Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2019

Misschien heb je hier wat aan mbt blanco stemmen!

2 likes

Op peil.nl kun je de prognose per provincie vinden.

Excusez-moi voor de dubbelpost, maar ik heb toch een waterschapspartij gevonden waar ik op wil stemmen, er is er namelijk eentje die zegt ‘hey water is vet belangrijk dus laten we dit niet te politiek maken en vooral overlaten aan experts die echt veel over deze onderwerpen weten’ en daar kan ik me wel in vinden. Het stond me namelijk best wel tegen om voor zoiets op een politieke partij te stemmen.

Ik zou alleen graag dat stem-op-een-vrouw-die-er-anders-net-niet-inkomt-principe aan willen houden maar ik kan nergens peilingen vinden voor de waterschappen :rage:

3 likes

Oh goeie, ga ik ook nog even doen!

Ik vraag me trouwens af waarom je op een vrouw wil stemmen? Geen oordeel verder maar meer het waarom.

Welke is dat?

Omdat ik het belangrijk vind dat er meer vrouwen in de politiek komen.

Misschien moet je je even wat meer inlezen? Bijv. op de site die ik net deelde.

15 likes

Ik heb zo snel geen cijfers voor de provinciale politiek maar in de tweede kamer bijvoorbeeld is de man-vrouwverdeling 70/30. Vrouwen zijn dus ondervertegenwoordigd, en alles wat je kan doen om dat wat gelijker te trekken lijkt me goed

4 likes

Algemene Waterschaps Partij (“niet politiek wel deskundig”)

3 likes

Ik ben echt zo opgelucht dat m’n moeder net voor me gestemd heeft (wel op mijn eigen keuze hoor, maar ik zit in het buitenland dus kan zelf niet fysiek stemmen). Ik bleeeef maar twijfelen en was gisteravond wel redelijk overtuigd van m’n kezue dus ben daar op zich wel blij mee, maar nu kan ik in elk geval niet meer twijfelen want m’n stem is al uitgebracht hahaha.

5 likes

Wat is het geworden?

M’n broertje heeft m’n moeder gemachtigd want hij is niet in Nederland. En het is maar goed dat hij mij niet gemachtigd heeft, want hij heeft haar dus voor het FvD laten stemmen en ik zou dat dus gewoon niet gedaan hebben.

Ik heb zojuist in een impulsbeslissing toch voor PvdD gestemd. Ik wilde eerst GL, maar die stond toch heel laag op m’n stemwijzer en ik was het toch meer eens met PvdD, dus daar heb ik toch maar voor gestemd. Bedacht het wel pas in het stemhokje, dus heb nu maar voor een random lager nummer vrouw gestemd, in de hoop dat het wat uitmaakt.

1 like

Ik ga zo op de pvdd stemmen en ben gemachtigd voor mijn vriend. “dan ga je zeker nog een keer op de pvdd stemmen”

haha het ging wel even door mijn hoofd ja

2 likes

Ja ik las net inderdaad op de website die je aangaf maar ik zie daar niet staan waarom je beter op een vrouw kunt stemmen.

Dit is toch iets wat je zelf ook wel kunt bedenken?

2 likes

Ik wil hier geen discussie aanzwengelen aangezien ik niet denk dat dit daar het juiste topic voor is. Zelf ben ik voorstander om te stemmen op iemand waarvan ik denk dat hij/zij verstand van zaken heeft en ik kan me niet helemaal goed indenken wat geslacht te maken heeft met het goed kunnen bedienen van een land.

4 likes

Letterlijk van die site, op de homepage:

Waarom meer vrouwen in de politiek?

Op dit moment zijn vrouwen bij lange na niet gelijk vertegenwoordigd in de politiek. Zo is maar 31,5 procent van de Provinciale Statenleden vrouw, en slechts 20,7 procent van de bestuurders van het Waterschap, 30 procent van de raadsleden en 35 procent van de Tweede Kamerleden. Meer diversiteit in de samenstelling van de politiek komt ten goede aan de kwaliteit van de democratie. Uit onderzoek blijkt dat als de volksvertegenwoordiging de bevolking goed weerspiegelt, de politieke agenda een betere weergave zal zijn van de onderwerpen die spelen in de samenleving. Dat leidt o.a. tot grotere legitimiteit en representativiteit, groter bereik van de besluiten van de gemeenteraad en extra deskundigheid in gedecentraliseerde sectoren zoals de zorg.

Daarnaast is zichtbaarheid van vrouwen in de politiek goed voor vrouwenemancipatie; zij fungeren als rolmodel voor andere vrouwen en meisjes, met Ă©n zonder politieke ambitie.

Gelijke representatie krijg je niet vanzelf; het is van belang dat vrouwen zelf meer actief worden in de politiek. Stem dus niet alleen op een vrouw, maar word ook lid van een partij, en meld je bijvoorbeeld aan voor een commissie.

20 likes

Sorry ik had inderdaad te snel gelezen. De tab waar ik op uitkwam via de link van @monkeyslut was de stemtip. Ben nu even verder aan het lezen.

2 likes

Nou ik heb gestemd hoor! Stembiljetten waren lekker klein, geen geworstel, potlood deed het, topervaring dit.

21 likes

Mijn moeder stemt PVV en mijn vader FVD. Ik probeer zo vaak hun ervan te overtuigen door niet op die partijen te stemmen, doormidden van artikelen sturen of uitleg geven. M’n vader is echt een slimme man, dus van hem begrijp ik het echt niet. M’n moeder daarentegen kan nooit argumenten vinden waarom ze dan op de PVV gaat stemmen. Hoe erg ik ook m’n best doe het veranderd niet. Ik heb wel altijd gehad dat ik iedereen respecteer op wat ze stemmen, ook al zou ik daar niet op stemmen. Niet vanwege mijn ouders, maar dat had ik altijd al. Voor mij daalt niet iemand als hij of zij FVD stemt bijvoorbeeld.

1 like