Sollicitatietopic #2

Nee, nooit in de brief zetten. Je hoeft in je brief toch ook niet te zetten hoeveel opzegtermijn je bij je vorige baan hebt ofzo of wanneer je op vakantie bent en niet kan beginnen etc. Bovendien is het niet alsof je een halfjaar na de startdatum pas kan beginnen ofzo, je kan gewoon op de startdatum beginnen. Geen problemen maken waar ze niet zijn!

6 likes

Nou ik heb inmiddels een gesprek gehad voor een functie waar een recruiter mij voor benaderd had. Leuk bedrijf maar functie is zelfde als wat ik nu doe dus geen uitdaging. Wel vroegen ze of ik open stond voor een andere functie mocht dat vrijkomen, maar ja gezegd want bedrijf is echt wel leuk!

Daarnaast ook 2 gesprekken staan komende weken voor hele leuke functies waarvan 1 echt mijn ding is en dicht komt in de buurt van mijn droombaan. Volgende week mag ik daar al op gesprek komen! Merk dat als het iets is wat ik echt leuk vind, ik mega zenuwachtig wordt. Terwijl het gesprek die ik onlangs gehad heb mega chill was en ze zelfs aangeven dat ze het positief ervaren hebben omdat ik echt mijzelf was en niet zenuwachtig was, blijkbaar.
Nu dezelfde instelling proberen aan te houden voor het gesprek van mijn droombaan :see_no_evil:

3 likes

Ja hebt dat ook onlangs ervaren. Voor een baan dat niet echt mijn droombaan was gewoon supergoed gesprek gehad, niet zenuwachtig. En dan had ik een sollicitatie voor een functie die ik heel graag wil en was ik heel erg zenuwachtig en was het het dan ook iets minder goed gegaan. Dusja herkenbaar!
Veel succes

1 like

Er is een vacature bij het Pieter Baan Centrum zag ik op LinkedIn voorbij komen, elke keer als ik dat zie heb ik de neiging om er te solliciteren en te stoppen met mijn studie. Lijkt me echt zó’n interessante en leerzame baan.

Ik had hier ook last van, maar vond op internet een tip die voor mij heel goed werkte: doe net alsof degene waar je een gesprek mee hebt iemand is die je ontzettend graag wil ontmoeten en waar je graag meer van wil weten (bijv. een bekend persoon of iemand anders waar je geĂŻnteresseerd in bent). Ik vond het veel spanning wegnemen, en had het idee dat mijn lichaamshouding ook veel beter was.

Ik had vrijdag een sollicitatiegesprek dat heel goed ging. Ben net langsgeweest op kantoor voor lunch en een beetje het team leren kennen, en het was zo leuk! Ze gaan me een voorstel sturen, en als dat een beetje richting mijn wensen gaat (heb iets hoger ingezet dan ik wil bij mijn salariswensen), dan heb ik binnenkort een nieuwe baan :partying_face:

11 likes

Doen! Misschien niet gelijk stoppen met je studie, maar wel kijken wat een sollicitatie je brengt als je zo enthousiast ervan wordt? Wellicht kan je het op de een of andere manier combineren, of kan je in dienst treden als je studie klaar is. Ik ben ook tijdens mijn studie bij mijn destijds droom werkgever gestart, kreeg een vrije dag per week om af te ronden en had zo Na een half jaar keihard werken een diploma Ă©n toffe baan.

Ik wil reageren op een vacature, maar nu moet ik bij dit veld een motivatie invullen, en ook een sollicitatiebrief? In je sollicitatiebrief beschrijf je toch je motivatie? Of hoe pak ik dit het best aan?

2 likes

Mijn studie is echt een voltijd master met verplichte leadagen en de vacature is ook niet parttime ofzo dus zie geen manier waarop dat mogelijk is helaas :pensive:

Als je je motivatie kort en bondig op kunt schrijven (is sowieso goed) zou ik het copy pasten. Misschien komt dit bij verschillende personen terecht (formulier bij HR en de brief bij de afdeling zelf?), dan zou het raar zijn als de motivatie niet overeenkomt denk ik.

Even terzijde, ik vind dit soort formulieren altijd irritant en sowieso vind ik het wel veelgevraagd van sollicitanten als je dit moet invullen en een brief.

1 like

In m’n sollicitatie voor leerling operatie assistent wil ik een soort grappig linkje met borduren maken. Borduren is m’n hobby en onderdeel van je werk als operatie assistent is o.a. wond dichtmaken/hechten.
M’n vriend vind dat ik het niet moet doen.

  • Wel doen
  • Niet doen
  • Anders

0 stemmers

Ik denk dan valt m’n brief misschien wat meer op, maar misschien kunnen ze het niet waarderen.

Als het niet te vergezocht/geforceerd is lijkt het me wel een originele manier om te zorgen dat ze je zich herinneren. Maar bij twijfel zou ik zeggen niet doen - eventueel kan je als je op gesprek mag komen nog wel een verwijzing doen, als je voelt dat je gesprekspartner(s) het zou kunnen waarderen.

2 likes

Ja ik wil iets zeggen in de trant van: in m’n vrije tijd borduur ik, zou m’n naald en draad graag ook in een andere setting gebruiken.
Maarja of het te geforceerd is, weet niet. Twijfel wel dus misschien maar beter weglaten dan.

4 likes

Ik weet niet of je in je cv een “profiel” stukje hebt bovenaan? Want dan zou ik dat als laatste zin daar neerzetten! Ik zet daar ook altijd mijn hobby’s neer namelijk.

Haha ik zou dat juist heel leuk vinden als ik zo’n brief zou krijgen!

Ik ken alleen deze sector niet zo goed dus weet niet zo goed hoe het daarin zou vallen, maar over het algemeen ben ik altijd wel voor humor en andere leuke persoonlijke touches in plaats van zo’n droge standaardbrief.

7 likes

Als ze dat niet grappig vinden hebben ze geen humor en bij een werkgever zonder humor moet je niet willen werken!!

5 likes

Ja heb wel hobby’s op m’n cv, maar vond het leuk om de link te leghen in de brief, om er zo meer uit te springen. Ik ga dr nog eens over nadenken.

@Lemongrab het is een ziekenhuis, zorgsector. Geen idee of ze het daar kunnen waarderen. Ligt misschien ook heel erg aan degene die de brieven leest of selecteert.

Ik denk ook dat het wel sterke punten weergeeft voor die functie: nauwkeurig werken en handvaardigheid.

5 likes

Nee snap ik, ik zou dan gewoon even verschillende in plekken in je brief proberen!

1 like

Ah ik heb er niet genoeg verstand van maar ik vind het juist heel leuk klinken eigenlijk, origineel en oprecht, en als je soms hoort wat voor ‘n uitgebreide videopresentaties mensen ongevraagd maken lijkt me dit ook best kunnen.

1 like