Sollicitatietopic (Deel 1)

Ja het ging zo snel allemaal maar voelt ook zo goed! Had echt een slechte nacht maar was de hele dag hyper van de adrenaline. Uiteindelijk was er eigenlijk geen ruimte voor de onderhandeling, maar heb er voor de moeite 50 eu bijgekregen :joy:

9 likes

Yayy! En 50 euro is iets, toch? Vet knap dat je Ć¼berhaupt wilde/durfde onderhandelen!

4 likes

Dinsdag een sollicitatie voor fractiesecretaris bij een politieke partij (bijbaan). Ik wil het zo graag! Weet helemaal niet hoe ik me moet voorbereiden. Erg spannend

7 likes

Spannend!! Bij mij hielp het heel erg om te Googlen op standaardvragen die het meest worden gebruikt en die voor te bereiden. En het is het beste als je alles kan uitleggen op je CV. Waarom ben je daar goed in? Heb je een praktijkvoorbeeld? Zeker ook je goede en slechte eigenschappen!

Edit: omdat het een politieke partij is is het denk ik leuk om te discussiƫren waarom de partij past en welke visies je deelt. En vooral ook wat je anders zou willen zien!

1 like

Hoi! Nieuw in dit topic, dus misschien is het al 100x gevraagd, maar aan wie richten jullie je brief als er een contactpersoon van HR bij vermeld staat Ć©n een contactpersoon waarbij je terecht kunt voor inhoudelijke vragen?

Ik doe dan altijd zonder naam dus gewoon ā€˜beste heer/mevrouw,ā€™

Ik vind het dan persoonlijk lijken alsof je niet verder hebt gekekenā€¦ Zou het misschien naar allebei richten, of even bellen en vragen naar wie je het kan richten. En als laatste optie zou ik gewoon een naam kiezen.

1 like

Sturen tav de recruiter/HR-persoon. Die maakt een eerste selectie op brief/cv, al dan niet in afstemming met de hiring manager (de persoon bij wie je terecht kan met inhoudelijke vragen). Maar je brief moet in eerste instantie terechtkomen op het bureau van recruiter/HR :slight_smile:

1 like

Ik zou aan beide richten;
Beste Piet, Beste Anja
Geachte heer Jansen, Geachte mevrouw Klaasen

Afhankelijk van het type bedrijf.

Ik zou alleen bellen als je er verder ook een inhoudelijke vraag bij hebt. :slight_smile:

1 like

@S.onrisa Ik richt het aan de HR-persoon (of aan degene wiens naam in het e-mailadres staat waar je naar moet mailen).

Ik kreeg gisteren twee afwijzingen binnen, mƔƔr ik heb de komende twee weken ook drie gesprekken op de planning staan. Twee banen lijken me echt leuk. De derde baan lijkt me op zich ook leuk, maar doordat ik het gevoel heb dat ik daar minder kans maak/minder bij pas, vind ik het iets moeilijker om mijn motivatie daarvoor bij elkaar te rapen.

1 like

Dankjewel allemaal! En veel succes met je gesprekken de komende weken!

1 like

Volgende week maandag mag ik op 2e gesprek komen. Moet van tevoren wel een capaciteiten en persoonlijkheidtest maken online. Hoop dat dit hem wordt want die smoesjes verzinnen om vrij te vragen vind ik het vreselijkste :joy:

Hoe doe je dat met drie gesprekken tegelijk? Stel dat er een jou aan wil nemen en de volgende dag een ander, stel je tekent ergens een contract en een week later word je ergens anders aangenomen?

Ik zit ook met twee/drie gesprekken en ben echt bang voor zoā€™n scenarioā€¦
Voelt zo vervelend om ergens een contact te tekenen, een week later op een leukere plek aangenomen te worden en je dus in je proefperiode gaat stoppen dan of?? Any tips voor mij?

Je kunt toch tegen de eerste zeggen dat je het contract thuis rustig wil doornemen? Mocht je dan alsnog voor een ander kiezen dan kun je dat daarna gewoon zeggen.
Of je zegt meteen dat je meerdere dingen hebt lopen, beetje afhankelijk van het gesprek.

Ik zou sowieso niks tekenen zolang je nog een ander gesprek hebt lopen. Als een bedrijf eist dat je meteen aan tafel tekent zouden mijn alarmbellen sowieso afgaan.

1 like

Van dat idee krijg ik inderdaad soms een beetje stress, maar rationeel gezien denk ik dat de kans klein is dat ik op meerdere plekken tegelijk aan word genomen - ik solliciteer in een populaire branche. Ik probeer er dus niet te veel over na te denken dat dat kan gebeuren.

Mocht het wel gebeuren, is het eigenlijk een luxeprobleem. Wat @Flamoes zegt, vind ik dan een goede. Je kunt er gewoon open over zijn en eerlijk zeggen dat je nog iets hebt lopen. Maar ik kan me wel voorstellen dat als bedrijf X je wil aannemen, ze geen zin hebben om 3 weken te wachten wat er uit je sollicitatie bij bedrijf Y komt.

Ik reageer alleen op banen die me leuk lijken, dus met al die banen zou ik blij zijn. Alleen als je toch vlak nadat je aangenomen bent een ā€˜beterā€™ of leuker aanbod krijgt, lijkt me dat wel lastig. Ik ga er vanuit dat de kans daarop heel klein is (voor mijn eigen gemoedsrust :sweat_smile:).

1 like

Oh maar het zijn ook banen die mij leuk lijken ofcourse. Maar indd, misschien een beter aanbod bijvoorbeeld. En 1 springt er echt wel voor mij uit maar die laten uiterlijk maandag pas wat horenā€¦

Tot maandag moet je wel kunnen rekken bij een ander bedrijf toch? :smile: Spannend! Veel succes. Laat je weten hoe het uiteindelijk is afgelopen?

2 likes

Een week is helemaal niet zo gek hoor. Ik heb aan de andere kant gezeten en vaker gehad dat mensen zeggen ā€œIk ben dankbaar voor het aanbod maar Ik heb nog andere dingen lopen en wil die ook graag afwachtenā€. Dat is prima, zo werkt de wereld nou eenmaal en daarmee dus helemaal niet gek. Zou gewoon eerlijk zijn dus!

2 likes

Ik ben helaas niet uitgenodigd op sollicitatiegesprek voor mijn droombaan terwijl ik echt zo gemotiveerd was/ben. Balen :pensive: het is zo lastig om iets te vinden als je nog geen jaren ervaring hebt

2 likes

Ik heb gisteren een heel leuk gesprek gehad en had er een goed gevoel over. Vijf minuten geleden een mail gekregen dat ze niet met mij door willen gaan en zit echt te janken achter mijn laptop nu. Ik vind het even zo stom.
En ik vind het dan ook weer stom dat ik nu moet huilen. Shit, ik vind dit hele sollicitatie gebeuren zo stressvol en ronduit kut.

1 like