Scriptie schrijven

Als ik op dat pijltje bij verwijzingen klik voor meer opties, dan kan ik kiezen tussen voetnoten “onderaan pagina” of “onder tekst”. Als ik onder tekst doe dan komt die er direct onder met dus weinig ruimte ertussen. Krijg wel bij beide een korte lijn, dus misschien is dit niet wat je zoekt

1 like

Ik zie al waar het aan ligt! Heb een hele lange voetnoot die niet op de vorige pagina paste en verderging op de volgende. En daardoor kreeg ik blijkbaar bij die ene pagina een lange lijn en bij de rest een korte. Voetnoot hoorde bij de een na laatste zin van die pagina, dus heb gewoon een enter gedaan. Daardoor staat die voetnoot nu wel bij elkaar en is de lijn overal kort

1 like

Iemand postte in het phd topic (geen idee waarom ik dat lees, doe helemaal geen phd haha) dat simsmuziek goed is voor op de achtergrond, want gemaakt om op te gaan in het spel. Toen dacht ik heeee misschien ga ik dan ook wel op in mijn scriptie. Uitgeprobeerd, werkt goed. Alleen nu heb ik al twee dagen dat deuntje van sims 1 wat je tijdens het bouwen hoort in mijn hoofd. Werd er gewoon mee wakker

1 like

Ik heb mijn scriptie bijna klaar en ben nu bezig met het eindassesment. Maar wat een rot opdracht, ik heb vorig jaar een tussenassesment moeten maken en kreeg toen zoveel slechte feedback. Ik kan gewoon geen complexe situaties bedenken voor mijn starrs. Ook moet ik een reflectieverslag schrijven maar ik loop echt vast.
Iemand tips hiervoor?

1 like

Mijn begeleider reageerde eerst altijd binnen een dag. Ook bij de opzet en de inleiding zoals die in mijn scriptie komt en dan spraken we meteen een datum af om het te bespreken. Nou heb ik bijna 2 weken geleden een inhoudelijk hoofdstuk gestuurd en niks gehoord. Vergeten te reageren kan natuurlijk, maar heb er twee dagen geleden maar vast het volgende hoofdstuk achteraan gestuurd en nog steeds geen reactie met iets van dat ze er naar gaat kijken. Ik weet dat mijn begeleider vlak na mijn einddatum naar een andere uni gaat, maar omdat ze de hele zomervakantie ook altijd na 1 a 2 dagen wel reageerde en nu gewoon niet, ben ik ergens een beetje bang dat ze al weg is ofzo en ik voor jan lul zit te tikken :cry:

Edit: ook vrijdag geen reactie meer gehad. Maarja ik ga maar gewoon verder schrijven en hopen dat het niet voor niks is. Ofja, mijn vraagstelling is allang goedgekeurd, dus geheel voor niks zal het niet zijn, maar ben ergens bang dat ze pleite is ofzo en dat ik straks ineens met een andere begeleider opgescheept zit die m’n vraagstelling af gaat kraken

Ik twijfel of ik het onderwerp van mijn scriptie zal omgooien of niet. Wel iets in dezelfde richting waarbij ik delen van wat ik heb geschreven wel kan behouden, maar een groot deel zal moeten weggooien en opnieuw moet beginnen. Ik merk gewoon dat ik nu ik op de helft ben de motivatie en interesse in het onderwerp begin te verliezen en dat het niet zo goed zal worden als ik graag wil. Met een nieuw onderwerp heb ik wel meer een origineel/nieuw onderwerp en wordt het ook een interessanter stuk denk ik. Maar ik heb aan de andere kant geen zin om dit met mijn begeleider te overleggen, aangezien die erg laks is en ik pas één keer een kort gesprek met hem heb gehad. Ik twijfel dus om het gewoon te doen en dan in te leveren en zeggen dat ik mijn onderwerp heb aangepast en hopen dat het wordt geaccepteerd. Wel twijfels omdat ik dus én opnieuw moet beginnen én mijn begeleider heel enthousiast was over mijn originele onderwerp.

Iemand ervaring met het aanpassen van de scriptie terwijl je al halverwege bent toevallig? :sweat_smile:

Ik heb mijn onderwerp omgegooid halverwege mijn scriptie periode. Deels omdat ik het achteraf toch niet zo leuk vond & er op uitgekeken raakte én deels noodgedwongen. Dit aangezien ik vanwege Corona mijn oorspronkelijke onderzoek niet uit kon voeren. Ik had lastig te meten constructen uitgezocht, iets wat ik eigenlijk pas bij het methode stuk ondervond. Overigens denk ik nu dat mijn begeleider veel eerder had moeten zeggen dat het onderzoek niet haalbaar zou zijn in beschikbare tijd. Zonder Corona had ik dus waarschijnlijk ook van onderwerp gewisseld.
Ik heb een deel van mijn literatuur behouden, maar het overgrote deel opnieuw geschreven. Mijn begeleider maakte het allemaal niet veel uit en gaf ook amper feedback. Uiteindelijk heb ik mijn gehele onderzoek in de helft van de tijd gedaan, waardoor ik op het laatst wel echt nog stress had. Achteraf ben ik wel blij dat ik halverwege geswitcht ben, anders had ik waarschijnlijk nooit mijn methode valide kunnen krijgen.

1 like

Ik zou het eigenlijk wel bespreken. Je begeleider is toch degene die je beoordeelt. Ik heb er verder geen ervaring mee, maar het moet voor jezelf ook interessant blijven, dus ik zou dan sowieso switchen!


Mijn begeleider reageerde altijd zo snel en heb nu een aantal hoofdstukken ingeleverd (via meerdere mails) en hoor gewoon helemaal niks meer, al twee weken niet. Vind het zo vreemd. Durf ook niet zo goed de coördinator te mailen. Staat wel in de handleiding dat dat moet, maar er staat ‘bij klachten’. En een klacht indienen wil ik helemaal niet, want daar komt alleen maar gezeik van. Wil alleen maar weten waarom ze niet reageert en of ze bijvoorbeeld langere tijd afwezig is of gewoon helemaal pleite is. Want ik weet dat ze weggaat, maar dat moment zou pas na mijn inlevermoment van mijn definitieve scriptie zijn.

Heb na 2 jaar mijn tweede masterscriptie-plan maar weer afgestoft. Had ooit het afstuderen on hold gezet en ben gaan werken omdat ik het studeren op den duur spuugzat was. En toen kwam pandemic etc. etc. Niet meer teruggekeerd :joy::sob: Ik heb toch al diploma’s, werkervaring enzo en toevallig pas een nieuw meerjarig contract getekend, maar een klein stemmetje laat me het afgelopen half jaar niet rusten omdat ik het haat om dingen niet af te maken. Dus, dit jaar besloten de boel eens af te ronden als ik nog weet hoe het moet. Zou ook super handig zijn om die kennis mee te nemen naar mijn nieuwe functie. Heb helemaal geen colleges, want alles al gehaald. Alleen het begeleidende mastervak waar ik heen kan voor vragen. Eigenlijk nu alweer zin om de handdoek in de ring te gooien maar hopelijk is gedeelde struggle, halve struggle ofzo :upside_down_face:

Dus halloooo, ik kom met jullie mee strijden hier!

Thanks voor de reactie en @Baron ook! Ik ben er nu wel uit dat switchen het beste is om er nog wat fatsoenlijks uit te krijgen.
Ik twijfel wel nog steeds of ik mijn begeleider moet berichten haha. Hij reageert altijd super laat, dus dan zit ik weer 2 weken te niksen en aan het begin zei die ook van Yo ik zie hem wel als die af is en succes dus denk niet echt dat het hem boeit :joy:

@Baron kan je niet bellen naar het secretariaat om te vragen of ze misschien afwezig is? Ik zou ook niet gelijk de coördinator mailen, komt zo heftig over misschien

@Nestley_Toulhouse goed dat je weer begonnen bent! Ik heb het ook na een lange tijd weer opgepakt en ik moet zeggen dat het me echt tegenvalt, al helemaal omdat ik ook geen colleges meer had en het afstuderen echt voelt als de grootste hindernis uit mijn leven. Ik wil je absoluut niet demotiveren, in tegendeel juist want ik heb het ook weer opgepakt. Dus we gaan gewoon met zijn allen strijden!

3 likes

Oh dat is wel een goede tip, dankje!

En kan je anders niet een andere begeleider vragen? Of je huidige begeleider vragen met deadlines te werken? Deadlines doe ik ook en dat vind ik een fijne stok achter de deur, want ik maak niet graag een afspraak om me daar vervolgens niet aan te houden. Maarja nu ik niks meer hoor typ ik gewoon door en heb ik al meer af dan is afgesproken haha

1 like

Ik draag dit gevoel al 2 jaar bij, dus dit is geen demotivatie maar bevestiging van hoe kut het is hahaha. En zeker met werk erbij helemaal niet ideaal.

1 like

Een andere begeleider vind ik wat drastisch gelijk, maar deadlines afspreken is wel een goeie misschien. Het leek me eerst fijner om gewoon een heel concept te sturen, omdat je maar één keer uitgebreide feedback krijgt, maar ik merk dat ik niet zoveel doe zonder die stok achter de deur

1 like

Kan je niet voor een soort tussenweg gaan, dus wel mailen maar ondertussen gewoon doorwerken ? Ik zou wel echt verbaasd zijn als een scribent ineens zonder overleg fundamentele veranderingen doorvoert en op zich niet zo erg als dat goed gaat natuurlijk, maar wel een beetje een risico als er toch iets over het hoofd wordt gezien ofzo.

Maar goed ben ook wel echt verbaasd over de verhalen over de begeleiding hier, ik begeleidde zelf scripties en daar golden ook echt regels voor mij (bepaald minimum aan gesprekken, alle stukken minimaal één keer van feedback hebben voorzien voor je tot beoordeling over mag gaan etc). Wel rot om het met weinig begeleiding te moeten doen.

1 like

Ja daar heb je ook wel een punt :sweat_smile:
Ik ga even bedenken hoe ik het kan formuleren zodat het al vaststaat als feit en niet als vraag zodat dat ik intussen gewoon verder kan werken. De begeleiding is wel klote ja, je mag het één keer inleveren voor uitgebreide feedback en je mag zelf weten op welk punt dat is. Dus een hoofdstuk, de helft of het hele concept. Daarom wou ik liever gelijk het hele concept, maar wel tricky als alles ineens niet goed blijkt te zijn :joy:

Nog steeeeeds geen reactie. De handleiding zegt dat in beginsel binnen twee weken nadat je een stuk inlevert bespreking plaatsvindt. En we hadden ook gewoon een deadline waarop ik het zou inleveren. Heb daarna (was nog geen deadline voor afgesproken) nog een hoofdstuk ingeleverd. Vind ook het secretariaat mailen of bellen een beetje een dingetje en wil niet dat mijn mail of belletje kut overkomt ofzo. Ik heb later deze week een fysieke les, dus denk dat ik die docent even vraag of mijn begeleider aanwezig is, want die docent houdt zich bezig met verdeling van scriptiestudenten over begeleiders

Mijn hoofdstukken zijn niet uitgebreid genoeg en weet gewoon echt niet goed hoe het dan wel moet. Heb voorafgaand aan het schrijven scripties bekeken over een soortgelijk onderwerp en die gaan er echt niet dieper op in dan ik doe :weary:

Heb even die mensen die een scriptie over hetzelfde onderwerp hebben geschreven opgezocht op linkedin om te kijken welk cijfer ze hebben gekregen, want heb dat als leidraad qua diepgang aangehouden. Eentje had het vermeld. 8,5. Is een andere uni, dat wel, maar vind het raar dat als dat van mij qua diepgang gelijk is dat dat dan echt niet goed is en dat als ik het op een andere uni had ingeleverd het een 8,5 zou zijn :clown_face:

Is het raar om een docent waar je vorig jaar via de digitale weg colleges van gehad hebt (werkcolleges) nu te mailen of hij een keer van gedachten wil wisselen over mogelijke thesis onderwerpen voor mijn masterscriptie? Hij gaf in zijn wc weleens tips voor onderwerpen. Maar twijfel of het niet heel raar/ongemakkelijk is om hem dit te vragen.

Nee is het zeker niet, lijkt me een goed idee! Het is ook iets wat bij het werk van een docent hoort dus niet raar en de meeste mensen praten toch graag over hun vakgebied en dingen die ze interessant vinden

Nee gewoon doen! Vind dat ook niet raar