Rijlessen

Aaah spannend! Ik heb 'm dinsdag. You can do it! Gewoon rustig blijven en niet teveel over analyseren, je eerste gevoel is vaak gewoon goed. Laat je weten hoe het ging?

Die theorie examens leren is zo saai! Ik had een document van de instructeur gekregen, hij zei ja maak ff dan, duurt 1,5 uur. Ben nu dik 2 uur verder en pas op de helft. Het zijn fucking 12 examens mehhhh

@Tom_Riddle
dit heb ik ook gedaan, heb hem toen in 1x gehaald. Maar echt heel klote voor je zeg. Bah wat een hel is dit toch.

Ik heb woensdag m’n TTT en net een dramatisch slechte les gehad. Echt gewoon gevaarlijke dingen tijdens uitrit vd snelweg gedaan. De kans dat ik ooit m’n rijbewijs haal schat ik zoooo klein in nu.

Aahh balen @Tom_Riddle :frowning_face:

Ik heb dus nog geen enkele van m’n proefexamens gehaald waah, ben echt een beetje bang voor morgen

M’n nieuwe instructeur sprak gisteren voor het eerst over afrijden. Omfg ik schiet nu al in de stress terwijl er vast nog 2 maanden en dus zo’n 10 lessen tussen zitten haha

Hoeraaa m’n theorie gehaald! Was nog wel flink aan het twijfelen met een aantal kennis/inzicht vragen maar gelukkig toch goed gegokt. Pfieuw!

4 likes

Net m’n tussentijdse toets gehad, was zoooo nerveus. Was gelukkig een hele lieve wat oudere vrouw als examinator die me erg op m’n gemak stelde. Vrijstelling voor m’n bijzondere verrichtingen gekregen! Helaas nog wel moeite met vooruit kijken en beslissingen nemen, waaaaaarom kan ik dat nou niet?!?!

3 likes

Morgen ga ik voor de derde keer afrijden!!!

3 likes

Drie keer is scheepsrecht! Succes!

1 like

Het is helaas weer niet gelukt :frowning:
De examinator zei dat ik heel keurig reed en precies wist wat ik moest doen maar ik ben echt gezakt op het ver vooruit kijken. :rage: Echt vervelend.

Iedereen in m’n omgeving zei dat het niet nodig is, maar ik vond het nuttig (wel duur!). Naast je vrijstelling (die je al snel hebt, ik hoefde maar 1 van de twee opdrachten goed uit te voeren), viel de duur van het examen me ontzettend mee en gaf het me daarom meer vertrouwen voor het echte examen. Ik vond het ook fijn om te oefenen met het rijden samen met een examinator. Ik zou het je aanraden wel te doen, ondanks de kosten.

1 like

Ik heb trouwens nog wat tips voor je theorie, heb de 4de keer een dagcurcus gedaan en daar heb ik zoveel van geleerd dat ik ben geslaagd met 0 fout. Hier komt tie, misschien ook handig voor anderen! :

-Bij het eerste gedeelte gevarenherkenning moet je dus kiezen uit, gas los, remmen of niks doen.
Is het gevaar verderop en heb je nog voldoende ruimte er tussen zitten is het bijna altijd GAS LOS
-Is het gevaar heel dichtbij , bijvoorbeeld een stilstaande auto voor je, een vrachtwagen die je zicht blokkeert REMMEN.
-Er zit ook zo’n plaatje met ganzen die op de weg staan (die ben ik 4 x tegenkomen en andere mensen ook) die is REMMEN. Alles met kinderen, die met een bal aan het spelen zijn of andere dingen aan het doen zijn op straat REMMEN.

• Is er geen gevaar, gewoon een rechte weg. Niks aan het handje gewoon niks doen.
    Voor de voorrangsspelletjes heb ik ook een gouden tip:
    Eerst zoeken naar haaientanden, zebrapaden en voorrangtekens, dan elimineer je dus weggebruikers die hebben VOORRANG. daarna doe je het volgende,
    zie je een persoontje lopen en zie je die vanaf zijn ZIJ dan is het GAS BIJ, dus jij hebt voorrang op die persoon.
    BEK OF RUG dus zie jij de rug van de persoon of de voorkant GAS TERUG dus GEEN voorrang.
    dit moet je niet tijdens je rijlessen toepassen maar met die voorrangspelletjes is het heel handig,

-Er zijn super veel instinkers op dat examen, zo heb je een plaatje met een doorgetrokken streep maar omdat er dan boven een PIJL hangt is het dus een spitsstrook en mag je er wel overheen. Op zulke vragen moet je je voorbereiden, dus kies niet te snel je antwoord.

-Vragen over drugsgebruik, alcohol . Als er bijvoorbeeld staat wat zijn de effecten van deze middelen op je rijgedrag, altijd het meest negatieve antwoord kiezen, het heeft dus OVERAL invloed op je zicht, je inschattingsvermogen.

Als jullie nog vragen hebben dan beantwoord ik ze met alle liefde!

6 likes

Oh ik las het verkeerd, dacht dat je overwoog de toets niet te doen ivm je theorie. Ik was trouwens wel super nerveus voor de toets, maar een stuk minder voor mijn examen. Voelde toch al iets vertrouwder om het een keer meegemaakt te hebben.

Ik hoorde wel dat de tussentijdse toets maar 1x geldt voor je examen, dus als je niet in één keer slaagt heb je ook die vrijstelling niet meer. Maar dat zou je even op moeten zoeken! Ik ga ‘m zelf niet doen want ben niet zo bang voor die bijzondere verrichtingen (wel de snelweg, waah!)

klopt, ik was toen gezakt voor mijn examen en heb nog een ttt gedaan zodat ik de bijzondere verrichtingen weer had. weer gezakt, toen niet nog 1 gedaan :joy:

Ik heb bij invoegen geleerd juist niet naar 130 te gaan; meestal rijden ze op de rechterbaan waarop je in gaat voegen niet zo hard. Twee dingen hamerde mijn instructeur bij invoegen op de snelweg altijd op; zo snel mogelijk goed opzij kijken naar het aankomend verkeer op de rijbaan waar je in wil voegen, en in de derde versnelling tot 80 versnellen voordat je doorschakelt. Meestal hoef je dan niet zo veel meer te versnellen tot je in kan voegen. Wat ik altijd lastig vond is wanneer je knipper aan mag; in principe pas als er ruimte is, maar als er geen ruimte is moet je dit afdwingen door je knipperlicht aan te zetten? Vond dat soms heel onduidelijk in de praktijk
Ik vond het ook altijd lastig maar nu ik m’n rijbewijs heb gaat het veel makkelijker; denk omdat ik de stress van de instructeur die meekijkt er niet meer bij heb.

1 like

Ik ga zometeen voor het eerst in het donker lessen, ben zo bangggg

Is juist wel chill hoor! Omdat borden soortvan reflecten in het donker en bij zebrapaden zijn soms van die lichten waardoor het helemaal duidelijk is dat je moet opletten.

Wel fijn dat je het gaat leren in het donker! Mijn instructeur wilde nooit in het donker rijden en mijn eerste rit in het donker was alleen in de stromende regen. Maar ja, ik moest toen wel naar huis rijden. Succes!

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden! Ik ben best wel nachtblind, dus ben erg benieuwd hoe het gaat. In de avond lessen komt gewoon beter uit, want dan hoef ik geen oppas te regelen voor de baby. Dit wordt mijn derde les, al 2 keer flinke regen gehad, dan moet ik het donker ook wel aan kunnen!