Plantaardig/vegan eten

@anon26776401 qua smaak zijn ze goed in een curry of wokgerecht maar niet als garnalencocktail of los.

1 like

Live and let live, staat ook op netflix

1 like

Veganistische landbouw is nog niet gebruikelijk. Er zijn plekken waar er wel proeven mee gedaan wordt maar het gangbare idee is dat meststoffen noodzakelijk zijn.
Bij alles dat je oogst verwijder je namelijk een deel stikstof, de plant heeft dat uit de bodem gehaald en dat beland nu op je bord. Die stikstof moet je dus vervangen zodat planten kunnen blijven groeien op die bodem. Dat kan wel door slim om te gaan met de gewassen die je teelt. Koolsoorten vragen enorm veel stikstof, dus die zijn wat lastiger, maar bonen en erwten brengen juist weer stikstof in de bodem. Daarnaast kan er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van groenbemesters. Het vraagt dus om een hele andere manier van landbouw bedrijven. Maar het is zeker wel mogelijk.
Overigens is biologisch dynamische landbouw volledig gericht op een kringloop waarin dieren een essentiële rol spelen. Ik begrijp het idee daar achter maar ik vind dat wel jammer.
Ik weet toevallig dat er in Zutphen een hele leuke boer zit met een eigen kijk op landbouw. Hij gebruikt geen dierlijke mest en ziet onkruid als ‘bijkruid’, planten die een functie hebben. Zo leuk vind ik dat. Hij verkoopt zijn groenten op de markt maar je kan het daar ook zelf komen oogsten. www.bioakker.nl
Maar er zijn vast (hopelijk) meer boeren in Nederland met een nieuwe, eigen en diervriendelijke visie.

4 likes

Heeft iemand van jullie al eens een rugzak en/of schoenen gekocht van matt & natt? Ik ben aan het twijfelen om daar sneakers en een rugzak te kopen, maar ik vraag me af of ze lang mooi blijven / stevig zijn en lekker zitten.

Het is best duur voor nepleer, dus dan verwacht ik ook goede kwaliteit
 Ik ben een beetje bang dat het alleen zo duur is omdat het hip is en ze het heel chique “vegan leather” noemen

Wat maken jullie als je even snel iets wil eten dat vegan is, gezond is en ook vult? En tussendoor als je onderweg bent?
Ik eet zelf al een hele tijd vegetarisch en vaak onbewust vegan, maar als ik trek heb en snel iets wil maken vind ik het vaak of te lang duren of niet vullend genoeg.

blik kikkerewrten

Geen rugzak, wel een crossbody tas. Het is mijn enige nepleren tas (op mijn Eastpack etc na dan). Ik vind het ‘nepleer’ er zeker wel beter uitzien dan goedkopere nepleren tassen. Al vind ik de nepleren rugzakken van Dr. Martens eigenlijk mooier. (Maar het is niet echt goed te vergelijken, want je hebt natuurlijk verschillende soorten nepleer omdat echt leer ook divers is). Als hij niet in de sale was had ik hem waarschijnlijk niet gekocht. Puur omdat ik van mijzelf weet dar ik meer plezier beleef aan echte leren tassen die ik al soms 7+ jaar heb. En zo lang heb ik die nepleren tas nog niet :P. En soms is het ook kiezen tussen twee kwaden. Ik bedoel, zal die nepleren tas echt net zo lang meegaan als mijn leren designer tas?

1 like

Haha ben je nou serieus of ben je boos dat ik dit vraag?
Even voor de goede orde ik zoek ook gewoon zelf recepten via Google, maar als mensen het al eens hebben gemaakt en het ook lekker en vullend vonden hoor ik het liever van hen :upside_down_face:

Maakt toch niet uit of dat langer meegaat, een leren designer tas is toch niet vegan?

@wakuwaku
Ik heb zelf niets van Matt en Natt, maar twee klasgenoten van mij wel en ze zijn er super blij mee. Ik heb er nooit specifiek naar gevraagd, maar ze hadden het er een keer over in de bus (omdat ze toen zagen dat ze de zelfde tas hadden) en ze kwamen erg blij over haha en hebben er best lang over gepraat. Helaas verder zelf geen ervaringen

1 like

ben niet boos. maar ik eet gewoon een blik kikkerewrten dan. soms met zout en peper soms gewoon zo. die van bonduelle zit heel weinig vocht bij, lekker leeglepelen.
sorry als je het verkeerd opvatte, ik wist niet hoe letterlijk je “even snel” wil nemen

5 likes

Ik eet vaak een Cliff bar (te koop bij AH, helaas niet meer bij de AH to go)
 En dan vooral de witte chocola, dat is echt mijn guilty pleasure :drooling_face:
Als ik gezond probeer te doen eet ik komkommer, worteltjes of fruit.
En misschien staat hier nog iets tussen waar je wat aan hebt :slight_smile: : https://gewoonvegan.nl/category/tussendoortjes/

1 like

Nee het klonk heel droog en ik dacht: is dit nou sarcastisch of
? Ook omdat ik dat vocht wat bij kikkererwten zit altijd ontzettend vind stinken :stuck_out_tongue:
Maar ik bedoel beide eigenlijk, merk dat ik vaak ‘‘vastloop’’ als ik niets heb voorbereid vooraf en dan dus iets moet improviseren voor onderweg, maar ook wanneer ik laat thuiskom en ff snel iets in elkaar wil flansen
Ik eet nu overigens mijn lievelings linzencurry <3 <3 <3

2 likes

ja ik neem het heel letterlijk. ik eet ook gewoon een pot linzen zonder er wat mee te doen.
vind het ook niet vies of een straf omdat te moeten doen. ipv een zak chips lepel ik gewoon potjes bonen en peulvruchten leeg als k savonds zin heb in een snack.

8 likes

Fruit, noten, reepjes van Trek of Nakd. Vooral die van Trek bevatten heel veel kcal.

1 like

Ik zit er ook over te denken en had in de fb-groep voor vegans gevraagd naar ervaringen. Daar was iedereen superenthousiast!

Wat zou je normaal eten dat dus niet vegan is? Want volgens mij zijn er echt honderd dingen die snel zijn maar het ligt er aan wat je graag eet en wat je gewend bent, denk ik.

hmm ok misschien moet ik het ook gewoon doen. Ook nav de reacties van @anon26776401 en @Chipss
Ik wil dus graag een rugzak Ă©n witte sneakers, omdat degene die ik nu gebruik allebei bijna kapot zijn, maar dat is meteen zo’n smak geld.

Een snack die ik laatst in een video zag en sindsdien al vaak gemaakt heb: een banaan over de lengte doorsnijden, besmeren met een laag pindakaas, en bestrooien met geroosterde boekweit (kan ook ipv boekweit: sesamzaadjes, chiazaadjes, havermout, kokossnippers of andere zaden/nootjes).
Wel niet geschikt voor onderweg.

Voor onderweg een bakje plantaardige yoghurt/kwark met banaan? Heeft wel een klein beetje voorbereiding nodig maar niet veel. Of van die Naked repen of dit soort crackers:

1 like

Ik bereid me onderweg zo goed mogelijk voor. Uitdeelzakjes snoep, trek repen, bakjes noten, tuc to go ofzo is vegan, worteltjes, bak fruit voor in de trein,zak chips. En als ik dit alles niet heb haal ik bij de ahtogo iets van chips of salade of bij de smullers patatje oorlog (oke meestal haal ik dat).bij de kiosk kun je nu ook saté broodje halen.
En ja ik heb het liefst een dvs saucijzenbroodje maar ik vind mijn principes belangrijker dan smaak.
Oh en ik zweer bij tupperware, ook koekjes doe ik gewoon in een bakje en neem ik mee. Of als ik lunch mee moet nemen maak ik wat lekkers zoals wraps of Italiaanse bollen zodat ik minder in de verleiding kom.

2 likes

Mijn favo snack! En kan gewoon onderweg, als je durft :biggrin:

Verder heb ik altijd repen bij me: Trek, Nakd, Clif.

1 like

wow zo simpel maar nooit op het idee gekomen om het terug dicht te vouwen. Thanks!