Plantaardig/vegan eten

21 likes

Dat zijn wel goede tips! Als je het leuk vindt om een keer een eetlijstje bij te houden dan zou ik dat echt heel fijn vinden! :slight_smile:

1 like

Ik vroeg me trouwens af of jullie ook nog letten op het eten van bepaalde combinaties? Las laatst in een artikel dat het bijvoorbeeld slim is om producten waar ijzer in zit te combineren met vitamine C omdat plantaardige ijzer dan beter opgenomen wordt door je lichaam. En ook dit is dan niet perse combineren, maar dat je voor omega 3 lijnzaad/chiazaad/walnoten moet eten. Ik ben daar zelf nu wel een beetje op gaan letten, voer alles ook in via MFP. Maar het valt me op dat ik echt weinig vitamine C binnen krijg en snap echt niet hoe dat kan? Vitamince C doel staat op 100%, maar ik kom nu net als vandaag uit op 25???

Weet even niet hoe ik een spoiler maak, maar mijn eetlijstje van vandaag:

O: havermout + nectarine + frambozen
L: 2 volkoren boterhammen met pindakaas + een appel
T: 150 gram worteltjes
A: Maaltijdsalade van de vegetarische slager (dit is niet vegan geloof ik) maar daar zat ook komkommer/paprika/radijs/wortel + sla in

Dat kan komen doordat bij veel voedingsmiddelen alleen de calorieen, koolhydraten, eiwitten en vetten geupload worden.

Je zou een keer bij cronometer kunnen kijken, daar zijn meestal wel alle vitamines en mineralen ingevuld.

want aan jouw lijstje te zien krijg je zeker genoeg vitamine c binnen!

Heel veel mensen slaan de vitamines over als ze nieuwe voedingsmiddelen in mfp zetten

Iemand idee wat ik tijdens lunch kan eten?
Ik eet vaak rijstewafel met pindakaas of avocado. Lust alleen geen hummus, dus blijft niet zoveel over…

Groentespread? of een salade.

Bedoel je broodbeleg? Paté en filet americain van dvs, zonnatura spreads, zonnatura paté blikjes en potjes (sowieso bij de bio winkel maar soms ook bij het zonnatura schap), kipkerrie salade van dvs, uiteraard al het zoete beleg en plakjes worst van dvs.

1 like

De spreads van Mister Kitchen!! Echt super lekker en niet hummus-ig!

Ik ben echt aan het uitzoeken hoe overnight oats (havermout dus) goed kunnen vullen als ontbijt. Ik vind het supermakkelijk klaar te maken en het smaakt me ook echt steeds beter. Maar vandaag ook weer had ik na 30gram havermout met 1 banaan, 2 dadels en 4 aardbeien en sojamelk gewoon na minder dan 3 uur alweer gigantische honger! De bedoeling is dat ik het 4/5 uur volhoud op mijn ontbijt.
Ik heb nu blauwe bessen ipv dadel en chiazaad erbij. En havermelk ipv sojamelk maar ik vind sojamelk eigk gezonder vanwege de eiwitten.
(alhoewel ik tegenwoordig zo gezond en gevarieerd eet dat dat misschien een minder grote zorg is).

Ik ben ook helemaal weg van salades tegenwoordig als avondeten en mn vriend ook! Ik heb het al 100 x gezegd maar door vegan te eten heb ik mezelf echt een nieuwe lifestyle aangeleerd waarbij ik zoveel gezonder eet. Echt fruit en groenten zijn mijn bffs.

@anon76889665 @Kusjessoldaat @ILoveCurls Thankss!!
Eet het liefst ook geen suiker dus af en toe is het wel lastig om iets te vinden.

Waarom gebruik je maar 30 gram havermout @Kusjessoldaat. Dat vult juist het langst ipv alle fruitsuikers. Misschien 50 gram of 60 gram eens proberen?

Ooh maar zelfs zoet beleg is er zat zonder suiker! Die hoge potten jam, 100% pindakaas en stroop natuurlijk. Die spreads van zonnatura zijn iig suikervrij, vriendin van me eet ook vegan en suikervrij

Omdat het dan zoveel is dat ik het echt niet weg krijg (of op tijd op heb) ik snap ook echt niet hoe het niet kan vullen want hiervoor at ik zoveel fruit en dan met 100g soya yoghurt.
Ik heb voor morgen iig 40 gram havermout gedaan, mss helpt dat!

Ik hou niet eens van zoetbeleg, zelfs in die spreads zitten vaak suikers. Ik denk dat ik gewoon even bij EkoPlaza moet inslaan ofzo.

Ik denk hier soms wel over na n.a.v. van wat ik in De Vegarevolutie erover las, maar echt heel bewust combineren doe ik niet.

Heb je de eetmeter van het voedingscentrum weleens geprobeerd? https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/ Je kan bij de instellingen vitamines + mineralen aanvinken en dan kan je heel mooi zien waar je te veel of te weinig van binnenkrijgt. Heel veel supermarktproducten staan ook gewoon in het systeem omdat ze dan al door iemand anders zijn ingevoerd.

Wil je per se overnight oats? Misschien krijg je het makkelijker weg als het juist warm is, bijvoorbeeld? Je zou er ook noten in kunnen doen.

Ja dat krijg ik wel beter weg maar ik ken mezelf en ga echt niet eerder opstaan om mn ontbijt te maken, dan eet ik nog eerder niet :’). En thuis ontbijten is ook geen optie want dat is te vroeg.
Vandaag vulde het al wel beter, heb het weer in 2 x opgegeten! Deel om 8 uur.

1 like

Ahh lastig dat je niet thuis kan ontbijten. Het werkt trouwens wel goed om gewoon water uit de waterkoker eroverheen te gieten, dat gaat supersnel. Weet niet of je dat ‘op locatie’ kan doen? :stuck_out_tongue:

Haha ik eet in de trein dus blijft lastig. Maar ik maak het ook met melk, niet met water. Maar bedankt voor de tip :slight_smile:

1 like