Ik heb echt helemaal geen problemen met het feit dat mijn vrienden rechtser stemmen dan ik, waar mijn moeder woont is het sowieso een hele rechtse omgeving dus ik ben het wel gewend. En soms komen daar ook wel goede discussies uit voort en begrijp ik ze beter en leer ik wat, en zij van mij. Prima.
Maar FvD stemmen vind ik een stap te ver, dat kan ik niet zomaar naast me neerleggen. Als niet-heteroseksuele vrouw van kleur met een immigrant als vader vind je dan dus dat ik hier eigenlijk niet zou moeten zijn. Je kan dat vinden en vinden dat ik anders ben dan de mensen waar ze het over hebben, of dat we het gewoon naast ons neer moeten leggen, maar feit blijft dat je op een racistische vrouwonvriendelijke idioot hebt gestemd die mij het liefste niet in dit land zou hebben. En blijkbaar ben je het daar dan mee eens, of beschouw je dat als niet-belangrijk, anders stem je er niet op. Dus nee, dan kan ik niet gezellig een spelletje met je gaan spelen zonder dat in mijn achterhoofd te houden. Als die vriendschap wel blijft heb ik in ieder geval een groot stuk vertrouwen in je verloren. Ik voel me dan echt niet meer veilig. Dat kan je overdreven vinden, maar zo voelt het voor mij wel.
Je extreem verschillende politieke standpunten als niet belangrijk beschouwen kan alleen als je in een positie van privilege verkeert — dat je meningen op toepassing zijn van anderen, die op afstand van je staan, en niet direct op jezelf. Die luxe heb ik niet. Daarnaast zou ik er ook wat van vinden als het niet op mij van toepassing was, net als veel van jullie, godzijdank, maar toch.
Ik vind het in ieder geval een hele enge ontwikkeling.