Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2019

Maar wanneer ben je dan een ‘echte racist’? Wie bepaalt dat? Ik vind je een racist als je een bepaald ras als minder ontwikkeld bestempeld en als er zoveel klaplopers in dit land stemmen op een partij die dat onderkent, ben je in mijn ogen een racist. Of je nou in een kast zit, erop of eronder, het gaat er bij mij niet in. Het feit dat mensen het wél denken maar er niet voor uitkomen omdat het hun positie in de maatschappij aantast vind ik ook een eng idee

Mensen we leven verdorie in 2019! Beetje progressie aub

7 likes

De gemeente waar ik stemde heeft ook FvD als grootste, dan CDA en dan PVV. Maar ook de SP staat hoog. Dat laat zien dat er nu andere mensen zijn gaan stemmen want normaal ik het altijd: VVD, CDA, CU/SGP.

Ik vind dat zo achterlijk altijd en heb ook vriendinnen die dan zeggen “voor mij is partij x het voordeligst” en snappen dan ook niet dat je bijvoorbeeld voor een partij kan stemmen die belasting nivellering wil als je zelf goed geld verdient. Alsof idealen niet bestaan.
Ieder kijkt zo naar zichzelf, word daar echt misselijk van. (behalve dan dat VVD en consorten niet naar zichzelf kijkt qua vervuiler (grote corporaties) betaalt…).

6 likes

Ik ben niet eens in Nederalnd en ik zit alweer in de eerste discussie over “het is de schuld van links en identiteitspolitiek” en “jij bent het geluid wat mensen bang maakt”

Shoot me now.

Ik wil echt graag mijn steentje bijdragen aan het stoppen vand e groei van deze bewegingen, maar weet gewoon echt even niet waar ik het zoeken moet.

9 likes

Niet allemaal nazis, maar ze laten zich in met racistische denkers en racistische internationale politici. Dat doen ze ZELF. Dat is geen linkse framing of bangmakerij. Iedereen die denkt dat het wel meevalt herinner ik er graag aan dat er vorige week tientallen mensen zijn doodgeknald tijdens het bidden door iemand die de ‘voortplanting’ en ‘invasie’ van moslims tegen wilde gaan. Mijn dikke reet dat ‘het allemaal wel meevalt’. Als je deze politieke stroming weet te bagatelliseren zit je pas in een bubbel.

25 likes

:raising_hand_woman:t3:‍♀

Ik heb echt helemaal geen problemen met het feit dat mijn vrienden rechtser stemmen dan ik, waar mijn moeder woont is het sowieso een hele rechtse omgeving dus ik ben het wel gewend. En soms komen daar ook wel goede discussies uit voort en begrijp ik ze beter en leer ik wat, en zij van mij. Prima.

Maar FvD stemmen vind ik een stap te ver, dat kan ik niet zomaar naast me neerleggen. Als niet-heteroseksuele vrouw van kleur met een immigrant als vader vind je dan dus dat ik hier eigenlijk niet zou moeten zijn. Je kan dat vinden en vinden dat ik anders ben dan de mensen waar ze het over hebben, of dat we het gewoon naast ons neer moeten leggen, maar feit blijft dat je op een racistische vrouwonvriendelijke idioot hebt gestemd die mij het liefste niet in dit land zou hebben. En blijkbaar ben je het daar dan mee eens, of beschouw je dat als niet-belangrijk, anders stem je er niet op. Dus nee, dan kan ik niet gezellig een spelletje met je gaan spelen zonder dat in mijn achterhoofd te houden. Als die vriendschap wel blijft heb ik in ieder geval een groot stuk vertrouwen in je verloren. Ik voel me dan echt niet meer veilig. Dat kan je overdreven vinden, maar zo voelt het voor mij wel.

Je extreem verschillende politieke standpunten als niet belangrijk beschouwen kan alleen als je in een positie van privilege verkeert — dat je meningen op toepassing zijn van anderen, die op afstand van je staan, en niet direct op jezelf. Die luxe heb ik niet. Daarnaast zou ik er ook wat van vinden als het niet op mij van toepassing was, net als veel van jullie, godzijdank, maar toch.

Ik vind het in ieder geval een hele enge ontwikkeling.

30 likes

Haha Chuckie vind het grappig dat wij elkaar al zolang ‘kennen’ en ik je altijd in zulke topics blijf tegenkomen <3

1 like

Misschien zijn heel veel van die FvD stemmen wel ‘proteststemmen’ en had men zelf ook niet verwacht dat FvD nu zo groot zou zijn

1 like

De top 5 in mijn gemeente is ook echt weer verschrikkelijk:

1. FvD
  2. CDA
  3. SGP
  4. Christenunie
  5. PVV

Welkom in de (halve) biblebelt

13 likes

In mijn gemeente is PvdA de grootste geworden

Vind ik ergens ook wel bijzonder gezien ze bijna nergens echt lijken mee te doen?
Helaas wel daaronder gelijk fvd

Hmmm ja dat is lastig. Ik denk dat het bij mensen die niet erg goed zijn in discussiëren helpt om veel vragen te stellen (zo van: ‘Bedoel je dan dat X en Y het geval is?’ ‘Maar vind je ook dat zus en zo moet gebeuren?’). Dan trigger je ze om zelf over dingen na te denken in plaats van om standpunten te herhalen; je laat ze eigenlijk in discussie gaan met zichzelf in plaats van met jou. En ik denk dat het belangrijk is om ze vooral niet het gevoel te geven dat ze compleet fout zitten of dom zijn.

Daarnaast geloof ik ook dat discussiëren niet eens altijd nodig is, ook met je eigen gedrag en houding kan je al veel invloed hebben.

@supermercado mensen veranderen inderdaad niet zomaar van mening maar ik geloof wel in het planten van zaadjes. En misschien is deze grond te koud en bevat hij te weinig mineralen om dat zaadje überhaupt te laten groeien, maar het is het proberen waard, denk ik? :stuck_out_tongue:

4 likes

Hiddema wil toch mp worden?

Dit

Dankzij @mikselke

2 likes

Oh help, ik droomde vannacht dat ie minister van Justitie werd in het zakenkabinet van Thierry. Dat vond ik al een nachtmerrie… laat staan premier.

1 like

Naast mensen die geen enkel probleem hebben met racisme, moet je denk ik ook niet onderschatten hoe sterk die “Nederland is de allergrootste beschaving, een land van helden” werkt op heeeel veel mannen. Sowieso het feit dat FvD over “losers” praat trekt deze mensen ontzettend aan, want eigenlijk zijn ze niet zo blij met hun eigen bestaan. Maar hè, er is nu iemand die met hele moeilijke woorden vertelt dat juist zij “uitverkoren” zijn en das wel super makkelijk toch!! En als anderen moelijk doen brul je gewoon “loser! Linkse gekkie, terrroristknuffelaar” en klaar is klaar.

De ultieme “het is niet mijn probleem, maar jouw probleem”-partij.

26 likes

Hahahaha ja ik ook

1 like

Ja… “Ik ga wel nooit meer stemmen” was zijn antwoord. Onbegrijpelijk.

Het enge is, hij kan ook echt van bijna alles minister worden.

Ja dit, eng.
Wat een tegenvaller dat FvD zo hard binnen is gekomen.