Sollicitatietopic #2

Ik vind dit echt zo’n goeie instelling om een sollicitatie in te gaan! Hopelijk kan je dit zo meenemen mocht je uitgenodigd worden voor een gesprek.

3 likes

Ja, normaal gesproken reageer ik ook wel eens op vacatures waar dingen in staan die ik niet kan. Alleen nu voldoe ik aan alle punten, dus zou erg raar zijn als ik niet op gesprek zou mogen komen. Heb er wel een goed gevoel bij (mijn brief, cv en de vacaturetekst).

1 like

Nu al een jaar aan het solliciteren (naast m’n huidige baan) en ben er zo klaar mee. Er gaat zoveel tijd in zitten in alle voorbereidingen en soms wel maanden overheen om dan uiteindelijk toch een nee te horen te krijgen.

Een paar maanden geleden voor m’ndroombaan en daar werd ik 2e. Enorm gejankt. Nu weer een baan waar ik heel veel zin in zou hebben maar net het laatste (5e!) gesprek gehad en ik heb er een negatief gevoel over. Dus ik ben bang dat dit het ook niet wordt.

Ben er een beetje emotioneel uitgeput van

3 likes

Hebben ze hier zelf niets over gezegd?
En hoezo zouden ze je mailadres niet goed hebben? Heb je je brief en cv niet gemaild? Zo ja, dan hebben ze het gewoon.
Hoe lang wacht je al? Ik snap dat je het zelf zo snel mogelijk wil weten hoor, maar er zijn zat organisaties waarbij het langer duurt of de persoon die er ook van op de hoogte moet zijn nu net op vakantie is ofzo.

Ik neem het terug - net een aanbod gekregen :star_struck: :exploding_head:

35 likes

ik denk dat ze dan vandaag aan de slag zullen gaan met brieven lezen en bellen als de vacature gisteren pas is gesloten

1 like

Ik heb vrijdag mijn eerste “real live” sollicitatiegesprek mét een duidelijke buik van de zwangerschap. Het is het tweede gesprek. Het eerste gesprek was digitaal, en behoorlijk krap in tijd, dus er was ook geen ruimte om hierover een balletje op te gooien. Ik wil het wel benoemen, en vanzelfsprekend ook wat de consequenties zijn. Heeft een van jullie hier toevallig ervaring mee of tips voor me? Dan zijn die van harte welkom!

Via mijn afstudeerplek ben ik benaderd voor een baan in de kinderopvang. Dit lijkt me erg leuk en heb er ook gewoon een mbo diploma voor. Nu ben ik alleen best wel lang uit de praktijk geweest en door corona erg weinig in aanraking geweest op school met pedagogiek e.d. Ik heb het idee dat ik daardoor een beetje blanco mijn sollicitatie inga haha. Weet iemand een beetje hoe zo’n sollicitatie eruit ziet?

Wow, ik had zo’n vervelende ervaring met solliciteren deze week. Ik had een gesprek waar ik geen fijn gevoel aan over heb gehouden. Ik vond mijn gesprekspartner een vervelende ondertoon hebben, het leek alsof hij overal een negatieve draai aan probeerde te geven en het gesprek flowde gewoon niet. Verder helemaal prima, voor mij een teken dat ik niet match met dat bedrijf en daar niet wil werken. Een aantal dagen later kreeg ik een voicemailbericht van dezelfde persoon waarop hij aangaf mij ‘heel graag te willen spreken over het vervolg van de sollicitatieprocedure’ en of ik hem aub zo snel mogelijk terug kan bellen. Aan de telefoon kreeg ik te horen dat er geen tweede gesprek zou komen en dat hij nog even wilde melden dat hij vond dat ik deed alsof ik overal verstand van had, maar dit zeer zeker niet had. En dat ik de klok hoorde luiden maar niet wist waar de klepel hing. Ik ben echt zo verbaasd dat hij mij heeft laten terugbellen dmv zo’n voicemailbericht om dit te zeggen? Opbouwende kritiek is altijd fijn, maar hier kan ik niets mee, dit is naar mijn mening echt onnodig en ook gewoon niet waar. Het lijkt alsof hij me telefonisch wilde spreken om me nog even een extra sneer te geven ofzo. Ik ben er echt een beetje door van slag haha, vooral omdat ik voor mijn huidige functie met veel verschillende soorten mensen praat en dit juist heel goed gaat. Ik ben wel even klaar met solliciteren

1 like

Ik vind dit echt heel erg, wat onprofessioneel en ronduit gemeen. Zou het meer dan logisch vinden als je hier een klacht over gaat indienen bij het bedrijf.

Probeer je er niet al te rot over te voelen hoor. Je weet wat je kan en ga daar vanuit, niet wat zo’n man van je vindt. Want daar heb je overduidelijk niets aan.

9 likes

Inderdaad een goed idee om een klacht in te dienen. Lijkt me niet wenselijk voor zo’n groot bedrijf om zo iemand op die manier naar buiten te laten treden.

3 likes

Jeetje, wat heftig en gemeen! Maar laat je door zo’n zuurpruim niet uit het veld slaan :raised_hands:. Ik zou ook echt een klacht over deze man indienen.

1 like

Afgelopen maandag heb ik een leuk gesprek gehad bij een nieuw bedrijf. Ik had gereageerd op een vacature binnen dit bedrijf, maar zij stelde via de mail voor om verder te gaan voor een andere vacature die zij ook open had staan. Best een compliment, denk ik.
Gesprek ging naar mijn idee goed, ik zou donderdag wel iets horen. Er waren nog meer sollicitanten.

Nu is het inmiddels vrijdag en heb ik nog niks gehoord. Dit kan gebeuren, maar ik heb inmiddels al 2 keer gebeld (verspreid over de dag) en een mailtje gestuurd. Geen reactie…
Wat moet ik nu denken? Het maakt me best wel onzeker.

Het verbaast mij soms echt hoe weinig bedrijven zich inleven in hoe het is voor de sollicitant. Zij zijn vaak met veel andere dingen bezig en houden er maar weinig rekening mee dat de sollicitanten op antwoord zitten te wachten en dat dat spannend is tot ze iets horen. Ik vind het ontzettend stom hoor, maar het hoeft totaal niets te betekenen, positief of negatief.
Ik heb meer dan eens meegemaakt dat de reactie toen ik na een tijdje zelf contact opnam was “oh ja je bent aangenomen, we waren er nog niet aan toe gekomen om het je te laten weten” . Meer dan je nu hebt gedaan kun je niet doen toch? Je hebt gebeld en gemaild, het antwoord zal wel volgen.

4 likes

Mijn vriend zou begin deze week wat horen over een sollicitatie. Moest al een week langer wachten vanwege vakantie van iemand. Bellen ze vanochtend pas dat hij is aangenomen, terwijl wij dachten nou dat wordt hem niet meer. Bij mijn huidige baan ging het ook zo, werd ik ook later gebeld dan ze aangegeven hadden.
Zou rustig wachten, al begrijp ik heel goed dat de onzekerheid heel vervelend is.

1 like

Lieve reacties, dankjewel!
Na zo lang solliciteren, merk ik dat het me best onzeker maakt.

Ik wacht nog even rustig af :crossed_fingers:t3:

Oh shit ik denk dat ik te laat ben! Maar als je er nog iets aan hebt: ik heb 8 maanden zwanger gesolliciteerd (en ben toen aangenomen), en ik heb het laat in het gesprek ter sprake gebracht toen het ging over de startdatum (want ik kon… niet meteen beginnen hahaha). Dus het echt gegooid op een praktische kwestie: ik van van dan tot dan niet beschikbaar ivm verlof. Zakelijk houden en de nadruk leggen op de langere termijn. En als ze je daarom niet aannemen dan heb je aan hen echt geen goede werkgever gemist.

1 like

Wat een fijne bevestiging! Toen in het tweede gesprek bleek dat ze wel enthousiast waren, heb ik het inderdaad als praktisch punt aangestipt. Wel heel prettig om het toch eerst over die match en de inhoud te hebben. Het schijnt dat er wel urgentie is de functie waarop ik gesolliciteerd heb in te vullen, maar dat ze me eigenlijk beter vinden passen op een nog te ontwikkelen rol die minder haast heeft, en ze daar graag verder over in gesprek willen! :crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers:

3 likes

Super!!

1 like

Oke, ik heb gesolliciteerd op een interne vacature. Het is een functie waar ik echt niet eerder over heb nagedacht, maar toen ik de omschrijving las en wat ze zochten klikte het ineens. Het is een stap hoger dan wat ik nu doe, maar ze geven de indruk een jonger iemand te zoeken en als ik erover nadenk ben ik het gewoon. Vind het zo spannend, want ik hoop dat zij mij ook zo zien haha.

16 likes