Sollicitatietopic #2

Ik heb vandaag een voorstel op papier gekregen en ik blijf eigenlijk op mijn honger zitten. Ik zou overgaan naar een andere NV binnen de groep en had dus al aangegeven aan de HR-manager dat ik graag hoger ingeschaald zou willen worden en dat een bedrijfswagen ook welkom zou zijn. Zij zei dat mijn inschaling inderdaad te laag is zeker voor iemand met mijn functie en dit hoger ging zijn.

Nu staat op papier dat ik iets meer verdien, wel een dertiende maand nu maar mijn inschaling op dit moment hetzelfde blijft. Maar er ruimte voor groei is
Zou ik een tegenvoorstel kunnen doen en zeggen dat ik die inschaling al nu zou willen en een iets hoger brutoloon?

Heb hier echt geen ervaring mee. Wat denken jullie?

Het is een voorstel dus daar mag je zeker tegenin gaan. Helemaal als zij al hebben toegegeven dat je inschaling te laag is

2 likes

Sorry voor de dubbelpost maar wilde mijn persoonlijke verhaal niet daarbij zetten. Ik ben bijna hersteld van een burnout. Via linkedin heb ik een aanbod gekregen. Het gesprek verliep heel goed en ze begon aan het einde ook over salarisindicatie en een dag meelopen e.d. Dus ik dacht leuk, dat klikt. Ik heb een vrij hoge salariseis neergelegd. Ook omdat ze me overviel, dat zou pas in het tweede gesprek na die meeloopdag zijn. Nu hoorde ik dat ze niet verder met me willen, deels door het salaris (prima, jullie benaderen mij en niet andersom dus ik mag wel een eis stellen denk ik dan). Maar daarnaast noemde ze nog een reden waar ik zo niks mee kan. Ben er gewoon echt even heel pissig over. Het zou niet met de burnout te maken hebben (en dat geloof ik ook wel want heb dat meteen bij het eerste contact al aangegeven en nu nogmaals), toch voelt het alsof het meespeelt en daar baal ik zo van. Het is echt mijn angst nu dat ik nergens aangenomen ga worden daardoor terwijl het eigenlijk best een heel positieve ervaring was. En nu vind ik recruiters stom

1 like

Heb binnenkort een sollicitatie maar die start met een speeddate ronde is voor een opleidingstraject in de zorg. Super spannend want nog nooit zo gedaan. Mensen die dit hebben meegemaakt zowel vanuit werkgevers als werknemers kant misschien en nog tips hebben hiervoor? Ik bereid me gewoon voor alsof het een normaal gesprek is en zou zelf niet weten wat ik anders of extra kan doen (misschien ook wel niks haha)

2 likes

Ik meld me ook weer :raising_hand_woman:t2: Na het een tijdje rustig aan te doen, ben ik weer intensief aan het zoeken naar een nieuwe baan. Ik ben echt niet meer gelukkig in mijn huidige functie.
Nu heb ik vanochtend wat afgespeurd en ben ik gewoon zes (!!) vacatures tegengekomen waar ik enthousiast van word. Allemaal een ideaal aantal uren én in de buurt.
Op hoeveel vacatures reageren jullie maximaal tegelijkertijd? Voorheen probeerde ik me echt op 1 sollicitatie tegelijk te focussen, maar dat heeft me voorlopig nog niet veel opgeleverd…
Vind het echt lastig, want ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik straks een leuke baan misloop, maar anderzijds vind het ook behoorlijk overweldigend om zes sollicitaties tegelijk te hebben lopen.

Ik zou even naar de einddata kijken en dan eerst er drie doen. Ik weet dat sommige mensen zoveel mogelijk tegelijk doen, maar het geeft mij persoonlijk altijd wel wat stressgevoel.

1 like

Ik heb afgelopen week twee sollicitaties verstuurd, bij eentje ben ik vanochtend op gesprek geweest en daar heb ik wel een heel goed gevoel over. Dat zou ook samen met een opleiding zijn, dus degene met wie ik in gesprek ging gaf al aan dat het sowieso wel belangrijk is om eerst uit te zoeken of het echt een match is, ook inhoudelijk. Ze ging nu één van de seniors vragen om contact met me op te nemen zodat ik wat met hem wat meer op de inhoud kon ingaan. Ben heel benieuwd!

Tegelijkertijd voor een andere sollicitatie ook net een reactie gehad dat ik ben uitgenodigd. Sowieso superfijn natuurlijk! Maar krijg nu al een beetje stress omdat ik het niet zo fijn vind om meerdere dingen tegelijk te hebben lopen :sweat_smile: Ga sowieso wel het gesprek aan denk ik hoor, lijkt me op zich wel een leuke baan, maar ook weet niet helemaal ideaal (o.a beperkt aantal uren). Tegelijkertijd wel superfijn dat ik ben uitgenodigd natuurlijk!

1 like

Zelf reageer ik altijd gewoon op wat ik tegen kom: of dat er nu 1 tegelijk of 6 tegelijk zijn. Vaak duurt het ook eventjes voordat je iets hoort na de sluitingstermijn en het is zonde als je iets misloopt. Ik heb een handig excel overzicht gemaakt met alle dingen waarop ik heb gesolliciteerd. Daar hou ik bij wanneer ik het gesolliciteerd, de vacature, sluitings datum en eventuele datum van gesprek. Zo hou ik toch een beetje het overzicht!

9 likes

Oh dat is echt een super goede tip! Ik ga het zo aanpakken. Thanks!

2 likes

Terugkomend hierop. Ik ben dus zo goed als aangenomen! Alleen ik twijfel best wel. Hoewel ik nu iets doe wat ik echt niet leuk vind, heb ik redelijk zekerheid op een baan de komende 2 jaar. Ik weet precies waar ik aan toe ben om die baan te behouden.

Deze functie bij het nieuwe bedrijf is een nieuwe functie waardoor veel onzeker is. Ten eerste willen ze me een half jaar contract geven. Dat zegt mij dat ze tegen die tijd willen kijken of het de investering waard is (marketing, communicatie, vormgeving functie bij klein bedrijfje, wel een persoonlijke kans want weinig marketing ervaring nog). Ik zou het dus als opstap kunnen gebruiken in de toekomst + goed voor mn cv. Maar het contract is dus redelijk onzeker en de functie zelf dus ook. Daar staat tegenover dat het ook weer een kans is om terug in die markt te komen. Pffff zo’n moeilijke beslissing.

Als je nu iets doet dat je echt niet leuk vindt, dan zou ik de kans wel aangrijpen. Je hebt daar de komende twee jaar zekerheid, maar je wilt er toch geen twee jaar blijven als je het niet leuk vindt?

Een half jaar contract is inderdaad niet veel (kun je daar misschien nog over onderhandelen, er een jaar of 9 maanden van proberen te maken?), maar stel dat ze je contract niet verlengen dan kun je dan weer op zoek naar iets anders, en met deze 6 maanden in je zak hopelijk naar iets dat je leuker vindt?

2 likes

Ik ben vorige week op een sollicitatiegesprek geweest. Ik had de indruk dat dit zeer goed gesprek was. Krijg ik een e-mail met de feedback dat ze niet het gevoel hadden dat ik overtuigd en enthousiast was van deze job, en dat ze eerder een kandidaat zoeken met een meer open en ondernemende uitstraling. Ik ben niet vies van wat opbouwende kritiek maar dit is echt heel persoonlijk. En naar mijn mening was ik nog meer enthousiast dan ik normaal gezien ben :sweat_smile:

1 like

Frustrerend he :crazy_face:. Mail dan gewoon iets over werk ervaring blablabla excusjes maar waarom zo persoonlijk maken? Alsof dit ook feedback is waar je iets mee kan? Laat je er niet door uit het veld slaan hoor!

1 like

Je mag blij zijn dat je niet in zo’n zure organisatie terecht bent gekomen. Succes met verdere sollicitaties!

2 likes

Damn wat een zure reactie, ook echt feedback waar je iets mee kunt :+1:t4:. Zoals @pinguin al zei, bij zo’n organisatie wil je niet werken!

1 like

Nou, wat een loze feedback. Ook echt dat je het dan ook mailt - bel dan ff?

Zou echt geneigd zijn om te vragen waar dat uit is gebleken en tips hoe je dag kunt veranderen. Maar dat het inderdaad geen match is. Puur en alleen om lekker ff dwars te zitten en degene die dit stuurt het niet te makkelijk te maken haha.

2 likes

Ik kon het niet laten om terug te mailen :joy: Dat ik me daar niet in kan vinden.
Ik ga ook niet faken op een gesprek, er super enthousiast, bijna smekend voor een job, nep gaan staan doen. Zo ben ik niet, en als zij liever zo iemand hebben moeten zij dat maar kiezen. Ik weet wel dat er iets beters op mijn pad gaat komen, het is enkel weer even een afwijzing verwerken.

1 like

Ik denk dat mijn vraag het beste in dit topic past! Aanstaande donderdag heb ik een gesprek met mijn director. Ik heb dit gesprek aangevraagd omdat ik salarisverhoging wil (ik werk als consultant). Ik werk nu ongeveer een jaar bij het bedrijf en in juni zei mijn line manager dat ik binnen 2 maanden een nieuwe titel zou krijgen (promotie dus). Al diezelfde week bleek dat dit helemaal niet mogelijk was omdat je bij ons kantoor slechts 1x per jaar kan promoveren en dit was ver buiten deze periode. Destijds heb ik het geaccepteerd en er geen probleem van gemaakt. Nu ben ik sindsdien in feite zeer gefrustreerd over deze gang van zaken omdat ik plots 7 maanden op een nieuwe titel moet wachten en ik mij niet gewaardeerd voel. Als gevolg wil ik vragen om 10% of 15% extra salaris (nog niet helemaal over uit) om te compenseren voor deze domper die mij serieus gedemotiveerd heeft en waar ik nog elke dag aan terugdenk.

  • Denken jullie dat dit ‘te negatief’ gedreven is? Klinkt dit voor jullie als een fair reden
  • Is het denk je beter om te vragen voor 10% verhoging? Of is het gebruikelijk normaler om te spreken in absolute termen, bijvoorbeeld 4K extra op jaarbasis
1 like

Als manager zou ik dit niet een stevig argument vinden voor een salarisonderhandeling, nee. Als jij vindt dat je salarisverhoging verdient, zou ik eerder argumenten gebruiken in de sfeer van: veranderd takenpakket, meer verantwoordelijkheid gekregen, van grotere waarde voor de organisatie geworden, etc.

7 likes

Geweldig. Vandaag sollicitatie en vannacht echt constant licht geslapen en erover gedroomd. Werd ik wakker, viel in slaap en ging het gewoon verder. Heb ondertussen al uren gesprekken gehad en ik moet nog :joy:

1 like