Wat mij ook heeft geholpen is naast de inhoudelijke argumenten na te denken over de opbouw en de formulering. Ik ben bv iemand die geneigd is vragen/wensen te formuleren als: goh ja ik zat mogelijk te denken aan schaal x want (insert een monoloog van 3 minuten met 12 argumenten waarom ik het echt wel verdien) maar goed tja ik weet natuurlijk niet waar jullie aan zaten te denken.
En toen heb ik mezelf echt gedwongen om gewoon heel direct mijn voorwaarden kenbaar te maken. Dus zoiets als: ik zou gezien mijn eerdere salaris en eerdere ervaring met x graag starten in schaal x. En dan stil te zijn (hier wordt het meestal akward maar zet door haha) en te wachten tot zij reageren en vragen gaan stellen of een tegenbod doen.
Natuurlijk had ik allemaal argumenten voorbereid maar ik heb gemerkt dat het beter werkt als je de bal bij hun legt en ze niet te veel overspoelt met argumenten. Want meestal doen ze dan als reactie op jouw wens een tegenbod of gaan ze zeggen goh nou ja dat is wel hoog hoor. Maar dan bleef ik als reactie daarop in ieder geval nog 1 ‘ronde’ bij mijn eigen eis en gaf ik dan daarbij 1 of 2 echt sterke inhoudelijke argumenten (niet te veel want dan geef je ze meer munitie om tegenargumenten te geven).
Haha sorry heel strategisch plan maar ik heb gemerkt dat dat voor mezelf helpt om je niet onder de tafel te laten lullen en ook niet te snel toe te geven.