Scriptie schrijven

Net het eerste concept ingeleverd! Ook al krijg ik dus nog feedback die ik moet verwerken, ik kan het even laten liggen :sweat_smile:
Pffff veel te lang over gedaan, zo bang geweest dat ik niet het aantal woorden zou halen maar dat is goedgekomen gelukkig.

1 like

Moet van mezelf vandaag echt beginnen met schrijven. “Onderzoeksfase” zit erop dus heb de koers van m’n experimenten bepaald, maar zie er zo tegen op. Wil liever het leuke aka experimenten doen en de deadline is pas 20 augustus ofzo, dus heb nog super lang. Maar aan de andere kant weet ik dat ik het beter nu kan schrijven dan wachten.

Stress m ook wel behoorlijk dat ik mijn begeleiders 1 keer per maand zie, terwijl ik iedereen om me heen hoor dat ze hun begeleiders elke week zien. Toen ik dit aangaf “volgens mij kan je het prima aan zo op deze frequentie”. Ja hallo wil ook feedback ofzo.

Meld me hier ook, moet donderdag hoofdstuk 1 afhebben en ben al een heel eind maar het lukt niet om het helemaal af te ronden. Wil veel liever het echte onderzoek al doen dan elke stap die ik wil gaan maken verantwoorden


Hier ook tot 21 juni. Woensdag een deadline om een stuk in te leveren en ik moet er nog echt even mee bezig. Gisteren feedback binnen gekregen en dat was best prima. Maar dat was nog maar op het idee. Nu het echte werk.

Ik ging vandaag heel awkward vragen op mijn stageplek of mensen willen testen/mee doen aan een onderzoek. Boven mijn verwachting willen gewoon 3 mensen al vandaag!!! Heb er zelfs daarnet al 1 gehad en dan vanmiddag nog 2.
Ik dacht echt niemand wil, ik scheet in mijn broek en kon er niet van slapen. maar hoezeeee :tada:
Nu nog de moed verzamelen om doelgroep nummer 2 te bereiken

5 likes

Vandaag nog even doorbikkelen. Gisteren heb ik gelukkig toch nog best veel kunnen doen. Morgen een dagje werken en dan woensdagochtend nog de laatste dingen doen en dan weer even rust. Maar niet te lang, moet het na de afspraak wel weer snel oppakken.

Hier ook 3 juni :cry::cry:
Ik ben momenteel nog bezig met interviews, maar natuurlijk moet ik die nog allemaal uitwerken en analyseren. Begin al helemaal te stressen dat ik nog minder dan een maand heb, maar harder werken doe ik niet :joy:

Hier ook deadline eind juni! Ik sta momenteel in de blokkeerstand maar ben niet de enige zo te zien. Ik heb al het voorwerk etc. gedaan dus nu het erop aan komt heb ik er zó geen zin meer in en ben ik m’n onderwerp ook al zat.

Ik zit op facebook in de groepen ‘super scriptie club’ en ‘5 daagse scriptie challenge’
Worden nog weleens tips in gedeeld en volgens mij kan je bij de super scriptie club ook een (gratis) gesprek aanvragen.
Ik reageer nooit daarin maar vind het soms wel fijn om te lezen wat andere doen en de tips. Wil verder geen reclame maken haha

Haha zo herkenbaar dit allemaal. Hoort er denk ik ook gewoon bij?

Mijn deadline is 2 juni 23:59, maar heb 'm zelfs op 31 mei gezet. Ik ben 3 juni jarig en wil 1&2 juni een weekend weg
 haha. Lekker riskant, maar het moet lukken.

Ik ben op zich heel goed begonnen, meteen interviews gaan doen (en alles gaan transcriberen, vreselijk!!). Maar ongeveer heel april is er niks uit m’n vingers gekomen.

Nu heb ik dus nog 4 weken om heel m’n scriptie in elkaar te zetten. Ik heb wel het geluk dat ik 4 dagen per week aan m’n scriptie kan werken en ik wel goed ben in het schrijven van verslagen. Dus het is haalbaar. Maar ik kan telkens maar een paar uurtjes focussen ofzo.

Bij mij helpt het wel heel erg om af en toe m’n hart te luchten bij medestudenten waarvan ik weet dat het ook uitstellers zijn. En elkaar dan een hart onder de riem te steken.

1 like

Een paar vrienden zijn ook bezig met hun scriptie dus ik dacht: misschien wel leuk om een “writing retreat” te doen in m’n ouders huis als zij op vakantie zijn. En dan lekker daar logeren en samen koken maar overdag schrijven!

3 likes

Wat algemene tips die voor mij goed werken en die ik ook altijd aan mijn studenten mee gaf. Ik heb geen ervaring met interviews/interview scripties dus weet niet of ze daar ook voor helpen, maar iig wel voor literatuurstudies en onderzoeken.

Als je echt niet weet waar en hoe je moet beginnen dan is het beste wat je kan doen artikelen lezen over je onderwerp. Ten eerste heb je die toch nodig en ten tweede let op de structuur van die artikelen. Je hebt er vast die je prettig vind om te lezen, waarom zijn die prettiger leesbaar dan anderen? Let goed op de opbouw van de inleiding (daar ga je toch mee beginnen) en probeer bij elke alinea in 1 zin het doel van die alinea op te schrijven (dus samen te vatten in 1 zin, niet het doel van “onderwerp verduidelijken” maar echt wat is de boodschap van die alinea).
Als je dat bij een paar artikelen gedaan hebt dan heb je de inleiding samengevat in een paar zinnen. Als het goed is zie je dan dat ze vaak breed beginnen met het onderwerp introduceren in een brede context. En dan toewerken naar de onderzoeksvraag/hypothese. De inleiding is in een trechtervorm van breed naar smal. De discussie ook maar omgekeerd.

Als het goed is heb je nu wat meer feeling van de inleiding. Probeer nu voor jezelf (voor mij werkt het goed om dit met pen en papier te doen) in een paar zinnen zo’n zelfde opbouw te maken. Schrijf het gewoon op zoals je het zou zeggen en ga niet te moeilijk doen over hoe je het zegt. Desnoods schrijf je het ook gewoon op in het Nederlands. Dit is namelijk puur je structuur opschrijven. Ga als je er tevreden mee bent even een uurtje iets anders doen (bij voorkeur naar buiten oid) en kijk er dan weer naar om te zien of je de opbouw logisch vindt.

Als je tevreden bent met de structuur van je inleiding ga je die meer body geven, door de alinea’s op te vullen met informatie. Je hebt als het goed is genoeg voorbeelden gelezen in je artikelen en dankzij je structuur weet je wat je wil zeggen. Probeer ook alles in je eigen woorden op te schrijven, en GEBRUIK ENDNOTE (of een ander referentieprogramma) om meteen je referenties erbij te zetten.
Als ik te mooie zinnen en kromme zinnen door elkaar zie dan ga ik googlen en zie ik dat je die gecopy paste hebt uit een artikel. Dat is niet ok.
Voor je eerste versie maken mooie zinnen ook helemaal niet uit, als ik je begeleider was zou ik er wat herschrijven als voorbeeld, en je vragen stellen als wat wil je hier mee zeggen.

Probeer te schrijven alsof je het aan iemand uitlegt, en de volgende dag kan je er door heen gaan en herschrijven. Herschrijven vind ik zelf makkelijker omdat er al wat op papier staat, en je niet naar een lege pagina zit te kijken. Maar omdat je je structuur ook al hebt opgeschreven heb je sowieso geen lege pagina meer!

Verder moet je ook accepteren dat er dagen zijn dat er niks uit je vingers gaat komen. Tenminste dat had ik, soms dan mocht ik blij zijn als er een hele alinea uitkwam en soms had ik gewoon twee kantjes geschreven. Als het niet lukt probeer jezelf niet te “straffen” (ik mocht dan van mezelf bv pas naar buiten als ik X had gedaan) dat werkt vrij contrareproductief. Als je merkt dat je vast zit, ga naar buiten. Rondje lopen, clear your mind etc. Of ga artikelen lezen, dan doe je toch wat nuttigs zonder dat je hoeft te schrijven en als het goed is haal je daar ook inspiratie uit (of iig een nuttige referentie).

Ook is het goed om te bekijken wanneer je het productiefst bent. Ik kan bv sochtendsvroeg goed schrijven, maar na de lunch helemaal niet en pas rond een uur of 5 tot savonds wel weer. Dus ga dan lekker iets anders doen en begin weer na het eten ofzo.
Je kan ook een planning maken, misschien niet in tijd (want die haal je toch niet, tenminste ik heb nog nooit een planning van mezelf gehaald hahaha), maar zodat het niet een grote berg is maar allemaal kleine overzichtelijke stukjes.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft :grinning: @Arecales
Oh ja nog even dit advies wat ik ooit van een vriendin heb gekregen, wees niet bang voor commentaar (voor veel commentaar) want als het echt kut was dan nemen ze echt niet de moeite om er zo goed naar te kijken. Tuurlijk wil je liever dat alles bij de eerste poging goed en geweldig is, maar schrijven is een proces en elke versie wordt het beter.
Oh en je begeleider wordt niet betaald om jou te begeleiden, je begeleider wordt betaald om onderzoek te doen en daar hoort onderwijs nu eenmaal bij. Tenminste vaak. Wat ik zelf afsprak met mijn studenten was: Je verslag is jouw verantwoordelijkheid, als jij van te voren aangeeft wanneer je iets nodig hebt dan ga ik mijn best doen daar tijd voor vrij te maken. Maar als jij twee dagen van te voren komt met “Ik moet over twee dagen feedback want afstuderen paniek etc” dan heb ik daar waarschijnlijk geen tijd voor. En ga ik daar ook geen prioriteit aan geven. Als we een deadline hebben afgesproken stuur gewoon wat je hebt, want dan heb ik er wel tijd voor vrijgemaakt en ook als je vast zit kan mijn commentaar je mogelijk helpen.
Natuurlijk zijn er heel veel soorten begeleiders enzo maar dit werkte voor mij en mijn studenten wel goed. Ik gaf ook altijd in het eerste gesprek aan dat mochten ze meer druk nodig hebben oid ik best deadlines wil afspreken en daar streng op wil zijn, maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de student.

15 likes

Ik ben ook bezig met mijn scriptie. Ik moet een strategisch marketingadvies geven aan een organisatie, in mijn geval een fysiotherapeut met een sport tak. Vanuit mijn school wordt je echt ontzettend geholpen!

Kreeg de mogelijkheid 3 weken eerder te beginnen (wel meer druk om het vak te behalen ter voorbereiding op je scriptie), want je moest je PvA al schrijven. Die vruchten pluk ik er nu van (3 weken extra). Dus begonnen op 1 februari met het PvA en deze was na 3x goedgekeurd in de 2e week van maart. Inmiddels beland bij aanbevelingen en het moet voor 31 mei ingeleverd zijn.

Ligt het aan mij dat ik heel relaxed ben over het schrijven je scriptie? Tuurlijk zijn sommige dingen spannend zoals de interviews enzovoort.

Inmiddels is mijn hele rapport 25833 woorden!

Uhg ik heb straks mijn eerste interview maar zie er zo tegenop, straks gaat het helemaal niet goed en hoor je me stotteren op de opname

Dankjewel, zeker nuttige info!

1 like

Lukt vast wel! Het valt uiteindelijk altijd mee (of dat is mijn ervaring in ieder geval). Succes!

1 like

Maak je niet druk, ik heb dat ook gehad dat ‘rotgevoel’. Vergeet niet: we zijn allemaal mensen en door je angsten aan te gaan voel je daarna goed en zelfverzekerd.

De mensen die tegenover je zitten kunnen net zo onzeker zijn als jij, die weten ook niet wat ze kunnen verwachten.

1 like

Ik heb geen zin meer. Dus ik ben nu wel ermee bezig, maar doe het maar zo half-half. En dat vind ik heel lastig, want meestal doe ik of niks OF ik geef alles wat ik heb.

Dit klinkt heel stom, maar ik vind dit echt fijn om te lezen. Het is bij mij precies zo gelopen. Vier jaar geleden ben ik aan mijn master begonnen en toen heel bewust een half jaar stage gaan lopen om alvast ervaring op te doen. Daarna heb ik een studiegerelateerde bijbaan gevonden en eigenlijk alle energie daarin gestoken in plaats van mijn thesis. Op mijn werk voel ik mij nuttig en heb ik het idee dat ik dingen leer over het bedrijfsleven. Alleen is deze baan in principe wel onder mijn niveau en wil ik toch meer eruit gaan halen, dan is het handig dat ik mijn master diploma heb. Ik ben nu 3 jaar verder en mijn thesis is zo’n gigantische drempel geworden. Als ik weer eens op een dag mijn bestanden open, dan staar ik naar het beeldscherm en kan ik wel janken. Ik vind het moeilijk om hierover te praten met anderen. Veel zeggen dat ik moet stoppen, omdat ik net zoals jij, wel de connecties heb en ook al ervaring. De gedachte van stoppen lucht aan de ene kant heel erg op, maar anderzijds ben ik bang dat ik mezelf nooit zal vergeven. Stoppen is voor mij persoonlijk nooit een optie geweest.

Aankomende donderdag heb ik een afspraak met een studentenpsycholoog en ik hoop dat er baat bij heb en wat rust ga vinden.

Hier nog Ă©Ă©n! Ben as we speak aan het soggen. Had hem eigenlijk 3 weken geleden af moeten hebben (wij krijgen 10 weken normaal gesproken) maar dat is (deels door persoonlijke omstandigheden) niet gelukt. Gelukkig uitstel gekregen van m’n begeleider, en ik had afgelopen week m’n eerste versie in moeten leveren maar op de dag van die deadline kreeg ik pas feedback op wat ik eerder al toegestuurd had. Die wil ik er dus eigenlijk nog in verwerken maar dat is best veel werk dus ik heb nu gemaild hoe we het gaan doen. Voel me wel schuldig omdat ik al flink gematst ben met dat uitstel maar ik krijg me er een heel groot deel van de tijd gewoon niet toe gezet, terwijl ik daar normaal helemaal geen probleem mee heb. En ik kom nu ook tot de conclusie dat ik alles wat ik wil doen waarschijnlijk ook niet ga redden in het maximale woordenaantal :frowning: