Scriptie schrijven

Is echt lastig idd… Ik ben vandaag mijn scriptie minstens tien keer doorgelopen om te kijken wat geschrapt zou kunnen worden. Het helpt om het te bekijken vanuit iemand die niks van je onderzoek weet. Welke argumenten zijn voor zo’n lezer het belangrijkst?
Verder:

  • passieve zinnen actief maken (is sowieso beter in wetenschappelijke teksten)
  • control F door je document op woordjes als “heel”, “even”, “ook”, “dus”, “eigenlijk”
  • helaas een kwestie van “kill your darlings”.
    Hoop dat ik het duidelijk uitleg, want ik ben helemaal gaar :scream:
2 likes

Ik heb iets van 8 uur aan interviewmateriaal te transcriberen😩 weten jullie websites/apps dit dit nauwkeurig kunnen?

Bedankt voor de tips! Ik kwam net in dit topic ook een pagina van scribbr tegen met tips voor beknopter schrijven. Daar stond idd passief -> actief ook in. Dus dat heb ik gedaan! Maar blijft lastig inderdaad. Misschien dat ik het nog door iemand anders laat lezen die wat verder van m’n onderwerp afstaat en misschien beter onderscheid kan maken tussen hoofd- en bijzaken.

Bij mij kwam het uiteindelijk toch vooral neer op het schrappen van sommige argumenten/onderbouwingen. Kwaliteit boven kwantiteit dus.

1 like

AmberScript! Niet gratis, maar het is het echt helemaal waard, wat een uitkomst.

1 like

Gratis hoeft ook niet perse als je er zoveel tijd mee spaart haha. Thanks!

Ik heb mijn scriptie een uurtje geleden ingeleverd! :partying_face: Zoveel stress nog op het laatste moment omdat de lay-out plotseling raar werd. Maar nu kan ik er lekker niks meer aan veranderen. Maandag alleen nog presenteren en dan krijg ik die dag ook al mijn cijfer.

(En over een maandje ben ik weer terug in dit topic ivm masterthese)

6 likes

Is er toevallig iemand die ervaring heeft met het gebruiken van grammarly? Het is vrij prijzig, maar als het er echt voor zorgt dat ik m’n teksten minder vaak hoef na te lezen, dan scheelt het veel tijd!

Ik gebruik de gratis versie en ben echt fan! Gewoon per hoofdstuk je tekst kopiëren en plakken, en dan haalt hij de belangrijkste dingen er voor je uit. Bij de betaalde versie heb je nog checkt hij nog iets meer op stijl, maar heb die extra dingen nog nooit gemist.

1 like

Dat klinkt inderdaad heel goed! Ik ga de gratis versie maar proberen, dan kan ik altijd nog kijken of ik wat mis en de betaalde versie wil! Bedankt!

Ik heb de afgelopen week een groot deel van mijn scriptie kunnen schrijven en ben zo blij dat ik me er eindelijk toe heb kunnen zetten :pleading_face: Nu nog vanavond en morgen herlezen en dan versturen. Dit bevat onder andere het echte onderzoeksgedeelte dus hoop zo dat mijn begeleider het goed gaat vinden. Dan komt het einde eindelijk een beetje in zicht.

3 likes

Goed bezig @nightlife!

En @anon20093329 hoe is je presentatie gegaan maandag? En heb je een cijfer gekregen waar je blij mee bent?


Ik heb net een mailtje ontvangen dat mijn scriptie voldoende bevonden is en dat ik dus een go heb gekregen voor mijn referaat en (verdedigings)gesprek. Volgende week woensdag ga ik als het goed is afstuderen :partying_face:

Ik vind het trouwens nog best spannend. Het is nergens echt duidelijk wat zo’n referaat nou precies inhoudt, maar het schijnt dat ze graag hebben dat je er een soort creatieve, interactieve presentatie van maakt :thinking:

En het is wel belangrijk om het goed te doen, want de beoordeling van de scriptie zelf, die van het referaat en die van het gesprek vormen elk een derde deel van het eindcijfer.

5 likes

Morgen mijn verdediging om 9:30 en ben bloedzenuwachtig haha. Vooral voor de vragen die ze gaan stellen, ben zo bang dat ik het opeens niet weet.

Aaah spannend, maar gaat vast goed komen! Succes alvast en ik zal voor je duimen!! :blush:

1 like

Jaa mijn presentatie ging goed! Heb inmiddels ook mijn cijfer gekregen: een 8 :slight_smile: Heel blij mee!! Hoewel er qua opmaak wel onterecht dingen fout gerekend waren (lay-out moest volgens APA 7, maar de personen die het hebben beoordeeld hebben APA 6 gehanteerd -_-). Kan daar alleen niet meer achteraan, aangezien mijn cijfer al gelijk moest worden verwerkt, zodat ik per 1 februari met de master kan beginnen. Klein frustratiepuntje dus, maar ik moet niet zeuren met mijn 8 :relaxed:

Heb jij al een beetje kunnen bedenken wat je tijdens je presentatie gaat vertellen?

6 likes

Wat goed! Gefeliciteerd :grinning_face_with_smiling_eyes:

@Teigetje hoe is het bij jou gegaan?

1 like

Ik kom hier weer eventjes binnen vallen. Morgen scriptie inleveren en ik moet nog zoveel doen. Ben nog steeds niet tevreden met mijn discussie na vele herschrijfsessies. Stress begint nu toch wel flink op te lope.

Aaah ja goed!! Zo blij! Heb een 9 gekregen gemiddeld! :grin::grin:

8 likes

Wat waanzinnig goed, gefeliciteerd!

1 like

JE KAN HET! Ga even naar buiten om een frisse neus te halen en probeer het herschrijven dan nog een laatste keer.

1 like