Galaten 5 geeft een beetje antwoord op jouw vragen, ik kan de tekst alleen niet kopiëren en plakken (vanaf mijn tablet, misschien wel vanaf mijn pc).
Ik mag alles, ik wil dat alleen niet. (In dat stuk staat bijvoorbeeld: âBroeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde.â)
En over seks voor het huwelijk/homoseksualiteit: dit soort regels staan veelal in het Oude Testament (met name het bijbelboek Leviticus bevat veel oude joodse wetten). In Galaten 5 staat: âAls u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. (âŠ) Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.â
Elders staat: âGij zult de Heer, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.â Hier draait het voor mij ook echt om, alle andere regels zijn minder relevant.
Als jij vanuit geloof bidt of je zonden vergeven mogen worden, gebeurt dat ook, daar mag je op vertrouwen. En als ieder mens dat zou doen, gaat er inderdaad niemand naar de hel. (De hel wordt trouwens volgens mij nooit als zodanig benoemd in de Bijbel.) Er zijn ook teksten die lijken te zeggen dat uiteindelijk iedereen in de hemel komt, bijvoorbeeld: âOpdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde.â