@Nefertiti Ik sluit me aan bij @Guchi Ik denk dat eerlijkheid meestal loont. En bij bedrijven waar ze dat niet waarderen, maar waar ze liever willen dat je nep-enthousiast zou gaan doen (die zijn er ook vast) zou je dan toch niet op je plek zitten.
Ik heb tijdens mijn sollicitatiegesprek 2 jaar geleden iets aangedikt (want ik was heel blij dat ik tenminste ergens op gesprek mocht komen) en ik heb daar nu nog steeds last van, omdat ik dus steeds die taak krijg waarvan ik toen zei dat ik er goed in was. Ik heb hier wel van geleerd dat je beter maar gewoon helemaal eerlijk kan zijn
Ik heb jullie advies nodig!
Ik heb een hele leuke baan, maar moet hier over 2 jaar definitief weg en weet ook waar ik tegen die tijd heel graag zou willen werken. Nu heb ik een contract voor 0.6 en dat is voor dit jaar uitgebreid naar 1.0fte, maar ik hoor in juni/juli pas of dat na de zomer doorgezet wordt.
Nu staat er een vacature online voor mijn âdroombaanâ, waar ik 2 jaar geleden toen ik bezig was met afstuderen ook op heb gereageerd. Ik was toen op meerdere vlakken een geschikte kandidaat (ik liep mijn afstudeerstage bij die organisatie en wist al dat ik daar 2 dagen mocht blijven, daarnaast was mijn eerste referent een oud-manager van die afdeling en had ze daar nog zeer nauwe banden en mijn tweede referent was degene wiens baan vrij zou komen. Verder voldeed ik aan de eisen, behalve dat ik zeer weinig ervaring had met x en 0 met y). Ik kreeg toen 2 maanden na de sluiting zoân automatisch gegenereerde mail met een afwijzing en dat heeft me behoorlijk geraakt, omdat mijn refererenten beiden hadden verwacht dat ik minimaal op gesprek had mogen komen. En nu had niet eens iemand de moeite genomen om me zelf te bellen of persoonlijk een afwijzingsmail te typen.
Mijn idee was eigenlijk om over 2 jaar, als ik bij mijn huidige baan weg moet, daar weer te solliciteren. Ze zoeken mensen die ervaring hebben bij x en bij voorkeur ook bij y. Nu heb ik inmiddels 2 jaar ervaring bij y, maar mijn ervaring bij x is nog steeds minimaal. Nu zeggen mensen om me heen dat ik gewoon nu al moet solliciteren, maar a) ik zit echt op mijn plek nu en wil graag mijn contract afmaken en b) ik ben bang dat ik weer niet uitgenodigd wordt en dat ik dan over 2 jaar daar echt niet nog voor een 3e keer kan solliciteren, omdat ik dan voor lul sta.
Daarnaast is het een baan voor 0.6-0.8 fte en ik zou eigenlijk minimaal 0.9 willen om goed rond te kunnen komen. En tegelijkertijd weet ik dus niet of ik na de zomer bij mijn eigen werk meer dan 0.6 kan houden. Irritant.
Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie doen? Wel of niet solliciteren?