Sollicitatietopic #2

Wat mij ook heeft geholpen is naast de inhoudelijke argumenten na te denken over de opbouw en de formulering. Ik ben bv iemand die geneigd is vragen/wensen te formuleren als: goh ja ik zat mogelijk te denken aan schaal x want (insert een monoloog van 3 minuten met 12 argumenten waarom ik het echt wel verdien) maar goed tja ik weet natuurlijk niet waar jullie aan zaten te denken.

En toen heb ik mezelf echt gedwongen om gewoon heel direct mijn voorwaarden kenbaar te maken. Dus zoiets als: ik zou gezien mijn eerdere salaris en eerdere ervaring met x graag starten in schaal x. En dan stil te zijn (hier wordt het meestal akward maar zet door haha) en te wachten tot zij reageren en vragen gaan stellen of een tegenbod doen.

Natuurlijk had ik allemaal argumenten voorbereid maar ik heb gemerkt dat het beter werkt als je de bal bij hun legt en ze niet te veel overspoelt met argumenten. Want meestal doen ze dan als reactie op jouw wens een tegenbod of gaan ze zeggen goh nou ja dat is wel hoog hoor. Maar dan bleef ik als reactie daarop in ieder geval nog 1 ‘ronde’ bij mijn eigen eis en gaf ik dan daarbij 1 of 2 echt sterke inhoudelijke argumenten (niet te veel want dan geef je ze meer munitie om tegenargumenten te geven).

Haha sorry heel strategisch plan maar ik heb gemerkt dat dat voor mezelf helpt om je niet onder de tafel te laten lullen en ook niet te snel toe te geven.

13 likes

Ik heb, na een paar dagen beroerd te voelen over mijn mislukte sollicitatie, eindelijk weer achter de pc gezeten en gesolliciteerd. Maar, weliswaar op 5 vacatures. Ik heb nog nooit zoveel sollicitaties in een korte tijd verstuurd en denk nu; is dit niet te overdreven?

3 ervan zijn wel echt vacatures waar ik interesse in heb(soortgelijke functies maar diverse bedrijven) 2 zijn vacatures die aansluiten op mijn huidige werkervaring maar dan net een stap verder. Waarvan overigens 1 door een recruiter komt die mij benaderd heeft… ben er weer ingetrapt haha.

Ik twijfel nu toch wel of ik niet onbewust desperate begin te worden :see_no_evil:

Waarom is dat overdreven? Een werkgever nodigt meestal ook meer dan 5 sollicitanten uit, jij mag net zo goed je kansen spreiden toch. Hopelijk zit er wat leuks tussen!

7 likes

Ah goed punt! Zo had ik er nooit over nagedacht, dankjewel!

Zit er 1 tussen waar ik echt enthousiast over ben, lijkt op de functie (de droombaan) waar ik laatst helaas voor afgewezen ben, maar schat hier de kansen iets hoger in want ze zijn op zoek naar 2/3 nieuwe collega’s! Dus hopelijk wordt het wat!

2 likes

Ik had heel verhaal getypt maar lang verhaal kort. Even hard to get spelen en zeggen dat je erover na moet denken kan ook werken.
Zo ben ik 3 schalen omhoog gegaan. Maar anders had ik het ook niet gedaan.

Ik heb wel luxe positie vanuit werk waar ik nog wel oke zat te solliciteren en tekort aan mensen zoals mij.

1 like

Hoeveel dagen/weken laten jullie tussen het gesprek en het informeren of ze al iets weten i.v.m. een eventueel aanbod? Ik had vorige week donderdag een assessment, is het te vroeg om feedback te vragen?
Ik ga ervan uit dat nog anderen ook de testen moesten doen, maar op het assessmentcenter hadden ze aangegeven dat ik snel iets kon horen van de selectieverantwoordelijke.
Ik zou nu al bellen, maar mijn vriend zei dat ik ze toch wel een weekje minstens de tijd moet geven.
Pfff ik wil die job zo graag!

Ik zou nog even wachten met informeren.
Vanuit mijn eigen ervaring: ik had op donderdag een assessment bij het assessment center, de verantwoordelijke daar zei me dat ze mijn resultaten die week zouden proberen verwerken/rapport schrijven, en dan zorgen dat het bedrijf de gegevens ten laatste maandag kreeg. Als het bij jou ook ongeveer die tijdlijn volgt, heeft het bedrijf dus nog maar 2 dagen (of misschien zelfs minder) gehad om je resultaten te bekijken/bespreken. Tel daar nog bij op dat er waarschijnlijk ook andere kandidaten zijn.
Lang verhaal kort, ik zou vrijdag even informeren denk ik.

1 like

Bedankt voor je reactie. Ik zal dan nog even wachten, ik moet ze inderdaad de tijd geven om alles te bespreken.
Ik ben misschien te ongeduldig, de verantwoordelijke bij het assessmentcenter had mij gezegd dat ze de dag zelf nog alle feedback ging overmaken naar het bedrijf. Daarmee dat ik er van uit ga dat ze eind vorige week al alles ontvangen hebben. Ik geef ze nog wat tijd :smiley:

Ik mag op gesprek komen! Mijn brief was ook wel echt :fire::fire::fire:

Ik had in het recruitmentsysteem wel maar twee tijdstippen, waarvan de een al gekozen was. Zouden er maar twee gesprekken zijn? De vorige keer dat ik intern solliciteerde zag ik 10 tijdstippen.

11 likes

Ik heb half juli ergens vlak voor de deadline gesolliciteerd. Vervolgens kreeg ik een e-mail dat de deadline ivm de zomervakantie opgeschort werd en dat ik begin september nader geïnformeerd zou worden. Is het te vroeg om daar al achteraan te gaan? :sweat:

Nee hoor, zou gewoon ff bellen. Ben je gelijk ook in hun gedachten.

2 likes

Aah ik had vandaag een sollicitatie bij een uitzendbureau voor flexwerk in de ggz, als bijbaantje naast mijn studie, en het was zó’n ontzettend fijn en warm gesprek. Voelde me helemaal thuis. Ook direct aangenomen na dat gesprek. Interessante en uitdagende instellingen waar ze mee samenwerken ook, ben echt benieuwd.

9 likes

We zijn bijna een maand verder en nog steeds niets gehoord over mijn sollicitatie. Vacature staat ook nog open. Blijkbaar hebben ze geen haast. Ik zag dat de persoon die in de vacature genoemd werd ook met vakantie is, maar ga hem toch mailen, want het duurt me te lang.

1 like

Ik wil solliciteren voor de opleiding van operatieassistent. De opleiding start 1 maart 2022. Ik ben momenteel zwanger en half december uitgerekend. 9 maart zou m’n zwangerschapsverlof bij m’n huidige werkgever aflopen. Ik vind het zelf geen probleem om iets eerder te starten.
Zouden jullie de zwangerschap vermelden bij de sollicitatie? Als ik op gesprek mag is het sowieso zichtbaar maar ik twijfel of ik het al in de motivatiebrief moet zetten.

1 like

Net een heel fijn derde gesprek gehad en mag door naar het arbeidsvoorwaardengesprek :smiley:

12 likes

Ik zou het denk ik niet doen, eigenlijk is het namelijk niet zo relevant toch? Want ze mogen dat helemaal niet meenemen in hun keuze, dus dan is het ook makkelijker als ze het gewoon niet weten.
Zeker als het zichtbaar is zou ik het bij een gesprek wel meteen benoemen (daar kun je niet echt onderuit denk ik) maar dat zie je dan wel weer. Dan heb je de eerste horde al genomen.

Edit: ik heb trouwens een vriendin die het expres wel benoemd heeft, maar dat was in een heel politiek correct land (scandinavië) waar ze nadrukkelijk niet mogen afwijzen hierop en zij vermoedde dat het haar kansen juist zou vergroten, omdat ze in geen geval de schijn zouden willen wekken dat ze discrimineerden. Ze was sowieso ook erg geschikt hoor, en ze heeft de baan inderdaad gekregen toen.

4 likes

Ik zou het niet in de motivatiebrief zetten. Jouw zwangerschap heeft niets te maken met jouw motivatie voor de functie / heeft geen invloed op het uitvoeren van de functie toch? Vooral aangezien je zelf al aangeeft gewoon tijdens de startdatum te kunnen beginnen!

3 likes

Ah superfijn! Hopelijk komen jullie er samen aan uit tijdens het laatste gesprek! Om wat voor baan gaat het?

1 like

Jaa, ik ga mij nog wel even wat verdiepen hoe ik zo’n gesprek het beste kan aanpakken. Ik wil wel wat meer verdienen namelijk :grin: Het is een hele kleine sector, dus voor mijn anonimiteit zeg ik het liever niet op een openbare forum. Ik krijg iig nu meer een adviserende rol, dus meer klantencontact.

1 like

Begrijpelijk. Alvast veel succes!

1 like