggevende. Het is binnen hetzelfde team maar het team heeft twee teamleiders die verdeeld zijn over de functies. Deze functie zou dus bij de andere teamleider zijn. Ik weet nu niet zo goed of ik de mijne moet informeren wanneer ik solliciteer. Wat zouden jullie doen?

1 like

Ja onze leidinggevenden staan dicht op de werknemers en het is allemaal heel informeel. Daarnaast hebben zij onderling ook regelmatig contact. Zo’n ongemakkelijke situatie als jij nu voorstelt zou ik inderdaad wel willen voorkomen. In dat geval klinkt wel vertellen als een goede optie.

Misschien kan je je leidinggevende nog om tips vragen. Zo van, ik ga op vacature x reageren, heb je misschien nog wat tips voor mij?

Mensen worden vaak blij als je ze om input vraagt.

3 likes

Vandaag gesprek gehad en kreeg vanmiddag al bericht dat ik ben aangenomen, zo leuk! Nu alleen nog arbeidsvoorwaarden gesprek maat verwacht dat dat wel goed gaat komen.

Ohja en nog opvang regelen voor mijn zoontje aahrrgh!

17 likes

Is het raar om een aanbevelingsbrief te laten schrijven door iemand die al weg is bij het bedrijf waar we collega’s waren?

Het voelt een beetje gek, maar ik wil niet dat ze op werk weten dat ik weg wil😅

Nee kan prima denk ik, als die persoon genoeg kan zeggen over jouw kwaliteit van werk, samenwerken, motivatie, etc
 :slightly_smiling_face:

1 like

Voegen jullie weleens een aanbevelingsbrief toe zonder dat er om wordt gevraagd? Heb echt de tofste baan ooit op het oog en een aanbeveling kan misschien helpen maar ze vragen er niet direct om.

Ik ben aan het afstuderen en aan het zoeken naar een baan. Ik vind het super lastig om een leuke startfunctie te vinden, alles wat ik tof vind vragen ze jaren ervaring.
Nu kwam ik een functie tegen die mij erg leuk lijkt, maar het is een hbo-functie en ik heb een wo-master. Nou hoeft dat niks uit te maken, maar ik ben bang dat het toch in de praktijk niet uitdagend genoeg is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Is het een organisatie met doorgroeimogelijkheden? Want dan zou ik solliciteren. Aan het begin van een functie is alles nieuw en heb je denk ik sowieso wel uitdaging. Het is dan alleen geen functie waar je jaren moet blijven hangen. Zelf heb ik nu een premaster gehaald (dus eigenlijk wo bachelor niveau) en doe ik een functie op hbo niveau. Ze zeiden met het gesprek wel dat ik dit max 1 jaar moet doen en dan door moet groeien, wat ook kan gelukkig. Bij ons zie je dat heel veel trouwens. Deze functie wordt gedaan door vrijwel allemaal masterstudenten of afgestudeerde wo’ers en die doen dan een tijdje deze functie en stromen daarna door

Ja dit klinkt best wel zoals ik het ook zie! Ik heb nu zoveel moeite een leuke functie te vinden om echt in te starten en als ik eenmaal wat ervaring heb is het voor mijn gevoel makkelijker om iets te vinden. Dan zou ik dit gewoon voor een jaar doen bijvoorbeeld. En doorgroeimogelijkheden intern is inderdaad ook een goede om eens achteraan te gaan

2 likes

Sorry voor dubbel post, maar als ik edit krijg je geen melding meer.
Ik ben benieuwd of eventuele latere werkgevers het bij een wo-vacature een probleem zouden kunnen vinden dat je werkt in een hbo-functie?

1 like

Ik heb geen idee, maar ik ben sowieso van plan bij mijn huidige werkgever te blijven als ik klaar ben met mijn master, als zij mij dan ook willen houden haha. Ik heb natuurlijk wel de hbo - premaster - master weg gevolgd en ik werk nu dus tijdens de master op hbo niveau en kan me niet voorstellen dat dat raar zou worden gevonden, want heb mijn master nog niet binnen. Stel dat ik na mijn master niet gelijk door kan stromen naar een wo functie, dan vind ik het zelf echt niet erg om nog even in mijn huidige functie te blijven. En de uiteindelijke functie die ik wil, daarvoor moet je na afstuderen 2 jaar ervaring hebben, dus ik kan bijvoorbeeld nog 2 jaar in mijn huidige functie blijven of 2 jaar in een andere wo functie binnen de organisatie voordat ik kan doen wat ik uiteindelijk wil. Stel dat ik me bedenk en ergens anders wil werken en ze vinden het raar dat ik na afstuderen 2 jaar mijn huidige hbo functie heb uitgeoefend, dan zou ik zelf gewoon aangeven dat dit juist de ideale functie is voor die uiteindelijke functie die ik op het oog heb. Oke lekker vaag verhaal, hoop dat het te volgen is haha. Maar mijn functie is ook onder afgestudeerde wo’ers heel populair omdat veel mensen met deze functie een bepaalde wo functie op het oog hebben waarnaar je vanuit deze hbo functie goed kan doorstromen en dat gebeurt in de praktijk ook vaak. Ik vind het zelf dus een logische keuze om als wo’er dit te doen en denk dat dat ook goed valt uit te leggen bij een andere werkgever. Dat kan in jouw situatie ook gewoon. Als jij aangeeft dat het als startersfunctie leerzaam genoeg was en het je juist kansen biedt, dan zou in het stom vinden als een andere werkgever daar raar over doet

1 like

Ik zou gewoon solliciteren en in het gesprek goed uitvragen wat de werkzaamheden zijn om een afweging te maken of dit uitdagend genoeg is. Is het een functie waarvan algemeen bekend is dat het hbo niveau is? Ik zou me nog niet zo druk maken om wat werkgevers er mogelijk vervolgens van zouden kunnen denken
 ik denk dat daar echt niet zo moeilijk over gedaan wordt.

1 like

Ahh ik heb een vacature gezien bij een leuk bedrijf (althans, ik hoor dat het een leuk bedrijf is). Staat een nummer bij en ik ga nĂș bellen!

5 likes

Wat frustrerend lijkt me dat. Op wat voor functies solliciteer je en wat is de reden dat je wordt afgewezen? Of is er geen specifieke reden en heb je gewoonweg te veel concurrenten?

Zou het helpen om eens iemand naar je brief te laten kijken, of in een andere vijver te vissen?

Mooie woorden en echt helemaal waar!!
Ik beeld me tijdens sollicitatiegesprekken altijd in dat ik tegen vriendinnen praat en dan net een tandje formeler qua taalgebruik haha (verwijzingen naar memes en gifs laat ik maar achterwege :stuck_out_tongue_winking_eye: ) dan merk ik dat ik het meest tot m’n recht kom. Ik weet nog niet hoe dit heeft uitgepakt want ik ben nog aan het wachten op de uitslag van een sollicitatieprocedure, maar ik voel me er in ieder geval goed bij.

2 likes

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek bij een leuk bedrijf, alleen dat bedrijf is dus gevestigd op een plaats waar je alleen met de auto kan komen. Ik ben daar nog nooit geweest en heb enorme rij/faalangst dus ik maak me daar nu echt druk om :sweat_smile: